Onderwijsbond CNV
07-04-07; CNV Onderwijs: Gematigd tevreden
CNV Onderwijs is gematigd tevreden over de 1 miljard die het nieuwe
kabinet voor onderwijs uittrekt. Het is echter onvoldoende om de noden
in het onderwijs van dit moment op te lossen. In strijd met de
beloften van de drie coalitiepartners tijdens de verkiezingen wordt er
bovendien wél in het onderwijs bezuinigd.
Marleen Barth, voorzitter van CNV Onderwijs zegt 'natuurlijk blij te
zijn met elke miljard extra, maar wie dat bedrag afzet tegen wat nodig
is in de sector onderwijs, moet constateren dat dit bedrag een beetje
tegenvalt.'
Zij herinnert aan de plannen van het Innovatieplatform waar
kabinetsformateur Herman Wijffels deel van uitmaakte. 'Dit platform
berekende dat er minstens 6 miljard euro over acht jaar nodig is, om
de noodzakelijke inhaalslag in de richting van een bloeiende
kenniseconomie te kunnen maken en de concurrentie aan te kunnen met
landen als India en China. Met die ene miljard krijgt Nederland niet
de benodigde voorsprong!'
Barth is verbaasd over de voorgesteld bezuinigingen die het voortgezet
onderwijs en het mbo zullen treffen: 'De drie coalitiepartners CDA,
PvdA en ChristenUnie hebben tijdens de verkiezingscampagne beloofd dat
op onderwijs niet wordt bezuinigd. Nu wordt er toch 250 miljoen
weggesneden. Met name de bezuiniging van 85 miljoen op voortgezet
onderwijs is 'onaanvaardbaar voor CNV Onderwijs.'
CNV Onderwijs vreest dat deze maatregel tot ontslagen zal leiden. Deze
sector staat voor grote problemen vanwege de te verwachten tekorten
aan docenten. Het voortgezet onderwijs verdient investeringen in
plaats van bezuinigingen.
De bond is blij met het aangekondigde overleg over de 1 miljard.
Barth: 'Dat is een geheel ander toon dan we gewend waren onder het
kabinet Balkenende II en CNV Onderwijs wil in dat overleg zeker een
inbreng hebben'.
De voorgestelde maatschappelijke stage om 'kennis te maken met de
samenleving' is in de opvatting van CNV Onderwijs een positieve zaak
maar de bond zet vraagtekens bij de uitvoerbaarheid. Voor Marleen
Barth is het duidelijk dat leraren niet met de organisatie en
uitvoering van de stages mogen worden opgezadeld. '