Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 3 april 2007

Dagbladsites trekken welstandig publiek

Dagbladsites blijken relatief vaak bezocht door publiek met een goed inkomen en een hoge opleiding. De bezoekers van de digitale kranten zijn vaak tussen 20 tot 49 jaar oud en vallen opvallend vaak in de business-to-business doelgroep. Ook boodschappers met kinderen zijn goed vertegenwoordigd.

Bereik
De januaricijfers van STIR lieten zien dat 35% van de Nederlanders in die maand één of meer keren de dagbladsites heeft bezocht. In februari komt het cijfer uit op 33%, met 13 visits per bezoeker. Het iets lagere bereik in februari is te verklaren door de kortere maand. Eén op de drie Nederlanders blijkt dus regelmatig een krantensite op te zoeken. Op grond van STIR-cijfers is voor de categorie dagbladsites een duidelijk profiel vast te stellen. Hoewel de 28 sites een verschillend karakter hebben ziet het publiek er opvallend eenduidig uit. Allereerst blijkt de sitebezoeker iets vaker man dan vrouw te zijn. Dat geldt voor alle sites. De bezoekers van christelijke kranten, Het Parool en Trouw zijn meestal man. Ook typerend voor de groep dagbladsites blijkt de hoge welstand van de bezoekers. Het bereik neemt toe naarmate de welstand van de bezoekers hoger is (zie bijlage, figuur 1). Binnen de groep digitale kranten blijken Parool.nl, FD.nl en Trouw.nl de meest welstandige bezoekers te trekken.

Leeftijd
Terwijl de lezers van papieren dagbladen in iedere leeftijdscategorie te vinden zijn, is het publiek van de sites vooral geconcentreerd in de leeftijdscategorie 20 tot en met 49 jaar. Er zijn (nog) weinig 65-plussers op de sites te vinden. Tieners laten zich over het algemeen wat minder zien; toch kunnen Trouw.nl en de sites van het Nederlands en Reformatorisch Dagblad op flink wat jonge bezoekers rekenen. NRC.nl spant de kroon met gemiddeld tweemaal meer jongeren dan de andere sites.

Specifieke doelgroepen
Opmerkelijk is het grote aantal personen dat volgens STIR tot de business-to-business doelgroep hoort. Van deze zakelijke doelgroep is bijna de helft maandelijks op de dagbladsites te vinden. Het is niet verwonderlijk dat juist FD.nl het meest zakelijke profiel van alle dagbladen heeft. Maar ook de sites van het Parool en NDC (Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant) trekken veel zakelijke internetters. Ook de doelgroep "Boodschappers" is ruim vertegenwoordigd. Vooral de leeftijdscategorie 20-49 en "Boodschappers met kinderen" scoren hoog. Van deze laatste doelgroep kwam in februari bijna de helft één- of meerdere keren naar een dagbladsite.
---

Cebuco is de marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en zet zich in om de positie van het mediumtype dagbladen op de advertentiemarkt te versterken.



Ingezonden persbericht