Gemeente Leiden
Gemeenten Leiden en Leiderdorp onderzoeken mogelijkheden
Ringweg Oost
Donderdag 5 april hielden de gemeenten Leiden en Leiderdorp een eerste informatieavond over het variantenonderzoek Ringweg Oost, een onderzoek naar de mogelijkheden voor een noord-zuid verkeersverbinding aan de oostkant van Leiden. Wethouders John Steegh (Leiden) en Peter Glasbeek (Leiderdorp) benadrukten tijdens de avond dat zij dit onderzoek graag in nauwe samenwerking met belanghebbenden uit Leiden en Leiderdorp willen uitvoeren.
Beide gemeenten streven naar een aantrekkelijke, veilige en leefbare woonomgeving. Om dat te kunnen bereiken moet doorgaand autoverkeer zo veel mogelijk worden teruggedrongen, zonder daarbij afbreuk te doen aan de bereikbaarheid van binnenstad en dorpskern. Een goede noord-zuidverbinding aan de oostkant van Leiden moet hiervoor de oplossing bieden. Omdat een mogelijke route zou kunnen lopen via Leiderdorp, voeren de gemeenten Leiden en Leiderdorp dit project samen uit.
Burgerparticipatie
De belangstellenden kregen een toelichting op de aanpak van het onderzoek naar een Ringweg Oost. Daarnaast werd hen uitgelegd hoe zij een adviserende rol kunnen spelen in de keuze voor de uiteindelijke voorkeursvariant die wordt voorgelegd aan de Raad. De komende maanden gaan de gemeenten samen met vertegenwoordigers van belangenorganisaties in ateliers werken aan de probleemanalyse, mogelijke oplossingen (varianten) van het probleem, het beoordelingskader en de afweging tussen de verschillende varianten.
Varianten
Tijdens de avond werden ook acht varianten gepresenteerd die tot nu toe bedacht zijn. Belangenorganisaties kunnen zelf ook varianten inbrengen. De varianten worden tijdens de ateliers nader onderzocht op haalbaarheid en wenselijkheid. Dit moet leiden tot een voorkeursvariant aan het einde van dit jaar.
Nadere informatie:
Geeske Voerman, Bureau Communicatie, tel. (071) 516 77 65.
---- --
Ringweg Oost: tot nu toe 8 varianten
In de afgelopen jaren zijn van verschillende kanten (gemeente, stageonderzoek student Universiteit van Amsterdam, Vereniging Een Brug Teveel) een 8-tal varianten naar voren gebracht voor een Ringweg Oost. Zij zijn weergegeven op bijgaand kaartje. De Ringweg Oost moet het doorgaande verkeer uit de binnenstad van Leiden en de dorpskern van Leiderdorp weren, de leefbaarheid daar vergroten en de bereikbaarheid verbeteren.
Variant 1 is de oorspronkelijke Kanalenroute: de Kanaalweg wordt doorgetrokken over de Nieuwe Rijn naar het noorden, langs/door het bedrijventerrein De Waard, vervolgens via een brug of tunnel naar de Zijldijk en verder naar de Willem de Zwijgerlaan (via Rietschans of een nieuwe aansluiting).
In Variant 2 wordt de Kanaalweg doorgetrokken naar het bedrijventerrein De Waard en vervolgens aangesloten op de route Admiraal Banckertweg-Admiraalsweg-Sumatrastraat. Hierbij wordt aangetekend dat in het collegeprogramma 2006-2010 "Met hart en hand" als randvoorwaarde is aangegeven dat de Sumatrastraat niet zwaarder belast mag worden dan nu het geval is.
Variant 3 verbindt de Kanaalweg eveneens met de Admiraal Banckertweg, doch wordt vervolgens doorgetrokken naar de Kooilaan.
Variant 4 verbindt de Kanaalweg met de Admiraal Banckertweg en kent een eenrichtingscircuit via de Zijldijk en de Sumatrastraat, bijvoorbeeld via de Zijldijk naar het noorden en via de Sumatrastraat naar het zuiden. In dit geval wordt geen nieuwe brug of tunnel tussen de Waard en de Zijldijk aangelegd, maar wordt gebruik gemaakt van de bestaande bruggen in de Admiraalsweg en de Lage Rijndijk.
Variant 5 is ingebracht door de Vereniging Een Brug Teveel en leidt het doorgaande verkeer buitenom Leiderdorp via een doorgetrokken Willem van der Madeweg en de provinciale wegen N446 en N445.
Variant 6 gaat uit van een verbeterde route Hoge Rijndijk - Persant Snoepweg - Engelendaal, de huidige bewegwijzerde route naar Leiden Noord vanaf de Willem van der Madeweg.
Variant 7 maakt gebruik van de route Hoge Rijndijk - Persant Snoepweg - Van der Valk Boumanweg - Zijldijk door Leiderdorp.
In Variant 8 tenslotte wordt de Burggravenlaan naar het noorden doorgetrokken over de Nieuwe Rijn naar de Admiraal Banckertweg. Vervolgens zijn dan meerdere tracés richting Willem de Zwijgerlaan mogelijk.
Variant 0 is de variant "Niets doen" en is de referentievariant voor het beoordelen van de overige varianten.
Hierboven zijn de varianten beschreven, rijp en groen, die tot nu toe ten tonele zijn verschenen. In het komende onderzoek kunnen daar varianten bijkomen. Ook kunnen varianten die geen realiteitswaarde blijken te hebben of onvoldoende probleemoplossend zijn afvallen. Het streven is om voor de zomer het kaf van het koren te scheiden en alleen verder te gaan met kansrijke, realistische varianten.
Willem Homan, projectleider Ringweg Oost
---- --