Gemeente Doesburg
week 09-2007
Rubriek Nieuws uit het stadhuis, plaatsing d.d. 28 februari 2007, week
9.
BESTUURSVERGADERINGEN
Collegebesluiten
In zijn vergadering van 20 februari 2007 heeft het college van
burgemeester en wethouders onder meer de volgende besluiten genomen:
· Voor het beheer van het autovrije kernwinkelgebied, met
name het bedienen van de palen en verkeersborden op elke zaterdag en
op de culturele zondag, zal de gemeente gebruik blijven maken van een
extern bedrijf. Het college heeft besloten om de betreffende
werkzaamheden opnieuw uit te besteden.
· Aan de gemeenteraad zal worden voorgesteld om de
gemeentelijke monumentenverordening op een aantal onderdelen te
wijzigen.
BOUWEN EN WONEN
Aanvraag bouwvergunningen
De volgende aanvragen om een bouwvergunning zijn ontvangen op:
20-2-2007 Burg. Nahuyssingel 21 plaatsen van 4 dakramen en
verwijderen van dakkapel
20-2-2007 Hermaat 128 vergroten van de woning
d.m.v. een uitbouw
21-2-2007 F.D. Rooseveltsingel 30 plaatsen van een houten
schutting
Het publiceren van een aanvraag om een vergunning wil nog niet zeggen
dat de vergunning al is verleend. Er mag dan ook nog niet met de
uitvoering gestart worden. Tegen een aanvraag kan geen bezwaar worden
gemaakt, wel kunt u eventuele zienswijzen kenbaar maken.
Alle genoemde aanvragen en verleende vergunningen kunnen tijdens de
openingstijden van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur worden
ingezien bij Bouw- en Woningtoezicht, cluster Ruimtelijke en
Economische Ontwikkeling.
Welstand (subcommissie) te Doesburg
De eerstvolgende zitting van de rayonarchitect van de
welstandscommissie is gepland op dinsdag 6 maart 2007 vanaf 9.00 uur
in het stadhuis van Doesburg. Tijdens deze openbare zitting zullen de
nieuw ontvangen bouwplannen en andere verzoeken aan de rayonarchitect
van de welstandscommissie worden voorgelegd.
De agenda hiervoor kan de vrijdag voorafgaand aan deze zitting worden
opgevraagd bij Bouw- en Woningtoezicht (0313 481362). Ook is deze dan
te vinden op de website van deze gemeente www.doesburg.nl.
BEZWAARSCHRIFTEN
Tegen de hiervoor vermelde besluiten kan binnen zes weken na datum van
bekendmaking een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend. Het
bezwaarschrift dient te worden gericht aan het gemeentebestuur,
Postbus 100, 6980 AC Doesburg. Mochten hieromtrent nog vragen bestaan
(u wilt bijvoorbeeld eerst inzage in de stukken), dan adviseren wij u
telefonisch contact met ons op te nemen.
U kunt zich dan wenden tot de heer D.J. Lokhorst (tel. 0313 481 324).
MILIEU
Melding Algemene Maatregel van Bestuur
Burgemeester en wethouders maken op grond van het bepaalde in artikel
8.41, 4^e lid van de Wet milieubeheer bekend dat op 13 februari 2007
de volgende melding is ingediend op grond van:
het Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven milieubeheer door de
heer A.J. van der Sluis, Meipoortstraat 38-40 te Doesburg voor
Schoenmakerij Van der Sluis v.o.f. , Meipoortstraat 38-40 te Doesburg.
De melding betreft het van toepassing worden van het besluit op een
reeds aanwezige inrichting.
Op de hier uit te voeren activiteiten zijn de voorschriften van
voornoemd milieubesluit van toepassing. Er behoeft hierdoor geen
milieuvergunning te worden aangevraagd.
Voor inzage in de stukken behorende bij deze melding en/of nadere
informatie, kunt u contact opnemen met de cluster Ruimtelijke en
Economische Ontwikkeling.
Ontwerpverzoek tot vaststellen hogere grenswaarden op grond van de Wet
geluidhinder
Het College van burgemeester en wethouders is voornemens een verzoek
in te dienen bij Gedeputeerde Staten van Gelderland tot het
vaststellen van hogere grenswaarden in het kader van de Wet
geluidhinder. Het ontwerpverzoek heeft betrekking op het plan
Hessengracht en het realiseren van 24 verpleegplaatsen.
Het ontwerpverzoek hogere grenswaarden heeft betrekking op het
overschrijden van de voorkeursgrenswaarden als gevolg van
wegverkeerslawaai en industrielawaai. Voor een aantal
gemeenschappelijke ruimten wordt een hogere waarde aangevraagd.
Vanaf 1 maart 2007 tot en met 28 maart 2007 ligt het ontwerpverzoek
met de daarbij behorende stukken ter inzage op het Publieksbureau, Ph.
Gastelaarsstraat 2 te Doesburg. Gedurende deze termijn kan een ieder
schriftelijk of mondeling zienswijzen inbrengen tegen dit voornemen.
Schriftelijke zienswijzen kunnen worden gericht aan het College van
burgemeester en wethouders, Postbus 100, 6980 AC, Doesburg. Voor het
indienen van mondelinge zienswijzen kunt u contact opnemen met Mw. M.
van Merrebach, tel.: (0313) 481367.
VERKEER
Afsluiting Barend Ubbinkweg in Doesburg
Op maandag 5 maart 2007 wordt de hoofdrijbaan van de Barend Ubbinkweg
ter plaatse van de entree van De Linie een periode van 2 weken
afgesloten voor al het gemotoriseerde verkeer afgesloten. De Contre
Escarpe (betoncentrale) is bereikbaar via de Ooipoort en Gieterij
Doesburg vanuit de richting Beinum bereikbaar.
Op de bouwlocatie De Linie is door Woonservice IJsselland een viertal
gebouwen gerealiseerd. Een nieuw kantoor voor Woonservice IJsselland,
een medisch centrum, de welzijnsinstelling stichting Wind en het
jongerencentrum 0313. Momenteel wordt gewerkt aan de inrichting van de
openbare ruimte van De Linie.
Ter hoogte van de ingang van De Linie wordt een verkeersplateau
aangelegd in de Barend Ubbinkweg. Hiermee wordt een tweeledig doel
beoogd. Enerzijds het verkeersluw maken van de Barend Ubbinkweg en het
verlagen van de rijsnelheden; anderzijds het creëren van een veilige
toegang voor werknemers en bezoekers van De Linie. Bezoekers van De
Linie die per fiets komen kunnen via de nieuw aangelegde afritten via
het plateau oversteken naar De Linie.
De Barend Ubbinkweg zal op vrijdagmiddag 16 maart 2007 weer
beschikbaar zijn voor het gemotoriseerde verkeer.
Voor informatie kan men contact opnemen met de heer C.J. Duindam,
(481369),
e-mail: cees.duindam@doesburg.nl en de heer J. Boerdam (481381),
e-mail john.boerdam@doesburg.nl
BELASTINGEN
Aanslagbiljet gemeentelijke belastingen 2007 (inclusief WOZ
beschikkingsregels)
Eind februari worden in de gemeente Doesburg de aanslagen
gemeentelijke belastingen verstuurd. Op het aanslagbiljet kunnen
WOZ-beschikkingsregels en de volgende belastingen voorkomen:
onroerende-zaakbelastingen, hondenbelasting, onderhoudsrecht graven.
Op het aanslagbiljet gemeentelijke belastingen wordt ook de
WOZ-beschikking vermeld als extra regel met de vastgestelde WOZ-waarde
voor een object. Er wordt dus geen afzonderlijke WOZ-beschikking
verstuurd. Bewaar daarom het aanslagbiljet goed want het kan voorkomen
dat u in een later stadium de WOZ-beschikking opnieuw nodig heeft
(aangifte inkomstenbelasting, hypotheekaanvraag etc.).
Wet waardering onroerende zaken
De Wet waardering onroerende zaken, de Wet WOZ, regelt de waardering
van alle onroerende zaken (woningen, bedrijfspanden, gronden etc.)
ten behoeve van de belastingheffing
* door het rijk (o.a. eigenwoningforfait inkomstenbelasting),
* de gemeenten (de onroerende-zaakbelastingen) en
* de waterschappen (omslag gebouwd).
Door deze wet is er één instantie de gemeente die alle relevante
gegevens verzamelt en de waarde bepaalt. De gemeente geeft de gegevens
door aan de belastingdienst en aan de waterschappen. Zo gebruiken deze
drie instanties dezelfde WOZ-waarde voor hun belastingen.
Dit jaar zijn alle onroerende zaken in Doesburg opnieuw gewaardeerd
naar waardepeildatum 1 januari 2005. Deze waarde is geldig tot en met
31 december 2007. Met ingang van 1 januari 2008 is er sprake van een
jaarlijkse herwaardering, met een vastgestelde waarde naar een
waardepeildatum die telkens één jaar terug ligt. In de loop van 2007
vindt er dus weer een herwaardering plaats ten behoeve van het jaar
2008 met waardepeildatum 1 januari 2007.
Ook WOZ-beschikkingen voor huurders van woningen
Uit de meest recente ontwikkelingen blijkt dat de kans zeer klein is
geworden dat het wetsvoorstel modernisering huurbeleid in de
oorspronkelijk vorm doorgang zal vinden. In de oorspronkelijke vorm
zou de WOZ-waarde van belang zijn voor het vaststellen van de
huurprijzen. Het genoemde onderwerp in de bijsluiter is inmiddels
achterhaald door de politieke ontwikkelingen. Het nieuwe kabinet gaat
weer kijken naar het huurbeleid.
Uit de Wet WOZ kan worden afgeleid dat de gemeenten formeel de
verplichting hebben om een WOZ-beschikking aan gebruikers van woningen
toe te zenden. Deze gebruikers hebben echter geen enkel (fiscaal)
belang bij de WOZ-waarde en worden misschien belast met een gegeven
waar zij niets aan hebben. De WOZ-beschikking is niet meer dan een
informatieve vermelding. Toch heeft de gemeente Doesburg uit oogpunt
van dienstverlening besloten om alle burgers, dus ook gebruikers van
woningen, de WOZ-waarde te verstrekken.
Op het aanslagbiljet van een gebruiker van een woning kan het nu
voorkomen dat alleen de WOZ-beschikking wordt vermeld en dat er verder
geen belastingbedrag verschuldigd is.
Taxatieverslag opvragen via internet
Vanaf 1 maart kunt u op de internetsite van de gemeente Doesburg,
www.doesburg.nl, de door de gemeente geregistreerde gegevens van uw
adres inzien, indien het betreffende adres gelegen is binnen de
gemeente. Nadat u bent ingelogd door het invullen van een aantal
unieke velden, treft u de gegevens aan van uw adres, voor zover deze
bij de gemeente bekend zijn. U kunt dan het taxatieverslag opvragen en
afdrukken. Mocht u vragen hebben over de werking van deze internetsite
of de Wet WOZ in het algemeen, dan heeft u de mogelijkheid om
"Veelgestelde vragen" te raadplegen.
Onroerende-zaakbelastingen
De onroerende-zaakbelastingen (OZB) vormen een belangrijke
inkomstenbron voor de gemeente. De opbrengsten worden gebruikt voor
een groot aantal algemene uitgaven. Het gaat om twee belastingen: een
gebruikersbelasting en een eigenarenbelasting en de situatie op 1
januari is bepalend voor de aanslag. Sinds 2006 betalen gebruikers
(huurders) van woningen geen OZB meer. Tarieven 2007 voor de OZB per
2.500,- van de WOZ-waarde
* eigenarenbelasting niet-woningen: 3,18
* gebruikersbelasting niet-woningen: 2,55
* eigenarenbelasting woningen: 2,48
* gebruikersbelasting woningen is vervallen
OZB gebruik voor woondelen niet-woning
Vorig jaar is het gebruikersdeel van de OZB voor woningen afgeschaft.
Voor woondelen die onderdeel uitmaken van een niet-woning
(bijvoorbeeld een woning als onderdeel van een bedrijf) is met ingang
van 2007 ook wettelijk geregeld dat het gebruikersdeel van de OZB voor
deze woondelen niet meer in rekening wordt gebracht. Om hiervoor te
zorgen wordt de waarde van de woondelen uit de totale WOZ-waarde
gehaald. De (heffings)grondslag van het gebruikersdeel van de OZB
wordt in die gevallen dus op basis van een lagere waarde opgelegd. Dit
is ook de reden dat op de aanslag de grondslag bij niet-woningen van
het gebruikersdeel kan afwijken van de WOZ-waarde.
Hondenbelasting
Gemeenten zijn in hun keuze voor belastingheffing beperkt tot de
mogelijkheden die de wet biedt. De hondenbelasting is er één van. De
gemeente Doesburg maakt gebruik van de mogelijkheid om hondenbelasting
te heffen.
* - eerste hond:
37,49
* - tweede hond:
55,91
* - iedere volgende hond: 84,11
Een ieder is zelf verplicht een wijziging in het aantal honden aan de
gemeente door te geven. Dit kan met een hiervoor bestemd aan- of
afmeldingsformulier.
Onderhoudsrecht graven
De Algemene Begraafplaats aan de Meipoort is in beheer bij de gemeente
Doesburg. Dat houdt in, dat de gemeente zorgt voor het algemeen
onderhoud van de begraafplaats, de (urnen)graven en het columbarium
(urnenmuur). Om deze diensten te kunnen verlenen heft de gemeente
rechten. Indien geen afkoop heeft plaatsgevonden wordt voor het
onderhoud van geplaatste voorwerpen op een graf of een urn jaarlijks
een aanslag onderhoudsrecht graven opgelegd.
* marmerslag, grind, flagstones: 25,30
* zerk, staande steen:
18,45
* stel stenen banden:
13,20
* palen, paaltjes, enig voorwerp 6,84
* urnennis
7,77
* urnengraf en bijhorende plantvak 15,60
Bezwaar
Mocht u het niet eens zijn met de volledige aanslag, of één van de
aanslagregels op het aanslagbiljet, dit geldt dus ook voor de
vastgestelde WOZ-waarde, dan kun u bezwaar aantekenen. Dit moet
schriftelijk gebeuren. Een bezwaarschrift moet aan de volgende eisen
voldoen:
- het moet binnen zes weken na dagtekening van het aanslagbiljet
worden ingediend;
- het moet de gronden van het bezwaar, een deugdelijke motivering,
bevatten;
- het moet zijn voorzien van handtekening, naam en adres van de
indiener;
- het moet zijn gedagtekend;
- het moet een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is
gericht bevatten.
De verplichting tot betaling wordt niet zonder meer opgeschort door
het indienen van een bezwaarschrift. Zo nodig kan uitstel van betaling
worden verleend. In dat geval is het noodzakelijk dat u een
schriftelijk verzoek indient, onder opgave van het bedrag waarvoor u
uitstel wenst.
Betalingsmogelijkheden
automatische incasso; In het geval dat u een machtiging heeft
afgegeven voor automatische incasso betaalt u het totaal verschuldigde
belastingbedrag in 6 termijnen. Een automatische incasso heeft de
volgende voordelen: het is makkelijk, u heeft er geen omkijken naar,
en u kunt het belastingbedrag gespreid betalen.
acceptgiros; Wanneer u geen machtiging voor automatische incasso heeft
afgegeven ontvangt u bij het aanslagbiljet 2 acceptgiros. U kunt in
dit geval als volgt betalen: in één keer, vóór de eerste vervaltermijn
of in 2 maandelijkse termijnen.
Baatbelasting vervallen
De in 1986 door de gemeenteraad vastgestelde verordening
baatbelasting, voor een billijke bijdrage in de kosten van de
herinrichting van de winkelstraten in de binnenstad, gold voor een
periode van twintig jaar en is met ingang van 2007 komen te
vervallen. De belastingplichtigen zijn inmiddels op de hoogte gebracht
dat zij op basis van deze verordening geen aanslag meer zullen
ontvangen.
Meer informatie (of formulieren) over de gemeentelijke belastingen en
de Wet WOZ kunt u verkrijgen uit de bijsluiter behorende bij het
aanslagbiljet, op de website www.doesburg.nl of bij het publieksbureau
op het Stadhuis.