06-04-2007
Conferentie 'Stappen in de sluitende zorgstructuur' een succes
Donderdag 5 april vond de derde conferentie "Op weg naar een sluitende
zorgstructuur 0-24 jaar" plaats. Ruim 170 deelnemers kregen een dag
aangeboden waarin informatie werd gegeven over de voortgang van het
project Sluitende zorgstructuur en andere, hiermee samenhangende
ontwikkelingen in de stad.
Wethouder B. Eigeman (onder meer Jeugd & Onderwijs) opende de
conferentie en lichtte landelijke ontwikkelingen toe op het terrein
van Centrum jeugd en gezin. Eén van de resultaten hiervan moet zijn
dat er eerder, sneller en betere hulp wordt gegeven aan ouders en
kinderen en dat versnippering van instellingen wordt voorkomen.
Eigeman gaf aan dat in 's-Hertogenbosch rekening wordt gehouden met
deze landelijke ontwikkelingen, maar dat vooral ook versterken wat al
goed gaat en verbeteren waar het beter kan aan de orde is. Een
belangrijk actiepunt is een goede samenwerking tussen instellingen als
meerdere hulpverleners betrokken zijn bij een kind of gezin. Het
instrument `signaleringssysteem risicojeugd' kan helpen goede
afspraken te maken wie de zorg rondom één kind en/of gezin dan
coördineert. De gemeente gaat er vanuit dat dit systeem 1 januari 2008
kan worden ingevoerd.
Sluitende zorgstructuur
Een goed zorgaanbod op en rondom de peuterspeelzalen,
kinderdagverblijven, de basisscholen en het voortgezet onderwijs is
een speerpunt van de gemeente. De school wordt als belangrijke
vindplaats èn "1e actieterrein" inhoud gegeven door een optimale
samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorginstellingen op en rond de
school. Jan Timmers, voorzitter van de stuurgroep Sluitende
zorgstructuur, noemde een aantal resultaten die het afgelopen jaar
zijn geboekt: 180 leidsters van peuterspeelzalen en
kinderdagverblijven zijn getraind in het goed signaleren van en omgaan
met "probleemkinderen", alle 48 basisscholen beschikken inmiddels over
een zorgteam, één `loket' voor bovenschoolse zorg krijgt steeds meer
vorm door een goede samenwerking tussen en basisonderwijs en
voortgezet onderwijs en de lancering van de website
www.sluitendezorgstructuur.nl. Voor het komende jaar staan er nieuwe
plannen op de rol, zoals verdere scholing van leidsters en
leerkrachten op signaleren van risicokinderen, het invoeren van het
opvoedingsondersteuningsprogramma Triple P en meer aandacht voor de
échte preventie: voorkomen dat kinderen een probleem krijgen!
Praktijkgericht
In het tweede deel stond een actueel thema centraal waar zowel de
medewerkers van scholen als zorginstellingen -in toenemende mate- mee
te maken hebben onder de titel: "Moeilijke kinderen: nou en.....?!".
De deelnemers kregen hier een aantal afwisselende presentaties
voorgeschoteld. Twee trainers vertelden iets over hun ervaringen met
de scholing van leidsters. Verder werd stilgestaan bij het belang van
een goede dialoog tussen ouders en kinderen. Dit werd onder meer
geïllustreerd met het opvoedingsondersteuningsprogramma Triple P en
met een sociaal-emotioneel trainingsprogramma P(ositief) A(nders)
D(enken). Het `Junior-`project' blijkt een effectieve aanpak van
probleemkinderen doordat school en zorginstelling nauw met elkaar
samenwerken.
Gemeente 's-Hertogenbosch