Voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Escamplaan wordt
een pakket aan verkeersmaatregelen uitgevoerd. Ter hoogte van het
Castricumplein komt aan beide kanten van de Escamplaan een bushalte.
Fietsers worden hier achter langs geleid wat een veiliger situatie
oplevert. Voor voetgangers komt bij de halte een oversteekplaats met
zebra, zodat ze gemakkelijker en veiliger kunnen oversteken. Het plan
is vandaag door het college van burgemeester en wethouders
vastgesteld. De inspraak heeft niet geleid tot wijzigingen in het
plan.
Verkeerswethouder Peter Smit: De maatregelen zorgen voor een veiliger
situatie voor fietsers en voetgangers op dit deel van de Escamplaan.
Met het plan spelen we ook optimaal in op de nieuwe verkeerssituatie
die RandstadRail met zich meebrengt.
Voertuigen van RandstadRail gaan vanaf het Monnickendamplein
doorrijden naar het nabijgelegen OV-knooppunt Leyenburg. De huidige
tramhalte voor lijn 6k aan de Escamplaan vervalt en wordt vervangen
door een bushalte. Dit vergroot de duidelijkheid voor de reizigers en
voorkomt onveilige situaties voor voetgangers die bij de kop van de
tramhalte oversteken. Sommige voertuigen zouden namelijk wel stoppen
en andere niet.
Daarnaast maken de bussen door de komst van RandstadRail geen gebruik
meer van de trambaan. Dit maakt het noodzakelijk om voor de bussen een
nieuwe bushalte aan te leggen. Deze wordt zo aangelegd dat de bussen
niet op de fietsstrook hoeven te stoppen.
Het plan sluit aan op het herinrichtingsplan van het Castricumplein
dat binnenkort door het college wordt behandeld. Naar verwachting
starten de werkzaamheden eind mei van dit jaar en moeten begin juli
zijn afgerond.
Gemeente Den Haag