'12% van je omzet laat je niet lopen'
Betere toegankelijkheid van horeca- en recreatiegebouwen
Lees de gehele pagina voor of selecteer een gedeelte van de tekst om t
e laten voorlezen
Onder de noemer 12% van je omzet laat je niet lopen! start op 12 april 2007
een landelijke campagne om horeca- en recreatiebedrijven voor iedereen
toegankelijk te maken. De campagne is een gezamenlijk initiatief van het
Landelijke Steunpunt cliëntenRaden (LSR), Taskforce Handicap en Samenleving,
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland (CG-raad) en de
branche-organisaties Koninklijk Horeca Nederland en RECRON. De campagne
wordt mede mogelijk gemaakt door financiële bijdragen van het Ministerie van
Economische Zaken en het Revalidatiefonds.
Volgens het Sociaal Cultureel Planbureau heeft ruim 12% van de Nederlanders
matige of ernstige lichamelijke beperkingen. Door de vergrijzing zal het
aantal mensen met lichamelijke beperkingen de komende jaren sterk toenemen.
Daarbij gaat het niet alleen om mensen die rolstoelafhankelijk of slecht ter
been zijn, maar bijvoorbeeld ook om blinden en slechtzienden, doven en
slechthorenden en mensen met ademhalingsproblemen. Horeca- en
recreatie-ondernemers ontvangen deze mensen graag als gast maar zijn hier
vaak nog niet voldoende op ingesteld. Uit onderzoek van het iRv te
Hoensbroek blijkt bijvoorbeeld dat in de provincie Limburg slechts 1,5% van
alle horeca- en recreatiebedrijven voor iedereen toegankelijk zijn. Voor
mensen met een lichamelijke beperking valt er als het om uitgaan gaat - dus
nog maar weinig te kiezen. En horeca- en recreatieondernemers laten daarmee
ongemerkt meer dan 12% van hun omzet (ca. 3 miljard!) lopen.
Gastvrij voor iedereen
Met de campagne "12% van je omzet laat je niet lopen!" willen we horeca- en
recreatieondernemers wijzen op de toenemende vraag naar toegankelijke
voorzieningen en informeren over praktische mogelijkheden om voor iedereen
gastvrij te zijn, aldus Jasper Boele van het LSR. De campagne start met een
serie themabijeenkomsten op locaties van voortrekkers, verspreid over het
land. Daarbij kun je denken aan een hotel dat voor iedereen toegankelijk is
of een camping voor mensen mét en zonder handicap, aldus Martin Maassen van
RECRON. Maar ook aan een klein hotel restaurant in een monumentaal pand dat
met eenvoudige middelen, zoals een drempelplank, een menukaart in braille en
een goed rookbeleid de toegankelijkheid verbetert, vult collega Bas de Jong
van Koninklijk Horeca Nederland aan.
Achteraf aanpassingen doen kan behoorlijk in de papieren lopen, aldus
Martijn da Costa van de Taskforce Handicap en Samenleving. Maar als je bij
het ontwerp al rekening houdt met gasten met beperkingen hoeft integrale
toegankelijkheid helemaal niet zoveel extra te kosten. Wij pleiten daarom
voor design-for-all. De hoogtepunten van de themabijeenkomsten worden
vastgelegd op een informatieve CD-rom en later dit jaar door Koninklijk
Horeca Nederland en RECRON onder de leden verspreid. Horeca en
recreatie-ondernemers, die voor iedereen gastvrij willen zijn, kunnen
terecht op de website www.12procentvanjeomzet.nl. Hier is ook een overzicht
te vinden van de data waarop de themabijeenkomsten plaats vinden.
(Geplaatst: 12 april 2007)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland