Het college van burgemeester en wethouders is ervan overtuigd dat de
aanleg van het Trekvliettracé nodig is om de bereikbaarheidsproblemen
van de Centrale Zone van Den Haag aan te pakken.
De recente nota 'Nut en Noodzaak Nieuwe Auto-infrastructuur Centrale
Zone' van het stadsgewest Haaglanden toont dit volgens het Haagse
college voldoende aan. De nota komt naar verwachting op 24 april in de
raadscommissie Verkeer, Milieu en Leefomgeving aan de orde.
Verkeerswethouder Peter Smit: "De aanpak van de regionale
verkeersproblematiek is van groot belang. Economische ontwikkelingen
zoals de herontwikkeling van de Binckhorst en een toenemende groei van
de mobiliteit veroorzaken de komende jaren groei van het autoverkeer
waarop we een gepast antwoord moeten geven."
Leefbaarheid
Doel van het Trekvliettracé is om te zorgen voor een betere
bereikbaarheid en leefbaarheid (beperking van het sluipverkeer) van
aangrenzende woongebieden en de Haagse binnenstad. Maar ook moet het
leiden tot een betere doorstroming op de snelwegen A4, A12 en A13 op
het Prins Clausplein en de Utrechtsebaan. "De hele Haagse regio zal
hiervan de vruchten plukken", aldus de wethouder.
De Centrale Zone bestrijkt het gebied vanaf Scheveningen, de
binnenstad, Binckhorst, Voorburg-West tot aan de snelwegen A4/A12. Het
vormt het economische en culturele hart van de Haagse regio. Het
Trekvliettracé moet de extra verbindingsweg worden vanaf de snelwegen
naar de Haagse binnenstad.
Momenteel wordt door het stadsgewest Haaglanden gewerkt aan voltooiing
van het Milieueffectrapport (MER) Trekvliettracé waarin een tiental
varianten is onderzocht. Nog voor de zomer moet dit leiden tot het
aanvaarden van het MER door de gemeenteraden en tot de keuze voor een
voorkeurstracé. Daarna start ook de inspraakprocedure.
Gemeente Den Haag