10 april 2007
Seline Borking van het ministerie van OCW heeft het beste antwoord op
een brief gegeven. Zij won vandaag de Verkiezing Beste antwoord op
burgerbrief 2006. Dit omdat ze volgens de jury in een individueel
geval intern alles uit de kast heeft gehaald om een burger de helpende
hand te bieden. Het antwoord blonk uit in duidelijke taal. Ook sprak
er veel gevoel uit voor de lastige situatie waarin de schrijver
verkeerde.
De verkiezing is een initiatief vanuit het interdepartementale
Actieplan Burgerbrieven.In dit actietraject werken de departementen
samen aan de snelle en goede afhandeling van brieven van burgers. Doel
is de burger in 2008 sneller én beter van dienst te kunnen zijn.
In de jury zitten Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer, psg en
ambassadeur burgerbrieven Simone Roos, en lid namens het forum
burger@overheid, Matt Poelmans.
De tweede en de derde prijs gingen naar respectievelijk Constand de
Jonge van VWS en Bregje Tettelaar van Nunen van LNV. De eerste won de
prijs vanwege zijn begrijpelijke uitleg van beleid en de tweede
vanwege haar originele wijze van beantwoorden.
De jury reikte ook een organisatieprijs uit voor de meest innovatieve
behandelwijze van bezwaarschriften. Deze prijs ging naar het UWV
vanwege de `andere aanpak'. Het UWV wil klantgerichter handelen en
snel maatwerk leveren in de bezwaarprocedure. Daarom past de
organisatie mediation-vaardigheden toe. De kern daarvan is: zo snel
mogelijk in contact treden met de cliënt. Waar mogelijk worden
geschillen zo in het voorstadium snel (telefonisch) opgelost.
Tweede werd de Dienst Regelingen (LNV) met de inzet van een
praktijkpanel bij de instelling van nieuw landelijk landbouwbeleid.
Communicatie vooraf met de doelgroep hielp in dit geval
protestbezwaarschriften voorkomen. Als derde eindigde CFI (OCW) met
haar procesmanagementaanpak. CFI heeft daarmee de interne organisatie
geoptimaliseerd, onder meer door de slimme inzet van ICT.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties