Gemeente Alkmaar
Marco Borsato opent kaasmarktseizoen Alkmaar
Met het luiden van de traditionele kaasbel aan het Waaggebouw opent Marco Borsato de eerste Alkmaarse kaasmarkt in 2007. De opening, die plaatsvindt op vrijdag 6 april, vormt tevens de aftrap van het toeristenseizoen in Alkmaar. De kaasmarkt heeft daarin een centrale plaats, zoals een imago-onderzoek onlangs aantoonde.
Zanger Marco Borsato, geboren in Alkmaar, draagt de kaasstad nog altijd een warm hart toe, zoals al eens op zijn website te lezen viel: "Iedereen weet dat ik gek op mijn mooie Alkmaar ben! De prachtige grachten, de indrukwekkende gebouwen, de kaasmarkt, de sfeer, de mensen, ik houd van deze stad! Ook vereerde Borsato zijn geboortestad in 2004 met een concert speciaal ter gelegenheid van de viering van "750 jaar stadsrechten".
De indrukwekkende serie concerten "Symphonica in Rosso", die Borsato afgelopen jaar gaf in Gelredome in Arnhem voor ruim driehonderduizend fans, was aanleiding voor het stadsbestuur hem uit te nodigen voor de opening van het kaasmarktseizoen. Marco gaf hieraan graag gehoor. Vorig jaar werd AZ-voorzitter Scheringa deze eer gegund.
Traditionele aftrap
Om 9.00 uur, voorafgaand aan de kaasmarkt, ontvangt het gemeentebestuur volgens traditie, naast Marco Borsato, ook alle medewerkers van de kaasmarkt in de raadzaal van het stadhuis. Burgemeester Bruinooge, Rian van Dam, wethouder markten, havens en toerisme en kaasvader Kees Koopman, de baas van het kaasdragersgilde, richten het woord tot de aanwezigen. Aansluitend loopt het hele gezelschap onder de vrolijke klanken van een draaiorgel met Borsato-melodieën naar het Waagplein, waar de kaasmarkt om exact 10.00 uur wordt geopend met het luiden van de bel. Helaas voor de fans; Marco gaat niet zingen.
Elke vrijdagochtend kaasmarkt
De Alkmaarse kaasmarkt wordt gehouden tot en met 7 september 2007 elke vrijdagochtend van 10.00 tot 12.30 uur op het Waagplein in Alkmaar. Van de 23 kaasmarkten staan er enkele in een bijzonder teken, zoals de graskaasdag (1 juni) en de installatie van nieuwe leden van het eregilde van Noordhollandse kaas (31 augustus).
Imago
Uit recent onderzoek *) blijkt dat de associatie met kaas zeer bepalend is voor het imago van Alkmaar. Ook wordt Alkmaar gewaardeerd om zijn mooie historische binnenstad, de sfeer en het brede winkel- en horeca-aanbod. Het beeld van Alkmaar is uiterst positief, zeker onder mensen die de stad hebben bezocht. De gemeente Alkmaar, de VVV en de Stichting Promotie Alkmaar zien in de uitkomsten van het imago-onderzoek kansen om het 'product' Alkmaar nog sterker in de markt te zetten. Om Alkmaar bij de promotie gezicht te geven gebruiken ze een nieuw beeldmerk van de slogans 'Alkmaar Prachtstad' en 'Say cheese, say Alkmaar' (zie onder)
*) Toeristisch Imago Onderzoek 2006, gehouden onder 17 steden, uitgevoerd door Lagroup Leisure & Arts Consulting en ContinuVakantieOnderzoek CVO