Gemeente Utrecht

Sociale Zaken Utrecht vereenvoudigt procedures

AFSCHAF PERIODIEKE VERKLARING EN MELDPLICHT VAKANTIE

Cliënten van de afdeling Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SoZaWe) van de gemeente Utrecht kregen tot nu toe elke maand een Periodieke Verklaring (PV) om in te vullen en terug te sturen. Dit is veranderd. Per 1 april heeft de gemeente Utrecht de Periodieke Verklaring afgeschaft en een wijzigingsformulier ingevoerd. Met dit nieuwe formulier kunnen cliënten zelf wijzigingen doorgeven als er iets verandert in hun persoonlijke situatie. Deze maatregel is één van de stappen naar een betere publieksdienstverlening van de gemeente Utrecht.

De gemeente Utrecht wil klantvriendelijker gaan werken. Het verbeteren van de publieksdienstverlening is een belangrijk onderdeel uit het collegeprogramma. Op allerlei gebieden wordt bekeken welke procedures en regels er versimpeld kunnen worden. Dit gebeurt onder andere door het aantal formulieren te verminderen. Het afschaffen van de Periodieke Verklaring past binnen dit streven. Cliënten hoeven in de toekomst alleen maar een wijzigingsformulier op te sturen als er iets verandert in hun persoonsgegevens, gezinssamenstelling, woonsituatie, vermogen, bezit, werk, inkomen of opleiding.

Wijzigingsformulier
Iedere cliënt die de Periodieke Verklaring niet meer hoeft in te sturen, krijgt hierover deze maand van SoZaWe een brief en een nieuw wijzigingsformulier. Hierin staat wat er verandert en wanneer het wijzigingsformulier gebruikt moet worden. Het afschaffen van de Periodieke Verklaring geldt voor cliënten met een bijstandsuitkering (WWB) of een IOAW- of IOAZ-uitkering.

Wél een PV
De Periodieke Verklaring blijft wel bestaan voor cliënten die zijn ingedeeld bij het team Bijzondere Doelgroepen van SoZaWe (bijvoorbeeld dak- en thuislozen en vluchtelingen). Ook voor cliënten met een uitkering voor kunstenaars (WWIK) of een Bbz-uitkering voor zelfstandigen verandert de huidige werkwijze niet.

Met vakantie?
Cliënten dienen hun vakantieperiode, bij voorkeur vier weken van tevoren, schriftelijk te melden bij SoZaWe. Zij kunnen hiervoor gebruik maken van het formulier 'opgave vakantieperiode' uit de folder 'vakantie'. SoZaWe gaat van deze opgave uit. Nieuw is dat cliënten zich na hun vakantie niet meer standaard persoonlijk hoeven terug te melden. SoZaWe kan wel een brief sturen waarin staat men zich moet melden, cliënten zijn dan verplicht aan deze uitnodiging gehoor te geven.

Meer informatie
De afdeling Sociale Zaken & Werkgelegenheid heeft een helpdesk ingericht waar cliënten terecht kunnen met vragen over het afschaffen van de Periodieke Verklaring. De helpdesk is bereikbaar op werkdagen van 9:00 tot 12:00 uur, op telefoonnummer 030-286 51 41. Meer informatie staat ook op www.utrecht.nl/sozawe.