NEN


Haalbaarheidsstudie normalisatie welcome/reception services

NEN is een haalbaarheidsstudie gestart om te bepalen hoe groot de behoefte is aan Europese normen voor welcome/reception services. De eerste stap is het identificeren en benaderen van de belanghebbenden in Nederland.

Welcome/reception services bestaan uit grofweg twee soorten activiteiten. De een is de directe ontmoeting tussen een organisatie en haar klanten, zoals het welkom heten en doorverwijzen van bezoekers door een receptie. De andere is de ontvangst van klanten op evenementen, congressen, beurzen, shows en tentoonstellingen. In heel Europa ontstaan nieuwe bedrijven die dergelijke diensten aanbieden. Tegelijkertijd investeren organisaties, zowel publieke als private, steeds meer geld om de kwaliteit van hun eigen diensten te verbeteren en zo tegemoet te komen aan de eisen van klanten/bezoekers. Persoonlijke aandacht voor een klant of een bezoeker speelt hierbij een grote rol.

Europese paraplu
NEN inventariseert en analyseert via interviews met belanghebbenden en discussiebijeenkomsten de kenmerken van en problematiek in de Nederlandse markt . Dit om te bepalen of er behoefte is aan Europese normen op het gebied van welcome/reception services. Hetzelfde gebeurt in een groot aantal andere Europese landen, onder verantwoordelijkheid van het Europese normalisatie-instituut CEN. De Europese Commissie heeft CEN hiervoor opdracht gegeven. In juli 2008 moet de haalbaarheidsstudie zijn afgerond. Het eindrapport moet de Europese Commissie en CEN tevens inzicht geven in de succesfactoren voor normontwikkeling op het gebied van welcome/reception services.

Voordelen
Een Europese norm kan meer transparantie geven in taken en verantwoordelijkheden van de opdrachtgever en de aanbieder van een dienst. Te denken valt aan het vastleggen van termen/definities, processtappen, (minimale) kwaliteitsniveaus van de dienst en 'best practices'. De toegevoegde waarde van de dienst wordt daardoor inzichtelijker. Het leidt tot een beter begrip van de dienst en een grotere professionaliteit van het in te zetten personeel.

Informatie
NEN is op zoek naar organisaties die belang hebben bij het onderwerp. Voor meer informatie over de haalbaarheidsstudie en actieve betrokkenheid: ir. Jappe van der Zwan, NEN-Business Development, (015) 2 690 428, businessdevelopment@nen.nl.