Vernieuwde Volvo S40 en V50: sportievere looks
(4/10/2007)
Met een aantal nieuwe en herkenbare designaccenten krijgt de nieuwe
Volvo S40 eenzelfde hoogwaardige uitstraling als de onlangs
geïntroduceerde en compleet nieuwe Volvo S80. Tegelijkertijd sluit
ook de Volvo V50 met zijn vernieuwde uiterlijk aan bij het design van
de nieuwe Volvo V70, waarbij de bekende compacte afmetingen en de
sportieve rijeigenschappen volledig intact zijn gebleven.
âWat het exterieur betreft streven we ernaar om meer onderscheid te
maken tussen de twee modellen. Voor het interieur zijn de aanpassingen
vooral gericht op het creëren van meer en flexibel te gebruiken
opbergruimtenâ, vertelt Steve Mattin, Hoofd Design bij Volvo. Bij de
S40 is de inspiratie van de ontwerpers duidelijk zichtbaar wanneer de
compacte sedan recht van voren wordt bekeken. Het iets ronder
vormgegeven front zorgt voor een lager en breder profiel, dat in
belangrijke mate wordt bepaald door de nieuwe grille met daarin een
groter Volvo-logo en de nieuwe koplampunits. Bovendien loopt een lager
geplaatste luchtinlaat over de gehele breedte van de auto. Dit in
tegenstelling tot het voorgaande model, waarbij de luchtinlaat uit
drie gedeelten bestond.
âHet nieuwe, lagere vooraanzicht straalt door zijn horizontale
lijnvoering souplesse en kracht uit. Die indruk wordt nog eens
versterkt waneer de auto en profil wordt bekeken. Ook aan de
achterzijde dragen de vorm van de nieuwe achterlichtunits en de
achterbumper bij aan het dynamische uiterlijkâ, aldus Steve Harper,
hoofdverantwoordelijk voor het design van de nieuwe Volvo S40 en V50.
Sportiever front voor V50
De nieuwe zwarte honingraatgrille met daarin het grotere Volvo-logo
legt de nadruk op een sportievere designtaal, waarin verticale visuele
elementen een belangrijke rol spelen. De gewijzigde koplampunits en de
drie laag geplaatste luchtinlaten zijn andere details waarmee het
front van de vernieuwde Volvo V50 ondanks de zachte, ietwat ronde
vormen toch een solide indruk maakt. Ook het feit dat voor de
voorzijde gebruik werd gemaakt van één kleur, draagt bij aan een
homogeen geheel. Het onderste gedeelte van de achterlichtunits van
zowel de S40 als de V50 is 30 millimeter hoger dan voorheen. De lampen
zelf hebben een andere indeling gekregen. Voor de remlichten wordt
voortaan led-technologie toegepast. De achterlichten vestigen de
aandacht op de taillelijn van de auto. De nieuw vormgegeven
achterbumper is op de hoeken voorzien van geïntegreerde reflectoren.
Ook aan de achterzijde wordt het lagere en bredere uiterlijk van beide
nieuwe modellen versterkt door krachtige horizontale lijnen,
bijvoorbeeld in het uitlaateindstuk.
âDe fraaiere vorm en de positie van het uitlaateindstuk is een goed
voorbeeld van een klein visueel detail dat het uiterlijk van een auto
kan versterkenâ, aldus Steve Harper.
Meer afleg- en opbergruimte
Bij het ontwerp van het interieur heeft het designteam zichzelf een
waar voorvechter van opbergruimte getoond. Hoofdverantwoordelijke voor
het design van de vernieuwde Volvo S40 en V50 Steve Harper: âDat er
bij het voorgaande model soms wat kritiek was op de beperkte opberg-
en laadruimte, was duidelijk een punt van aandacht toen we voor de
nieuwe S40 en V50 het interieur tekenden. We waren pas tevreden toen
we erin waren geslaagd werkelijk elke kubieke centimeter efficiënt te
gebruiken.â Het designteam heeft aan twee onderdelen van het interieur
extra aandacht besteed: de portierpanelen en het middelste deel van
het dashboard. Zo werd het onderste gedeelte van de portierpanelen
volledig nieuw ontworpen. Ook de luidsprekers van het audiosysteem
kregen een andere vorm, zodat er in de portierpanelen een groter
opbergvak is gecreëerd met ruimte voor een A4-notitieblok, een
rechtopstaand blikje frisdrank en/of een liggende waterfles. Bijkomend
voordeel is dat hierdoor ruimte is ontstaan voor een extra
Dynaudio-luidspreker (onderdeel van Premium Sound), wat bijdraagt aan
een nog betere geluidskwaliteit.
Grotere en praktischer middenconsole
Voor de nieuwe Volvo S40 en V50 is de nu al tot designicoon
uitgegroeide slanke middenconsole leverbaar in een aantal varianten,
waaronder met echt houten accenten in Nordic Light OakFresh. De
vloeiende vorm van de console loopt bovendien op elegante wijze door
tot aan de achterbank. Ook de opbergruimte tussen de zitplaatsen is
geoptimaliseerd met behulp van wat misschien wel het sterkste punt is
van de Scandinavische designtraditie: slimme functionaliteit. Dat is
ook zichtbaar in de compactere vorm van de handrem, waardoor de
inzittenden opnieuw extra opbergruimte tot hun beschikking hebben.
Schuifdeksel en flexibele armsteun
De schuifdeksel voor de grotere opbergvakken - met daarin twee
bekerhouders met een uitsparing voor grote en kleinere bekers - doet
ook dienst als verstevigde en flexibele armsteun voor de bestuurder.
Deze steun kan door een ingenieuze vondst van het designteam bovendien
fungeren als lunchtafel. âWe hebben zelfs de kleinste ruimten benut
die normaal gesproken zijn afgedekt als er geen knoppen of schakelaars
in zijn aangebracht. Deze ruimten zijn omgevormd tot een handig
compartiment, bijvoorbeeld voor een mobiele telefoon. De mobiele
telefoon is immers niet bedoeld om tijdens het rijden te gebruikenâ,
legt Steve Harper uit. âAan de achterzijde van de middenconsole
bevindt zich nóg een handigheidje: een inklapbare houder voor een
1,5-literfles, direct binnenhandbereik van de achterpassagiers.â
Andere kleuren, nieuwe bekledingsoorten
Nieuwe designdetails in het instrumentarium en rond de
ventilatieopeningen dragen eveneens bij aan het verfijnder interieur
van de nieuwe S40 en V50. Zowel voor de basisuitvoeringen als de
exclusievere varianten is het aantal opties voor interieurbekleding
uitgebreid, onder meer met een nieuwe, fijner gelooide en gladdere
leersoort. Voor het basismodel is een nieuwe bekleding met groene
accenten leverbaar: Spring Green. âMet de bekleding Spring Green
spelen we in op het verzoek van onze klanten om meer persoonlijke
stijlaccenten te kunnen aanbrengen. In de nieuwe Volvo C30 zijn we
begonnen met blauwe en rode bekleding, dat volgen we nu op met de
introductie van groene bekleding voor de nieuwe S40 en V50. Ik ben
ervan overtuigd dat deze kleur bijzonder populair wordtâ, aldus Steve
Harper, hoofdverantwoordelijk voor het design van de nieuwe Volvo S40
en V50.
Verwantschap met nieuwe Volvo V70
âToen we deze modellen vier jaar geleden introduceerden, hebben we
vooral benadrukt dat kopers hiermee de beschikking kregen over alle
eigenschappen van onze grotere modellen, maar dan in een compact
formaat. Met deze benadering gaan we nu een stap verder door klanten
te wijzen op de meer âvolwassenâ kwaliteiten van de nieuwe S40 en V50.
Tegelijkertijd zorgen we dat de modellen zich meer van elkaar
onderscheiden. Daarmee schuift de nieuwe S40 op richting de Volvo S80
en toont de nieuwe Volvo V50 meer verwantschap met de nieuwe Volvo
V70â, aldus Fredrik Arp, President en CEO van Volvo Car Corporation.
Recente cijfers uit zowel de Verenigde Staten als Europa wijzen uit
dat de extra aandacht van Volvo voor de jongere doelgroep heeft geleid
tot een aanzienlijke bijdrage in de totale verkopen.
Jongere doelgroep groeit met meer dan 20 procent
Met name de cijfers in de Verenigde Staten zijn opvallend. Het aantal
S40-kopers jonger dan 35 jaar groeide daar van 23 naar 45 procent. Ook
het aantal alleenstaanden dat een Volvo S40 aanschafte, is aanzienlijk
toegenomen: met 10 procent. De gemiddelde leeftijd van S40-kopers is
gedaald van 50 naar 40 jaar. âHet blijkt dat kopers veel vaker dan
voorheen op basis van emotie hun keuze voor de S40 maken. Kopers van
nu zijn lovend over het sportieve design en het rijgedrag van dit
model. Ook op gebied van imago en prestige winnen we steeds vaker van
onze belangrijkste concurrentenâ, aldus Fredrik Arp.
In Europa is de groep V50-kopers voor wie een Duitse premiumauto het
enige alternatief is, gegroeid naar 47 procent - vergeleken met 24
procent voor het voorgaande model, de Volvo V40. Ook is het aandeel
V50-klanten jonger dan 44 jaar toegenomen: van 45 naar 55 procent.
Bovendien kiezen steeds meer Europese kopers op basis van emotionele
motieven voor de Volvo V50. In deze groep zitten meer gezinnen met
kinderen dan in de groep kopers van de Volvo S40.
Meer afleg- en opbergruimte
Het design van en de techniek in de nieuwe Volvo S40 en V50 zijn
gericht op het verbeteren van de toch al veelgeprezen eigenschappen
van beide modellen. Ook heeft Volvo aandacht besteed aan het oplossen
van een aantal zwakke punten die klanten de afgelopen jaren hebben
genoemd, bijvoorbeeld op gebied van opbergruimte in het interieur.
âHet designteam heeft elke kubieke centimeter ruimte op intelligente
wijze benut. Het compleet nieuwe design van de middenconsole en de
portierpanelen heeft bijvoorbeeld geleid tot extra opbergruimten, die
bovendien flexibeler te gebruiken zijnâ, legt Fredrik Arp uit.
Topdiesel D5 nu ook met handbak
Het rijgedrag van zowel de Volvo S40 als de V50 was altijd al een van
de sterkste punten, en is dat nog steeds. Een nieuwtje onder de
motorkap betreft de T5-motor die voortaan een vermogen levert van 230
pk, ofwel 10 pk meer dan de vorige versie. Daarnaast zijn er nog vijf
benzinemotoren leverbaar, alsmede een op bio-ethanol gebaseerde
FlexiFuel-variant: een 1.6 (100 pk), een 1.8 (125 pk), een 1.8F (125
pk, FlexiFuel), een 2.0 (145 pk), een 2.4 (140 pk) en een 2.4i (170
pk). In Europa wordt 55 procent van alle verkochte Volvoâs S40 en V50
verkocht met een dieselmotor. Het dieselprogramma bestaat uit drie
krachtbronnen: een 1.6D (109 pk), een 2.0D (136 pk) en een D5 (180
pk). Nieuw is dat de D5-dieselmotor vanaf de tweede helft van 2007 ook
leverbaar is met een handgeschakelde versnellingsbak. Hiermee heeft de
bestuurder een koppel van 400 Nm tot zijn beschikking, in plaats van
de 350 Nm die wordt overgebracht met de automatische transmissie. De
moderne D5-dieselmotor voldoet bovendien als een van de eerste motoren
aan de toekomstige emissie-eisen volgens de Euro5-norm. De voor
E85-brandstof (85 procent ethanol, 15 procent benzine) geschikte
FlexiFuel-krachtbron met een vermogen van 125 pk wordt steeds
populairder. De Volvo S40 en V50 FlexiFuel-versies worden in negen
Europese landen verkocht en zullen in 2007 verantwoordelijk zijn voor
8 procent van de totale verkoop van beide Volvo-modellen!
Nu met actieve koplampen en Emergency Brake Lights
Op gebied van veiligheid zijn de nieuwe S40 en V50 voorzien van
diverse innovaties. Bijvoorbeeld de actieve bi-xenonkoplampen (optie)
die in een bocht met de rijrichting meedraaien. En de alarmlichten die
automatisch in werking treden zodra de airbags worden geactiveerd,
zodat andere automobilisten tijdig worden geattendeerd op de
aanrijding. De remlichten zijn voorzien van een EBL-functie (Emergency
Brake Lights), waardoor deze snel knipperen op het moment dat de
bestuurder hard remt. Ook deze functie dient om achteropkomend verkeer
te waarschuwen.
Audiosysteem van topklasse, USB-aansluiting mogelijk
De nieuwe Volvo S40 en V50 zijn uit te rusten met een audiosysteem van
topkwaliteit. Het meest geavanceerde van de drie leverbare systemen is
Premium Sound. Dit systeem omvat een digitale versterker van Alpine,
Dolby(TM) Pro Logic II Surround en luidsprekers van het Deense merk
Dynaudio. Het High Performance- en Premium Sound-audiosysteem bieden
de mogelijkheid om cdâs met daarop mp3- of wma-bestanden af te spelen.
Dat betekent dat in de cd-wisselaar enkele honderden muzieknummers
zijn op te slaan, zodat de S40- of V50-eigenaar ook onderweg kan
beschikken over de eigen muziekverzameling. Bovendien zijn alle drie
de audiosystemen voorzien van een extra aansluiting voor externe
bronnen, zoals een portable mp3-speler. Als accessoire zijn een
USB-aansluiting en een iPod-aansluiting leverbaar.
Eenderde van de totale Volvo-verkopen
De verkoopdoelstelling voor de nieuwe Volvo S40 is vastgesteld op
75.000 exemplaren per jaar. De Verenigde Staten zijn daarbij de
belangrijke markt, met ongeveer 30 procent van de totale verkopen. In
de loop van 2007 zal China uitgroeien tot de op één na belangrijkste
markt, mede dankzij het feit dat daar ongeveer 8.000 exemplaren van de
S40 worden geproduceerd. Engeland, Spanje, Duitsland en Zweden zijn de
belangrijkste Europese markten voor de nieuwe Volvo S40. Voor de
nieuwe V50 stelt Volvo zich ten doel jaarlijks 70.000 stuks te
verkopen. Daarvan is ongeveer 85 procent bestemd voor Europa, met
Duitsland, Zweden, Engeland, Italië en Nederland als de belangrijkste
markten. âDe Volvo S40 en V50 maken in 2007 niet alleen eenderde van
het totale verkoopvolume van Volvo uit, beide modellen spelen ook een
cruciale rol bij het versterken van de merkidentiteit van Volvo. Deze
twee nieuwe modellen zijn op alle belangrijke punten beter en dus
competitiever geworden en ik ben ervan overtuigd dat ze samen met de
nieuwe Volvo C30 zelfs nog meer nieuwe en jongere kopers voor het merk
kunnen winnenâ, aldus Fredrik Arp, President en CEO van Volvo Car
Corporation.
De prijzen van de vernieuwde Volvo S40 en V50 stijgen ten opzichte van
het huidige model in Nederland met circa 250 euro.
AutoRai