4-4-2007
Luchtvaartmaatschappijen informeren passagiers onvoldoende
Uit een vandaag gepresenteerd rapport van de Europese Commissie blijkt
dat luchtvaartmaatschappijen wet- en regelgeving omtrent de rechten
van luchtvaartpassagiers onvoldoende naleven.
Conform deze wet-en regelgeving heeft de luchtvaartpassagier recht op
verzorging, terugbetaling of compensatie in het geval van
instapweigering, annulering en vertraging van vluchten. De Europese
luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht passagiers pro-actief te
informeren over hun rechten. De Commissie geeft
de luchtvaartmaatschappijen nog zes maanden om aan de verplichtingen
te voldoen, daarna volgen mogelijk inbreukprocedures.
VVD-europarlementariƫr Jeanine Hennis-Plasschaert is blij dat de druk
op de maatschappijen wordt vergroot: "De maatschappijen die niet aan
de regels voldoen moeten nu met de billen bloot. Ze hebben de tijd
gehad de regels te implementeren, maar bij veel maatschappijen lijkt
de wil er niet te zijn. Het gebrek aan informatievoorziening aan de
luchtvaartpassagier is tenenkrommend".
VVD