Ingezonden persbericht


Persbericht

De Rotterdamse school #8: DoelenKwartet met "Stille stad, levende muziek".

Op dinsdag 10 april vindt de 8ste editie plaats van Rotterdamse School. Deze keer een unieke confrontatie van hedendaags gecomponeerde muziek met stille film. Een groep eigentijdse componisten heeft muziek gemaakt bij acht Rotterdamse films uit de jaren twintig en dertig. Een bijzonder filmconcert met avant-garde en commercials!

Rotterdam had in het Interbellum een rijke stadscultuur en een bruisend uitgaansleven. De stad moet er architectonisch prachtig uitgezien hebben. De weinige herinneringen die er zijn, staan op deze vroege documentaires en reclamefilms, die geconserveerd zijn door het Filmmuseum. De regisseurs geven hun visie weer met alle mogelijkheden die de filmtechnieken indertijd boden, echter zonder geluid. De levende muziek maakt het subjectieve beeldverhaal compleet en de eigentijdse visie van de componisten maakt de films actueel. Het modern klassieke DoelenKwartet fungeert als een mini orkestje met alle mogelijkheden voor expressie, dramatiek en intimiteit. Een aantal gastmuzikanten uit de jazz en popmuziek zorgt voor extra kleur en afwisseling.


. Inleiding door componist Oscar van Dillen met als titel: "Beeld en muziek".
. De films: Maasbruggen (1937, Paul Schuitema); De Brug (1928, Joris Ivens); Rotterdam Binnenstad; Panorama van de Koningshaven; Hoogstraat (1929 Andor von Barsy); Niemeyer pijptabak (1923); Katendrecht; Machines en Chiefwhip.
. De componisten: Oscar van Dillen (1958), Andreas Kunstein (1967), Arend Niks (1960), Duo Lukas Simonis (1962)/Pierre Bastien (1953), Andreas Suntrop (1966) en Friso van Wijck (1974).
. Uitvoering: het DoelenKwartet met Frank de Groot (viool), Vera van der Bie (viool), Karin Dolman (altviool), Hans Woudenberg (cello). En de gastmuzikanten: Pierre Bastien (mechanische loops, pocket trompet e.a.), Lukas Simonis (elektrisch gitaar), Andreas Suntrop (elektrisch gitaar).

Stille Stad, Levende Muziek wordt mede mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van dienst Kunst en Cultuur Rotterdam, Stichting Bevordering van Volkskracht, Prins Bernhard Cultuurfonds Zuid-Holland en het Filmmuseum Amsterdam. Alle composities zijn geschreven in opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst. Met dank aan Filmmuseum Amsterdam en de Joris Ivens Stichting.

Filmbeschrijvingen

Hoogstraat (1929) - Regie: Andor von Barsy, 12 min. Compositie: Pierre Bastien, Lukas Simonis "Andor von Barsy, cameraman en bestuurslid van de Filmliga Rotterdam maakte op eigen kosten een filmpje over de Rotterdamse winkelstraat HOOGSTRAAT (1929). Von Barsy was duidelijk beïnvloed door Ruttmann's Berlin. In een verwijzing naar de Duitse meester gaf hij Hoogstraat de kwalificatie van 'absolute film' mee. De eenheid van plaats (de winkelstraat) bepaalde de handeling van de film die door Von Barsy binnen het kader van een poppenkastvoorstelling met openende (begin) en sluitende (einde) gordijntjes was gezet. Beweging was de bepalende factor binnen de ongewone beeldcomposities (camerahoeken, gebruik van schaduwen) van Von Barsy." (bron: www.polderdocumentaires.nl).

Panorama van de Koningshaven (1925) - Regie: dhr. Krieger (Hafilmi), 11 minuten. Compositie: Arend Niks. Panorama van de Koningshaven te Rotterdam toont de dynamiek van de nieuwe tijd, met beelden van de drukte van de grootstad met auto's en stoomtreinen en tot de nok toe gevulde schepen. Het is een beeld van de moderne stad, zoals we dat nu nog kennen. Een productie van de Haagsche Film Industrie (Hafilmi).

De Brug (1928) - Regie: Ivens, 11 minuten. Compositie: Oscar van Dillen Beroemde bewegingsstudie van Ivens, met in de hoofdrol de verticale Hefbrug over de Koningshaven in Rotterdam. In oktober 1927 was deze treinbrug in gebruik genomen en Ivens slaagde erin het ijzeren gevaarte op film te veranderen in een dynamisch mechanisme. Richtingen, filmstandpunten en dynamiek spelen een belangrijke rol. DE BRUG zorgde internationaal voor een doorbraak van Joris Ivens en de Nederlandse film avant-garde. (bron: www.ivens.nl).

Rotterdam Binnenstad - 11 minuten. Compositie: Andreas Kunstein

De camera zwerft door de binnenstad van Rotterdam, deze anonieme filmbeelden zijn uniek.

Chiefwhip (1935) - 1 minuut. Compositie: Friso van Wijck. Reclamefilm voor sigaretten.

Niemeyer pijptabak (1923) - 4 minuten. Compositie: Andreas Suntrop "Het grappige animatiefilmpje over Niemeyer pijptabak (rond 1923 gemaakt) zou vanavond zo weer in het reclameblok rond het acht uur journaal kunnen" (André Waardenburg, in NRC/Handelsblad, 8-9-2004).

Katendrecht - 4 minuten. Compositie: Andreas Suntrop

Anonieme documentairebeelden van het Rotterdamse Chinatown in de jaren dertig.

Machines - 3 minuten. Compositie: Andreas Suntrop

Maasbruggen (1937) - Regie: Paul Schuitema, 14 minuten. Compositie: Koos van der Griend (1905-1950) Fotograaf/filmer Paul Schuitema kijkt met een avant-gardistische blik naar de verkeersstromen op de Rotterdamse bruggen, met de oude Willemsbrug in de hoofdrol. Componist Koos van der Griend maakte in de jaren dertig een nu nog steeds moderne score.

De Rotterdamse school #8: DoelenKwartet met "Stille stad, levende muziek"

Dinsdag 10 april, 20:30.

Entree: E 11,- / E 9,-


---

Kim van Hardeveld
Publiciteit Muziek
(dinsdag, woensdag, donderdag)

Theater Lantaren/Venster
Gouvernestraat 133
3014 PM Rotterdam, The Netherlands
T: +31 10 277 22 66
M: +31 6 33 03 86 60
F: +31 10 277 22 86
e-mail: vanhardeveld@lantaren-venster.nl
www.lantaren-venster.nl

---- --