AutoRAI 2007 succes voor industrie
(4/9/2007)
De 55^e editie van de AutoRAI is door de organisatie met een tevreden
gevoel afgesloten. Veertien dagen lang vormde Amsterdam RAI het decor
van het grootste autofeest van Nederland. Circa 400.000 mensen
brachten een bezoek aan het evenement, 15 procent minder dan de vorige
editie in februari 2005. Het goede weer ligt hieraan ten grondslag. De
auto-industrie spreekt niettemin van een succes; exposanten kijken met
een goed gevoel terug op het evenement, waar een positieve stemming
heerste en waar veel contacten zijn gelegd met potentiële kopers. De
volgende AutoRAI wordt in het voorjaar van 2009 gehouden.
Het aanbod van nieuwe modellen op de beursvloer was groter dan ooit,
wat zorgde voor meer dan honderd primeurs die op veel belangstelling
konden rekenen. Het gewenste aantal bezoekers is echter niet bereikt,
waarvoor verschillende redenen zijn aan te wijzen. "Het mooie weer
gedurende de gehele beursperiode heeft zeker invloed gehad op de keus
tussen de vele buitenactiviteiten die plaatsvinden of een bezoek aan
AutoRAI 2007", vertelt Fernand Molenschot, Senior Product Manager van
AutoRAI. "De spreiding over de doordeweekse dagen en de weekends was
echter veel beter dan in het verleden."
Arjen de Jong, voorzitter van het Tentoonstellingscomité AutoRAI
2007, is het hiermee eens: "De kwaliteit van het bezoek was erg goed,
al hadden we op meer bezoekers gerekend. Het weer was gewoon te goed,
en misschien heeft de andere timing enige invloed gehad. De exposanten
vinden de verschuiving echter een goede beslissing."
Beter geïnformeerde bezoekers
DaimlerChrysler Nederland, dat de gehele Deltahal in gebruik had,
kijkt zeer tevreden terug op AutoRAI 2007. "Het lagere bezoekersaantal
leidt niet tot minder tevredenheid", aldus Huub Dubbelman, manager
Corporate Communications. "De bezoekers komen beter geïnformeerd naar
de beurs dan vroeger, tonen hun interesse en definiëren veel beter
wanneer ze tot aanschaf van een nieuwe auto overgaan. De gigantische
media-aandacht en de spreiding van de bezoekers verdienen ook een
compliment."
Jan Flipsen, algemeen directeur van Fiat Auto Nederland, toont zich
tevreden. "Wij zijn zeer verheugd over de aandacht die er is geweest
voor onze merken. Een groot deel van de bezoekers van onze stands
bleek serieus geïnteresseerd in de aanschaf van een nieuwe Fiat of
Lancia." Ook Edwin Meijerman, directeur van Volkswagen-importeur Pon's
Automobielhandel, blikt tevreden terug: "De branche heeft zich in de
breedte prima gepresenteerd, mede met dank aan het verplaatsen van de
tentoonstelling, na de Salon van Genève." Peugeot Nederland roemt de
sfeer op de beurs: "Deze is fantastisch, zowel de bezoekers als ons
eigen team is opgetogen", aldus Pierrette van Harten, Directeur
Externe Betrekkingen.
AutoRAI heeft zijn status van best bezochte overdekte
publieksevenement moeiteloos gehandhaafd, met ongeveer 165.000
bezoekers meer dan het één na grootste evenement, de Huishoudbeurs
die eveneens in Amsterdam RAI plaatsvindt.
Waardering
De waardering van de bezoekers was volgens Fernand Molenschot hoog,
wat vooral te danken is aan de vele primeurs en de talrijke
evenementen die op en om AutoRAI werden georganiseerd: "Het ECO
Village trok veel gerichte belangstelling van geïnteresseerden, met
de aanwezige auto's werden honderden testritten gemaakt. Mede dankzij
deze uitbreiding hebben de bezoekers gemiddeld langere tijd op de
beurs gespendeerd dan twee jaar geleden." Ook het initiatief van de
Ladies Day is zeer positief ontvangen: "Op dinsdag 3 april vormden
vrouwen zeker dertig procent van het totale bezoekersaantal."
"Wij vinden het ECO Village een uitstekend initiatief", vindt
Pierrette van Harten van Peugeot Nederland. Het grote aantal
vertegenwoordigers van provinciale en lokale overheden in het ECO
Village viel op: "De bezoekers toonden zich zeer geïnteresseerd, en
besteedden gemiddeld 10 tot 15 minuten om zich over een onderwerp te
laten informeren", zegt Huub Dubbelman namens DaimlerChrysler
Nederland.
AutoRai