Nederlandse Politiebond
Verslag overleg met de minister van BZK op 5 april 2007
Op donderdag 5 april vond een bijeenkomst plaats van de Commissie voor
Georganiseerd Overleg in Politieambtenaren- zaken (de CGOP), oftewel
het maandelijks overleg tussen de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (BZK) en de vier landelijke politiebonden. De
NPB-vertegenwoordigers waren Hans van Duijn (bondsvoorzitter) en Jan
Willem van de Pol (bondspenningmeester). Een beknopt verslag.
Dienstrooster/dagrooster
De NPB heeft opnieuw een lans gebroken voor het betalen van de
overwerkvergoeding aan werknemers van wie een roostervrije dag wordt
ingetrokken (kan hooguit tot vier dagen voor de bewuste dag). Voor de
herinvoering van een dergelijke verschuivingsvergoeding pleiten we nu
al jaren. Het ministerie van BZK heeft zich daar altijd tegen verzet,
met als argument dat over dit onderwerp goede afspraken zijn
vastgelegd in de inconveniëntenregeling uit 1988 (die destijds het
einde betekende van het fenomeen verschuivingsvergoeding).
We hebben andermaal betoogd dat er sindsdien nogal wat veranderd is,
onder andere door het van kracht worden van de Arbeidstijdenwet (ATW)
voor de politiesector in 1996. Bovendien is het afwijzen van een
verschuivingsvergoeding niet te rijmen met de in 1998 door hetzelfde
ministerie van BZK uitgevaardigde bepaling dat roostervrije dagen die
gerekend moeten worden tot de wettelijk verplichte wekelijkse rusttijd
van minimaal 36 uur (minimaal 32 uur in bijzondere omstandigheden) 28
dagen van te voren bekend moeten worden gemaakt en vervolgens niet
meer ingetrokken kunnen worden, uitzonderingen daargelaten.
Als er dan in de praktijk zo'n uitzondering plaatsvindt op legale
wijze, nemen we gemakshalve maar even aan dan kan dat in onze ogen
niet kostenloos gebeuren. Hoewel het betalen daarmee niet officieel is
geregeld, heeft de minister erkend dat onze argumenten niet zonder
betekenis zijn. Afgesproken is dat nader overleg over dit aspect zal
plaatsvinden in de werkgroep die zich momenteel bezighoudt met het
ontwikkelen van een vergoedingensysteem voor roosterverschuivingen,
dat voor 1 januari 2008 klaar moet zijn.
Arbeidstijdenwet (ATW)
'Vers van de pers' kon worden ingegaan op het rapport van de
Arbeidsinspectie over de naleving van de ATW bij de politie, dat op
donderdagochtend 5 april was vrijgegeven. Tussen mei en september 2006
heeft de Arbeidsinspectie steekproefsgewijs onderzoek gedaan bij
vooral de bijzondere diensten, zoals de recherche, arrestatieteams en
Mobiele Eenheid. Daaruit bleek dat de ATW binnen de politie fors wordt
overschreden. In 27 gevallen waren waarschuwingen/boetes opgelegd;
daarnaast werden 274 andere ernstige overtredingen geconstateerd,
waarbij in totaal zo'n 4.000 werknemers betrokken waren.
Het schokkende is dat deze overtredingen keer op keer worden
geconstateerd en 24 korpsen bij voortduring in de fout gaan. Als je
dit onderzoek over het hele jaar zou doorrekenen en alle
politiediensten erbij zou betrekken, loopt het aantal overtredingen en
betrokken politieambtenaren heel snel op.
De korpsen en de minister van BZK hebben afgesproken dit probleem in
drie jaar tijd op te lossen. Eerlijk gezegd hebben we daar niet zoveel
vertrouwen in, want dat hadden ze dan ook de afgelopen jaren al kunnen
doen. Bovendien moet het oplossen sneller mogelijk zijn dan in drie
jaar, als men het echt wil. Er zijn twee korpsen die het goede
voorbeeld geven, waaronder (niet voor het eerst) Groningen. Het kan
dus echt wel. Ondernemingsraden, steek je licht eens op in Groningen
en dwing af dat het in je eigen korps vervolgens ook goed gaat. De
volgende vergadering (in mei) komt het onderwerp opnieuw aan de orde.
Oortjes
De NPB heeft aangetoond dat het dragen van oortjes (in verband met
C2000-communicatie) tot problemen leidt. Die lopen uiteen van
vervelend maar minder ernstig (jeuk, irritatie en tijdelijke
ontstekingen van de gehoorgang) tot blijvende schade aan het gehoor
door infectie of piekbelasting. Om dat laatste te voorkomen heeft het
korps Utrecht een oortje ingevoerd dat voldoet aan een Europese norm
om piekbelasting te vermijden. Andere korpsen gebruiken die oortjes
niet.
De NPB wil van de minister van BZK een actievere opstelling bij het
tegengaan van gehoorschade bij politieambtenaren: hij dient zich
daarover krachtig uit te spreken in de richting van de korpsen. Wij
verwachten spoedig met de minister een beleidsopvatting te kunnen
vaststellen. Ondernemingsraden hoeven daar uiteraard niet op te
wachten: neem zo snel mogelijk maatregelen om mogelijke schade bij
collega's tegen te gaan!
Rijvaardigheidstrainingen
De politiebonden hebben hun zorg uitgesproken over het feit dat niet
alle korpsen uitvoering lijken te geven aan een goede afspraak in de
Raad van Hoofdcommissarissen over het gaan trainen van de
rijvaardigheid van politieambtenaren. Dat is spijtig, aangezien de
verkeersveiligheid in het geding is zowel van de politiemedewerkers
als van de burgers.
De bonden hebben aangegeven het geen probleem te vinden als korpsen de
beoogde rijvaardigheidstraining zelf organiseren in plaats van deel te
nemen aan de training die de Politieacademie in Lelystad gaat
verzorgen (start deze maand). Maar het kan niet zo zijn dat korpsen op
dit punt niets ondernemen. Bovendien moeten wij in dat geval de
werkgever aansprakelijk gaan stellen indien deze zijn zorgplicht niet
nakomt.
De bonden hebben geen moeite met het toetsen van de rijvaardigheden
van politieambtenaren na het ondergaan van goede training. Het is
immers in het algemeen belang dat de verkeersveiligheid wordt
verbeterd en de schade wordt beperkt. We voelen echter niets voor het
afwentelen van eventuele rechtspositionele consequenties op
politieambtenaren en voor het ontstaan van een soort wildgroei op
toepassingsgebied. Met de minister is (dan ook) afgesproken de
rechtspositionele gevolgen centraal te regelen. Het NPB-standpunt is
dat eventuele schade in beginsel voor rekening van de werkgever komt.
Hamerstukken
Drie zaken konden snel worden afgedaan.
* Er werd overeenstemming bereikt over een leidraad en formulieren
voor POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) en functioneringsgesprekken.
De korpsen moeten die nu gaan toepassen. Over de implementatie zal
nader overleg worden gevoerd.
* De vorig jaar in gang gezette reorganisatie van het Nederlands
Centrum voor Internationale Politiesamenwerking (NCIPS) en de Dienst
Internationale Politiesamenwerking (DINPOL) werd goedgekeurd.
* Er werd overeenstemming bereikt over een plan van aanpak voor het
evalueren van de Regeling Vredesmissies Politie.
Gepubliceerd op 06 april 2007 door Dick Harte.
Overname van dit nieuwsbericht is toegestaan, mits met bronvermelding:
Nederlandse Politiebond - www.politiebond.nl ©2007.