Ingezonden persbericht
Amsterdam, 24 januari 2007
Van Gogh Museum toont werk van Max Beckmann uit zijn Amsterdamse periode (1937-1947)
Van 6 april tot en met 19 augustus 2007 is de tentoonstelling Max Beckmann in Amsterdam, 1937-1947 te zien in het Van Gogh Museum in Amsterdam. Voor het eerst wordt uitgebreid aandacht besteed aan de Amsterdamse periode van een van de meest spraakmakende Duitse kunstenaars van de twintigste eeuw. Ruim 100 schilderijen en werken op papier, afkomstig uit internationale museale en particuliere collecties, zullen te zien zijn. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de situatie in Amsterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Max Beckmann (1884-1950) wordt gezien als een van de belangrijkste kunstenaars van de twintigste eeuw. Met zijn kleurgebruik, ruimtewerking en gelaagde symboliek heeft Beckmann grote invloed gehad op de moderne kunst in Duitsland en daarbuiten. Zelf werd hij geïnspireerd door het werk van onder andere de Vlaamse Primitieven en Vincent van Gogh. Met name zijn gedurfde kleurgebruik maakte Beckmann tot een van de meest sensationele kunstenaars van de eerste helft van de 20ste eeuw naast Matisse en Picasso. Als geen andere moderne kunstenaar heeft Beckmann uiting gegeven aan de mysteries van het leven. Hij creëerde een geheel eigen beeldtaal, waarin hij door middel van een persoonlijke symboliek zijn angsten en dromen weergaf. De vraag naar de zin van het bestaan is prominent aanwezig in zijn werk. Hij kwam tot de conclusie dat de mens onvrij is, gebonden aan aardse ketenen. Hij beschouwde het leven als een toneelstuk of maskerade, waarbij iedereen zijn eigen rol speelt.
In 1937 vluchtte Max Beckmann voor de Nazi-terreur uit Duitsland naar Nederland waar hij 10 jaar in Amsterdam verbleef. Directe aanleiding was de radiorede die Hitler hield in de aanloop naar de tentoonstelling Entartete Kunst. Op deze expositie hingen schilderijen van kunstenaars die door het Nazi-regime als verderfelijk werden aangemerkt, waaronder ook werken van Beckmann. In Nederland schilderde Beckmann ruim één derde van zijn oeuvre. Het kan dan ook met recht zijn meest productieve periode worden genoemd. Hier ontstonden ook vijf van zijn negen monumentale triptieken. Deze spectaculaire drieluiken, die bestaan uit een linker- en rechterzijvleugel en een centraal middenstuk, behoren tot de iconen van de moderne kunst. In 1947 kreeg hij een visum voor de Verenigde Staten waar hij echter al na drie jaar overleed.
De tentoonstelling toont meesterwerken uit deze Amsterdamse periode, waaronder de drie indrukwekkende triptieken Carnaval, Toneelspelers en Perseus. Zijn schilderijen getuigen onder andere van zijn interesse in het variétéleven, het Nederlandse landschap en het leven in Amsterdam. Aan de hand van zijn dagboek, brieven, foto's en een impressie van zijn atelier krijgt de bezoeker een indruk van het leven dat Beckmann leidde in Amsterdam.
Max Beckmann in Amsterdam 1937-1947 wordt georganiseerd in samenwerking met de Pinakothek der Moderne, München. De tentoonstelling is in München te zien van 13 september 2007 tot en met 6 januari 2008.
Tegelijkertijd met de tentoonstelling in het Van Gogh Museum toont het Bijbels Museum in Amsterdam De Apocalyps, een belangrijke serie van litho´s van Max Beckmann.
'Beckmannwandeling'
Naast een bezoek aan de tentoonstelling kunnen geïnteresseerden op eigen gelegenheid een stadswandeling maken langs 25 plaatsen in Amsterdam waar Beckmann leefde, werkte en inspiratie opdeed. De historische stadsplattegrond In het voetspoor van Max Beckmann is verkrijgbaar in de museumwinkel.
Catalogus
De tentoonstellingscatalogus Max Beckmann in Amsterdam, 1937-1947, geschreven door gastconservator Beatrice von Bormann, is verkrijgbaar in het Nederlands en Engels, 96 pagina's, 60 illustraties, Van Gogh Museum, ¤ 19,95.
Distributie Nederland: Waanders Uitgevers
Inclusief In het voetspoor van Max Beckmann: een historische stadsplattegrond van Amsterdam met 25 plaatsen waar Beckmann leefde, werkte en inspiratie opdeed.
Verkrijgbaar in de museumwinkel, via www.vangoghmuseumshop.com en in de gespecialiseerde boekhandel.
De Pinakothek der Moderne in München publiceert ter gelegenheid van haar tentoonstelling de catalogus Max Beckmann: Exile in Amsterdam met bijdragen van prof. Carla Schulz-Hoffmann, Beatrice von Bormann en prof. Christian Lenz, 400 pagina's, 200 illustraties. Verkrijgbaar in Engels en Duits, Pinakothek der Moderne/Hatje Cantz Verlag, ca. ¤ 50.