abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
10 april 2007 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
DAB2007/1391 07/VW/B/008
Onderwerp
Reactie op artikel "Trein niet schoner dan auto"
Geachte voorzitter,
Naar aanleiding van het verzoek van de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat
om een reactie op het artikel "Trein niet schoner dan auto" in het dagblad De Pers
van maandag 29 januari 2007 doe ik u hierbij mijn antwoord toekomen.
De Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat verwijst bij haar verzoek naar het
artikel "Trein niet schoner dan auto" dat op de website van De Telegraaf is
gepubliceerd. Dit artikel is een verkorte interpretatie van twee artikelen in het dagblad
De Pers van maandag 29 januari 2007, met als koppen "Ook proppen bij NS lost de
files niet op" en "De trein is een niche-product". In deze artikelen wordt een
weergave gegeven van interviews met medewerkers van het Kennisinstituut voor
Mobiliteitsbeleid (KiM).
Reactie op het artikel
Ik wil me hier kortheidshalve beperken tot een reactie op het beeld dat deze artikelen
oproept over openbaar vervoer. Mijns inziens is het beeld dat in de pers wordt
neergezet onvoldoende genuanceerd. Hieronder noem ik een tweetal voorbeelden.
`De trein is een niche-product'
De trein heeft inderdaad een beperkt aandeel in de totale mobiliteit, maar bij
verplaatsingen tussen de vier grote steden (dat wil zeggen dat vertrek en aankomst in
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Utrecht is) heeft de trein in de spits een groot
marktaandeel.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DAB2007/1391
De trein heeft het grootste marktaandeel bij verplaatsingen van Rotterdam naar
Utrecht en vice versa (68% in 2004) en het kleinste marktaandeel bij verplaatsingen
tussen Amsterdam en Den Haag en vice versa (49%)1.
`Trein niet schoner dan auto'
Het beeld dat de trein niet schoner is dan de auto, verdiend wat mij betreft
nuancering. Achter gemiddelde niveaus schuilt een grote verscheidenheid. De
milieueffecten van auto's en OV hangen sterk af van kenmerken van het voertuig
(gewicht, type brandstof, roetfilter of niet), van de bezetting van het voertuig (leeg of
vol) en van de plaats van de rit (stedelijk of niet stedelijk gebied). Mijn beleid is gericht
op het bevorderen van schone en zuinige mobiliteit, zowel voor de auto als voor het
openbaar vervoer.
Mocht u naar aanleiding van dit artikel vragen hebben met betrekking tot de
positionering van het KiM, dan verwijs ik u naar de brief van mijn voorgangster
hierover van 30 augustus 2006.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
1 Bron: Mobiliteit in cijfers 2004, AVV
---
DAB2007/1391
Bijlage: Bronnenoverzicht, aangeleverd door het KiM
De KiM medewerkers hebben aangegeven dat hun uitspraken zijn gebaseerd op de
volgende bronnen:
Marktaandeel auto en OV
- www.cbs.nl: Statline
Milieuprestaties auto, trein en beperkte substitutie auto-OV
· Wee, B. van en P. Rietveld (2003), Openbaar vervoer: mythen en feiten,
Arena, jaargang 9, september 2003, pp. 74-77
· Van Essen, H., O. Bello, J. Dings, R. van den Brink (2003), To shift or not to
shift, that's the question, CE Delft, RIVM Bilthoven
· J.A. Annema (2005), Effectiveness of the EU White paper: `European transport
policy for 2010', Report 773002028/2005, Milieu en Natuurplanbureau, Bilthoven
· CPB (2001), Mogelijkheden en beperkingen van overheidsinvesteringen:
analyse ten behoeve van de Verkenning Economische Structuur, Werkdocument 12,
Centraal Planbureau, Den Haag
· CPB/RIVM/RPB/SCP (2002), Selectief Investeren; ICES maatregelen tegen het
licht, Centraal Planbureau, Den Haag
Treinkaartjes dekken de kosten niet
- Overheidsinvesteringen in spoor en gebruiksvergoeding o.b.v. V&W begroting.
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat