De nieuwe BMW M3: passie en superieure prestaties
(4/6/2007)
Na zijn debuutoptreden als concept car tijdens de Salon van Genève,
is de nieuwe BMW M3 nu klaar voor productie. BMW M GmbH presenteert de
vierde generatie van het model dat al twintig jaar de belichaming
vormt van het voor BMW zo kenmerkende rijplezier. De nieuwe BMW M3
Coupé is leverbaar vanaf september voor 99.500 euro.
Vanzelfsprekend onderscheidt de nieuwe BMW M3 zich met een eigentijds
en gespierd design van zijn legendarische voorgangers, maar het
belangrijkste verschil is te vinden onder de aluminium motorkap met de
kenmerkende âpowerdomeâ. In plaats van de zesvoudig tot âEngine of the
Yearâ gekroonde 3,2 liter zes-in-lijn motor beschikt de nieuwe BMW M3
namelijk voor het eerst over een hoogtoerige V8 motor. Hiervoor greep
BMW M GmbH terug op dezelfde geavanceerde productietechnieken en
lichtgewicht materialen die ook op de V8 van de BMW Sauber F1 bolide
worden toegepast. Mede hierdoor weegt de nieuwe V8 maar liefst 15 kg
minder dan de eerder genoemde zes-in-lijn motor.
De 3.999 cc metende, atmosferische achtcilinder krachtbron van de
nieuwe BMW M3 Coupé staat met een vermogen van 309 kW/420 pk en een
koppel van 400 Nm garant voor sportief spektakel van het hoogste
niveau. Deze indrukwekkende V8 is met een maximum toerental van 8.400
toeren per minuut de hoogsttoerige motor die BMW ooit op een in serie
geproduceerde auto toepaste. Bovendien is 85 procent van het koppel
beschikbaar over een uitzonderlijk breed toerengebied van 6.500 tpm,
zodat de nieuwe BMW M3 kan voorzien in sportieve, maar tegelijkertijd
uiterst toegankelijke rijeigenschappen. Accelereren van 0 tot 100 km/u
neemt met de nieuwe BMW M3 slechts 4,8 seconden in beslag, terwijl het
opvallend constante accelererend vermogen bij 250 km/u elektronisch
werd begrensd. Ondanks dit verbluffende potentieel blijft het
gecombineerde brandstofverbruik van de nieuwe BMW M3 beperkt tot 12,4
liter per 100 kilometer.
Minstens zo bijzonder als de techniek onder de motorkap is dat de
nieuwe BMW M3 Coupé als eerste model in zijn segment is voorzien van
een lichtgewicht dak waarin zichtbaar carbonfiber is verwerkt. Mede
hierdoor kon zowel het gewicht als het zwaartepunt van de auto verder
worden verlaagd. Dat het zoeken naar gewichtsbesparing zijn vruchten
heeft afgeworpen, blijkt wel uit het bijzonder gunstige specifieke
vermogen van minder dan 3,8 kg/pk. Dit resulteert in beduidend
snellere rondentijden op de Nordschleife van de Nürburgring ten
opzichte van alle voorgaande M3 modellen. De nieuwe BMW M3 beschikt
verder over speciale attributen zoals een oliegekoelde
zesversnellingsbak met speciale koppeling, een variabel M
sperdifferentieel, aluminium draagarmen en een high-performance
compound remsysteem. Met het als optie leverbare MDrive
bedieningsconcept kan de bestuurder diverse instellingen, waaronder nu
ook de stuurkarakteristiek naar eigen behoefte instellen en
programmeren. Wordt MDrive gecombineerd met EDC (Electronic Damper
Control) dan kan de bestuurder bovendien de veerkarakteristiek van de
auto instellen. Op deze manier kan dus, net als in de racerij, de
set-up van de auto afgestemd worden op de rijstijl en de
omstandigheden.
Hoewel de nieuwste generatie van de BMW M3 werd ontwikkeld op basis
van de BMW 3 Serie Coupé is het uiterlijk radicaal anders. Alleen de
twee portieren, het kofferdeksel, de koplampen en achterlichtunits
werden overgenomen van de BMW 3 Serie Coupé, de overige
carrosseriedelen werden speciaal voor de nieuwe BMW M3 ontwikkeld. Het
unieke karakter van de nieuwe BMW M3 is dan ook direct zichtbaar.
Behalve de motorkap met opvallende powerdome en twee grote
luchtinlaten laten details als geprononceerde dorpels en lichtmetalen
velgen in BMW M design geen ruimte voor twijfel over de sportieve
eigenschappen van deze auto.
Ook bij het ontwerpen van het interieur zijn de specialisten van BMW M
GmbH erin geslaagd de sportiviteit optimaal tot uiting te brengen. Een
dubbel, wit verlicht instrumentarium met rode wijzers, een met leder
bekleed BMW M stuurwiel en een nieuw, op de bestuurder georienteerd
middenconsole dragen hiertoe bij. Ook de rest van de afwerking in
zwart leder met carbon-look of geborsteld aluminium onderstreept de
superieure sportiviteit van de nieuwe BMW M3 Coupé.
AutoRai