10-4-2007
VVD zet vraagtekens bij "e-Borders Programme" van het Verenigd
Koninkrijk
Vandaag heeft Jeanine Hennis-Plasschaert bij de Europese Commissie om
opheldering gevraagd over plannen van het Verenigd Koninkrijk om alle
transportmodaliteiten de verplichting op te leggen gegevens van hun
passagiers en goederen bij aankomst en/of vertrek aan de Britse
autoriteiten te overhandigen.
In 2004 is het Verenigd Koninkrijk begonnen met het zogenoemde
"e-Borders Programme" waarvan de hierboven genoemde verplichting deel
uitmaakt. Doel van dit programma is het creëren van een gemoderniseerd
kader voor grenscontrole en veiligheid op basis van elektronische
verwerking van informatie over passagiers en goederen reizende van en
naar het VK.
Jeanine Hennis-Plasschaert: "Met het oog op betere bescherming voor de
burger in de strijd tegen het terrorisme is het belangrijk dat nieuwe
veiligheidsmaatregelen worden genomen, dat is ook voor mij evident.
Maar met maatregelen als deze loop je het risico op fragmentatie van
de interne markt, terwijl de Europese Unie toch voor een zeer groot
deel haar bestaansrecht aan deze markt ontleent. Nog los van de vraag
naar de effectiviteit van de voorgestelde maatregel, lijkt ook nu de
balans tussen hetgeen het ons oplevert en de inspanning die geleverd
moet worden ver te zoeken . "
"Ook met het oog op de onderhandelingen die de EU momenteel met de
Verenigde Staten voert over een nieuwe Passenger Name Records
(PNR)-overeenkomst, komen de plannen van het VK slecht uit. De Unie
spreekt immers duidelijk niet met één stem, terwijl dat nu juist op
dit punt zo belangrijk is."
Hennis-Plasschaert is bovendien bang dat andere lidstaten het
voorbeeld van het Verenigd Koninkrijk zullen overnemen en soortgelijke
maatregelen zullen introduceren: "Voor je het weet heb je binnen de
Unie te maken met 27 afzonderlijke procedures. Weinig bevorderlijk
voor de interne markt."
In artikel 2 van het EG-Verdrag staat: "De Gemeenschap heeft tot taak,
door het instellen van een gemeenschappelijke markt en een economische
en monetaire unie en door de uitvoering van het gemeenschappelijk
beleid of de gemeenschappelijke activiteiten, bedoeld in de artikelen
3 en 4, het bevorderen van een harmonische, evenwichtige en duurzame
ontwikkeling van de economische activiteit binnen de gehele
Gemeenschap de economische en sociale samenhang en de
solidariteit tussen de lidstaten."
Ten einde de in dit artikel genoemde doelstellingen te bereiken, omvat
het optreden van de Gemeenschap (o.a.): "een interne markt, gekenmerkt
door de afschaffing tussen de lidstaten van hinderpalen voor het vrije
verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal" (zoals verwoord
in artikel 3, lid 1, onder c van het Verdrag).
In artikel 2 van het EU-Verdrag wordt bovenstaande herhaald.
---
Hieronder vindt u de schriftelijke vragen van Jeanine
Hennis-Plasschaert aan de Europese Commissie (tekst in het Engels):
In 2004 the UK started with its so-called "e-Borders Programme" with
the objective to create a joined-up modernised intelligence-led border
control and security framework based on the electronic processing of
information relating to travellers to and from the UK for all modes of
transport. The programme as a whole is designed for delivery in three
stages from 2004-2014. Part of this programme is the introduction of
the obligation for all modes of transport to provide the UK with both
Advance Passenger Information (API) and with Passenger Name Records
(PNR), intended to be implemented this month (April 2007). This
obligation will bring about many obstacles for all modes of transport.
Imposing new security requirements to provide greater protection is
obviously important. However it should not endanger the functioning of
the internal market. Furthermore, the costs, as well as the
administrative burden should not outweigh the benefits. The fight
against terrorism requires one voice and coordinated action on a
European level. The re-imposition of the requirements for data under
the guise of national security should be avoided.
My questions concern the aviation sector in particular.
1. Does the Commission agree that the UK's proposal to impose the
obligation on all modes of transport to provide the UK with both API
and PNR of every person who enters and/or leaves the UK, goes against
the main principles on which the European Union is built, such as free
movement within the internal market? If so, what action will the
Commission undertake? If not, please explain why?
2. Does the Commission agree that this obligation brings about a
disproportionate (administrative, financial and operational) burden
for all modes of transport and the airlines in particular? If so, how
will the Commission address this burden? If not, please explain why?
3. Does the Commission agree that the UK's proposal is not very
helpful in its negotiation with the US on a new PNR-agreement, as the
Union, in this case, is clearly not speaking with one voice?
4. Does the Commission agree that the UK's proposal brings about the
risk that other Member States will come up with similar proposals?
Does the Commission agree that this brings about the risk of ending up
with 27 separate approaches within the Union? If not, please explain
why?
VVD