AutoRai

Vernieuwde Volvo S40 en V50: sportievere looks

(4/10/2007)
Met een aantal nieuwe en herkenbare designaccenten krijgt de nieuwe Volvo S40 eenzelfde hoogwaardige uitstraling als de onlangs geïntroduceerde en compleet nieuwe Volvo S80. Tegelijkertijd sluit ook de Volvo V50 met zijn vernieuwde uiterlijk aan bij het design van de nieuwe Volvo V70, waarbij de bekende compacte afmetingen en de sportieve rijeigenschappen volledig intact zijn gebleven.

âWat het exterieur betreft streven we ernaar om meer onderscheid te maken tussen de twee modellen. Voor het interieur zijn de aanpassingen vooral gericht op het creëren van meer en flexibel te gebruiken opbergruimtenâ, vertelt Steve Mattin, Hoofd Design bij Volvo. Bij de S40 is de inspiratie van de ontwerpers duidelijk zichtbaar wanneer de compacte sedan recht van voren wordt bekeken. Het iets ronder vormgegeven front zorgt voor een lager en breder profiel, dat in belangrijke mate wordt bepaald door de nieuwe grille met daarin een groter Volvo-logo en de nieuwe koplampunits. Bovendien loopt een lager geplaatste luchtinlaat over de gehele breedte van de auto. Dit in tegenstelling tot het voorgaande model, waarbij de luchtinlaat uit drie gedeelten bestond.

âHet nieuwe, lagere vooraanzicht straalt door zijn horizontale lijnvoering souplesse en kracht uit. Die indruk wordt nog eens versterkt waneer de auto en profil wordt bekeken. Ook aan de achterzijde dragen de vorm van de nieuwe achterlichtunits en de achterbumper bij aan het dynamische uiterlijkâ, aldus Steve Harper, hoofdverantwoordelijk voor het design van de nieuwe Volvo S40 en V50.

Sportiever front voor V50
De nieuwe zwarte honingraatgrille met daarin het grotere Volvo-logo legt de nadruk op een sportievere designtaal, waarin verticale visuele elementen een belangrijke rol spelen. De gewijzigde koplampunits en de drie laag geplaatste luchtinlaten zijn andere details waarmee het front van de vernieuwde Volvo V50 ondanks de zachte, ietwat ronde vormen toch een solide indruk maakt. Ook het feit dat voor de voorzijde gebruik werd gemaakt van één kleur, draagt bij aan een homogeen geheel. Het onderste gedeelte van de achterlichtunits van zowel de S40 als de V50 is 30 millimeter hoger dan voorheen. De lampen zelf hebben een andere indeling gekregen. Voor de remlichten wordt voortaan led-technologie toegepast. De achterlichten vestigen de aandacht op de taillelijn van de auto. De nieuw vormgegeven achterbumper is op de hoeken voorzien van geïntegreerde reflectoren. Ook aan de achterzijde wordt het lagere en bredere uiterlijk van beide nieuwe modellen versterkt door krachtige horizontale lijnen, bijvoorbeeld in het uitlaateindstuk.

âDe fraaiere vorm en de positie van het uitlaateindstuk is een goed voorbeeld van een klein visueel detail dat het uiterlijk van een auto kan versterkenâ, aldus Steve Harper.

Meer afleg- en opbergruimte
Bij het ontwerp van het interieur heeft het designteam zichzelf een waar voorvechter van opbergruimte getoond. Hoofdverantwoordelijke voor het design van de vernieuwde Volvo S40 en V50 Steve Harper: âDat er bij het voorgaande model soms wat kritiek was op de beperkte opberg- en laadruimte, was duidelijk een punt van aandacht toen we voor de nieuwe S40 en V50 het interieur tekenden. We waren pas tevreden toen we erin waren geslaagd werkelijk elke kubieke centimeter efficiënt te gebruiken.â Het designteam heeft aan twee onderdelen van het interieur extra aandacht besteed: de portierpanelen en het middelste deel van het dashboard. Zo werd het onderste gedeelte van de portierpanelen volledig nieuw ontworpen. Ook de luidsprekers van het audiosysteem kregen een andere vorm, zodat er in de portierpanelen een groter opbergvak is gecreëerd met ruimte voor een A4-notitieblok, een rechtopstaand blikje frisdrank en/of een liggende waterfles. Bijkomend voordeel is dat hierdoor ruimte is ontstaan voor een extra Dynaudio-luidspreker (onderdeel van Premium Sound), wat bijdraagt aan een nog betere geluidskwaliteit.

Grotere en praktischer middenconsole
Voor de nieuwe Volvo S40 en V50 is de nu al tot designicoon uitgegroeide slanke middenconsole leverbaar in een aantal varianten, waaronder met echt houten accenten in Nordic Light OakFresh. De vloeiende vorm van de console loopt bovendien op elegante wijze door tot aan de achterbank. Ook de opbergruimte tussen de zitplaatsen is geoptimaliseerd met behulp van wat misschien wel het sterkste punt is van de Scandinavische designtraditie: slimme functionaliteit. Dat is ook zichtbaar in de compactere vorm van de handrem, waardoor de inzittenden opnieuw extra opbergruimte tot hun beschikking hebben.

Schuifdeksel en flexibele armsteun
De schuifdeksel voor de grotere opbergvakken - met daarin twee bekerhouders met een uitsparing voor grote en kleinere bekers - doet ook dienst als verstevigde en flexibele armsteun voor de bestuurder. Deze steun kan door een ingenieuze vondst van het designteam bovendien fungeren als lunchtafel. âWe hebben zelfs de kleinste ruimten benut die normaal gesproken zijn afgedekt als er geen knoppen of schakelaars in zijn aangebracht. Deze ruimten zijn omgevormd tot een handig compartiment, bijvoorbeeld voor een mobiele telefoon. De mobiele telefoon is immers niet bedoeld om tijdens het rijden te gebruikenâ, legt Steve Harper uit. âAan de achterzijde van de middenconsole bevindt zich nóg een handigheidje: een inklapbare houder voor een
1,5-literfles, direct binnenhandbereik van de achterpassagiers.â

Andere kleuren, nieuwe bekledingsoorten
Nieuwe designdetails in het instrumentarium en rond de ventilatieopeningen dragen eveneens bij aan het verfijnder interieur van de nieuwe S40 en V50. Zowel voor de basisuitvoeringen als de exclusievere varianten is het aantal opties voor interieurbekleding uitgebreid, onder meer met een nieuwe, fijner gelooide en gladdere leersoort. Voor het basismodel is een nieuwe bekleding met groene accenten leverbaar: Spring Green. âMet de bekleding Spring Green spelen we in op het verzoek van onze klanten om meer persoonlijke stijlaccenten te kunnen aanbrengen. In de nieuwe Volvo C30 zijn we begonnen met blauwe en rode bekleding, dat volgen we nu op met de introductie van groene bekleding voor de nieuwe S40 en V50. Ik ben ervan overtuigd dat deze kleur bijzonder populair wordtâ, aldus Steve Harper, hoofdverantwoordelijk voor het design van de nieuwe Volvo S40 en V50.

Verwantschap met nieuwe Volvo V70
âToen we deze modellen vier jaar geleden introduceerden, hebben we vooral benadrukt dat kopers hiermee de beschikking kregen over alle eigenschappen van onze grotere modellen, maar dan in een compact formaat. Met deze benadering gaan we nu een stap verder door klanten te wijzen op de meer âvolwassenâ kwaliteiten van de nieuwe S40 en V50. Tegelijkertijd zorgen we dat de modellen zich meer van elkaar onderscheiden. Daarmee schuift de nieuwe S40 op richting de Volvo S80 en toont de nieuwe Volvo V50 meer verwantschap met de nieuwe Volvo V70â, aldus Fredrik Arp, President en CEO van Volvo Car Corporation. Recente cijfers uit zowel de Verenigde Staten als Europa wijzen uit dat de extra aandacht van Volvo voor de jongere doelgroep heeft geleid tot een aanzienlijke bijdrage in de totale verkopen.

Jongere doelgroep groeit met meer dan 20 procent Met name de cijfers in de Verenigde Staten zijn opvallend. Het aantal S40-kopers jonger dan 35 jaar groeide daar van 23 naar 45 procent. Ook het aantal alleenstaanden dat een Volvo S40 aanschafte, is aanzienlijk toegenomen: met 10 procent. De gemiddelde leeftijd van S40-kopers is gedaald van 50 naar 40 jaar. âHet blijkt dat kopers veel vaker dan voorheen op basis van emotie hun keuze voor de S40 maken. Kopers van nu zijn lovend over het sportieve design en het rijgedrag van dit model. Ook op gebied van imago en prestige winnen we steeds vaker van onze belangrijkste concurrentenâ, aldus Fredrik Arp.

In Europa is de groep V50-kopers voor wie een Duitse premiumauto het enige alternatief is, gegroeid naar 47 procent - vergeleken met 24 procent voor het voorgaande model, de Volvo V40. Ook is het aandeel V50-klanten jonger dan 44 jaar toegenomen: van 45 naar 55 procent. Bovendien kiezen steeds meer Europese kopers op basis van emotionele motieven voor de Volvo V50. In deze groep zitten meer gezinnen met kinderen dan in de groep kopers van de Volvo S40.

Meer afleg- en opbergruimte
Het design van en de techniek in de nieuwe Volvo S40 en V50 zijn gericht op het verbeteren van de toch al veelgeprezen eigenschappen van beide modellen. Ook heeft Volvo aandacht besteed aan het oplossen van een aantal zwakke punten die klanten de afgelopen jaren hebben genoemd, bijvoorbeeld op gebied van opbergruimte in het interieur. âHet designteam heeft elke kubieke centimeter ruimte op intelligente wijze benut. Het compleet nieuwe design van de middenconsole en de portierpanelen heeft bijvoorbeeld geleid tot extra opbergruimten, die bovendien flexibeler te gebruiken zijnâ, legt Fredrik Arp uit.

Topdiesel D5 nu ook met handbak
Het rijgedrag van zowel de Volvo S40 als de V50 was altijd al een van de sterkste punten, en is dat nog steeds. Een nieuwtje onder de motorkap betreft de T5-motor die voortaan een vermogen levert van 230 pk, ofwel 10 pk meer dan de vorige versie. Daarnaast zijn er nog vijf benzinemotoren leverbaar, alsmede een op bio-ethanol gebaseerde FlexiFuel-variant: een 1.6 (100 pk), een 1.8 (125 pk), een 1.8F (125 pk, FlexiFuel), een 2.0 (145 pk), een 2.4 (140 pk) en een 2.4i (170 pk). In Europa wordt 55 procent van alle verkochte Volvoâs S40 en V50 verkocht met een dieselmotor. Het dieselprogramma bestaat uit drie krachtbronnen: een 1.6D (109 pk), een 2.0D (136 pk) en een D5 (180 pk). Nieuw is dat de D5-dieselmotor vanaf de tweede helft van 2007 ook leverbaar is met een handgeschakelde versnellingsbak. Hiermee heeft de bestuurder een koppel van 400 Nm tot zijn beschikking, in plaats van de 350 Nm die wordt overgebracht met de automatische transmissie. De moderne D5-dieselmotor voldoet bovendien als een van de eerste motoren aan de toekomstige emissie-eisen volgens de Euro5-norm. De voor E85-brandstof (85 procent ethanol, 15 procent benzine) geschikte FlexiFuel-krachtbron met een vermogen van 125 pk wordt steeds populairder. De Volvo S40 en V50 FlexiFuel-versies worden in negen Europese landen verkocht en zullen in 2007 verantwoordelijk zijn voor 8 procent van de totale verkoop van beide Volvo-modellen!

Nu met actieve koplampen en Emergency Brake Lights Op gebied van veiligheid zijn de nieuwe S40 en V50 voorzien van diverse innovaties. Bijvoorbeeld de actieve bi-xenonkoplampen (optie) die in een bocht met de rijrichting meedraaien. En de alarmlichten die automatisch in werking treden zodra de airbags worden geactiveerd, zodat andere automobilisten tijdig worden geattendeerd op de aanrijding. De remlichten zijn voorzien van een EBL-functie (Emergency Brake Lights), waardoor deze snel knipperen op het moment dat de bestuurder hard remt. Ook deze functie dient om achteropkomend verkeer te waarschuwen.

Audiosysteem van topklasse, USB-aansluiting mogelijk De nieuwe Volvo S40 en V50 zijn uit te rusten met een audiosysteem van topkwaliteit. Het meest geavanceerde van de drie leverbare systemen is Premium Sound. Dit systeem omvat een digitale versterker van Alpine, Dolby(TM) Pro Logic II Surround en luidsprekers van het Deense merk Dynaudio. Het High Performance- en Premium Sound-audiosysteem bieden de mogelijkheid om cdâs met daarop mp3- of wma-bestanden af te spelen. Dat betekent dat in de cd-wisselaar enkele honderden muzieknummers zijn op te slaan, zodat de S40- of V50-eigenaar ook onderweg kan beschikken over de eigen muziekverzameling. Bovendien zijn alle drie de audiosystemen voorzien van een extra aansluiting voor externe bronnen, zoals een portable mp3-speler. Als accessoire zijn een USB-aansluiting en een iPod-aansluiting leverbaar.

Eenderde van de totale Volvo-verkopen
De verkoopdoelstelling voor de nieuwe Volvo S40 is vastgesteld op 75.000 exemplaren per jaar. De Verenigde Staten zijn daarbij de belangrijke markt, met ongeveer 30 procent van de totale verkopen. In de loop van 2007 zal China uitgroeien tot de op één na belangrijkste markt, mede dankzij het feit dat daar ongeveer 8.000 exemplaren van de S40 worden geproduceerd. Engeland, Spanje, Duitsland en Zweden zijn de belangrijkste Europese markten voor de nieuwe Volvo S40. Voor de nieuwe V50 stelt Volvo zich ten doel jaarlijks 70.000 stuks te verkopen. Daarvan is ongeveer 85 procent bestemd voor Europa, met Duitsland, Zweden, Engeland, Italië en Nederland als de belangrijkste markten. âDe Volvo S40 en V50 maken in 2007 niet alleen eenderde van het totale verkoopvolume van Volvo uit, beide modellen spelen ook een cruciale rol bij het versterken van de merkidentiteit van Volvo. Deze twee nieuwe modellen zijn op alle belangrijke punten beter en dus competitiever geworden en ik ben ervan overtuigd dat ze samen met de nieuwe Volvo C30 zelfs nog meer nieuwe en jongere kopers voor het merk kunnen winnenâ, aldus Fredrik Arp, President en CEO van Volvo Car Corporation.

De prijzen van de vernieuwde Volvo S40 en V50 stijgen ten opzichte van het huidige model in Nederland met circa 250 euro.