Gemeente 's-Hertogenbosch

06-04-2007
Conferentie 'Stappen in de sluitende zorgstructuur' een succes

Donderdag 5 april vond de derde conferentie "Op weg naar een sluitende zorgstructuur 0-24 jaar" plaats. Ruim 170 deelnemers kregen een dag aangeboden waarin informatie werd gegeven over de voortgang van het project Sluitende zorgstructuur en andere, hiermee samenhangende ontwikkelingen in de stad.

Wethouder B. Eigeman (onder meer Jeugd & Onderwijs) opende de conferentie en lichtte landelijke ontwikkelingen toe op het terrein van Centrum jeugd en gezin. Eén van de resultaten hiervan moet zijn dat er eerder, sneller en betere hulp wordt gegeven aan ouders en kinderen en dat versnippering van instellingen wordt voorkomen. Eigeman gaf aan dat in 's-Hertogenbosch rekening wordt gehouden met deze landelijke ontwikkelingen, maar dat vooral ook versterken wat al goed gaat en verbeteren waar het beter kan aan de orde is. Een belangrijk actiepunt is een goede samenwerking tussen instellingen als meerdere hulpverleners betrokken zijn bij een kind of gezin. Het instrument `signaleringssysteem risicojeugd' kan helpen goede afspraken te maken wie de zorg rondom één kind en/of gezin dan coördineert. De gemeente gaat er vanuit dat dit systeem 1 januari 2008 kan worden ingevoerd.

Sluitende zorgstructuur
Een goed zorgaanbod op en rondom de peuterspeelzalen, kinderdagverblijven, de basisscholen en het voortgezet onderwijs is een speerpunt van de gemeente. De school wordt als belangrijke vindplaats èn "1e actieterrein" inhoud gegeven door een optimale samenwerking tussen onderwijs en jeugdzorginstellingen op en rond de school. Jan Timmers, voorzitter van de stuurgroep Sluitende zorgstructuur, noemde een aantal resultaten die het afgelopen jaar zijn geboekt: 180 leidsters van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven zijn getraind in het goed signaleren van en omgaan met "probleemkinderen", alle 48 basisscholen beschikken inmiddels over een zorgteam, één `loket' voor bovenschoolse zorg krijgt steeds meer vorm door een goede samenwerking tussen en basisonderwijs en voortgezet onderwijs en de lancering van de website www.sluitendezorgstructuur.nl. Voor het komende jaar staan er nieuwe plannen op de rol, zoals verdere scholing van leidsters en leerkrachten op signaleren van risicokinderen, het invoeren van het opvoedingsondersteuningsprogramma Triple P en meer aandacht voor de échte preventie: voorkomen dat kinderen een probleem krijgen!

Praktijkgericht
In het tweede deel stond een actueel thema centraal waar zowel de medewerkers van scholen als zorginstellingen -in toenemende mate- mee te maken hebben onder de titel: "Moeilijke kinderen: nou en.....?!". De deelnemers kregen hier een aantal afwisselende presentaties voorgeschoteld. Twee trainers vertelden iets over hun ervaringen met de scholing van leidsters. Verder werd stilgestaan bij het belang van een goede dialoog tussen ouders en kinderen. Dit werd onder meer geïllustreerd met het opvoedingsondersteuningsprogramma Triple P en met een sociaal-emotioneel trainingsprogramma P(ositief) A(nders) D(enken). Het `Junior-`project' blijkt een effectieve aanpak van probleemkinderen doordat school en zorginstelling nauw met elkaar samenwerken.