GM Europe Q1 2007: verkoop overtreft alle records
(4/10/2007)
In het eerste kwartaal van 2007 bereikten de verkoopcijfers van
General Motors Europe (GME) een absoluut record van 553.621 autoâs*,
een stijging met 30.354 in vergelijking met het eerste kwartaal van
2006. Het marktaandeel van de fabrikant was het hoogste in 10 jaar
tijd met 9,8% met een stijging met 0,4 punten sinds het Q1 in 2006.
âDeze sterke resultaten tonen aan dat onze multibrandstrategie net als
de agressieve groeistrategie voor Centraal- en Oost-Europa vruchten
begint af te werpen. Bovendien realiseerden we deze recordverkopen
terwijl we onze winstmarges opdreven, de bijdragemarges verhoogden en
hogere restwaarden creëerden voor onze klanten,â aldus Jonathan
Browning, GM Europe Vice President Sales, Marketing & Aftersales.
âVorig jaar verkochten we voor het eerst in de geschiedenis meer dan
twee miljoen autoâsâ, vertelt Browning. âTegelijk verbeterden we de
kwaliteit van onze autoâs en verhoogden we de marges en inkomsten.
Onze bijgestelde inkomsten van $227 miljoen in 2006 waren het
resultaat van verbeterde inkomsten, en van constante inspanningen om
te besparen. Uiteraard moeten we blijven werken aan onze inkomsten en
moeten we onze multibrandstrategie voor groei en winst versterken.â
Opel/Vauxhall boekt beste eerste kwartaal sinds 2001
Opel en Vauxhall, goed voor 78% van de verkoop van GM Europe,
verkochten in het eerste kwartaal van dit jaar 428.787 autoâs, het
hoogste volume sinds 2001. Het marktaandeel bleef stabiel met 7,6%. De
sterke resultaten in Rusland en het Verenigd Koninkrijk compenseerden
de aanzienlijke daling op de Duitse markt.
Nieuwe modellen, zoals de onlangs gelanceerde nieuwe Corsa en de
vernieuwde Astra, behoren nu tot de bestsellers op de Europese markt.
De verkoop van de Corsa steeg met 57% in vergelijking met het eerste
kwartaal van 2006. De Meriva was de meest verkochte auto in het
compacte segment en de Zafira/Meriva voerden samen het Europese
compacte MPV-segment aan.
Chevrolet boekt records in verkoopvolume en marktaandeel
Chevrolet zette zijn opmars in Europa voort en behaalde in het eerste
kwartaal een absoluut record: het vorige record (25.076 autoâs) voor
het eerste kwartaal sneuvelde en de totale verkoop van het kwartaal
steeg tot 100.526 exemplaren. Ook het marktaandeel groeide 0,4 punten
tot 1,8 procent; nog een record in de geschiedenis van het merk.
âHet succes van de nieuwe Captiva en de extra dieselversies van de
Epica, Lacetti en Nubira lokken nog meer klanten naar Chevroletâ,
aldus Browning.
Aan de zijde van de prestigemerken verkocht Saab 22.169 autoâs in
Europa, met een marktaandeel van 0,4%, terwijl Cadillac, Hummer en
Corvette samen 1.699 autoâs verkochten, 7% meer dan in Q1 2006.
GM Rusland: verkoop met 128% gestegen
In Rusland hielden de GM-merken hun snelle groeitempo aan met een
verkoopstijging van 128% tot 46.546 exemplaren in het eerste kwartaal
van 2007. Daarmee deed GM het aanzienlijk beter dan de gemiddelde
marktgroei van 26%. Het marktaandeel steeg met 4,3 procentpunten tot
9,5% en bewijst daarmee het succes van GMâs agressieve strategie voor
Oost-Europa.
Opel en Chevrolet deden het allebei erg goed in Rusland en op de
Centraal- en Oost-Europese markten. De Russische verkoop van Opel
steeg tot 9.380 exemplaren, 6.643 meer dan in Q1 2006 en het
marktaandeel steeg van 0,7 tot 1,9%.
De Russische verkoop van Chevrolet is meer dan verdubbeld in
vergelijking met Q1 2006. Het marktaandeel steeg van 4,5% tot 7,5% met
36.735 verkochte autoâs, goed voor 37% van de Chevrolet-verkoop in
Europa.
âTerwijl onze verkoop en winst in Rusland blijven stijgen, bouwen we
voort op onze strategie om de minder winstgevende fleetverkoop met
korte levenscyclus te beperken om de restwaarden voor onze klanten te
verhogen," legt Browning uit.
AutoRai