TNT Group

Persbericht

TNT Post geeft meer duidelijkheid over gevolgen besparingsinitiatieven - Postbedrijf wil mix van operationele efficiency maatregelen en aanpassing arbeidsvoorwaarden om banenverlies te beperken

03 april 2007 - DEN HAAG TNT Post heeft vandaag aan haar medewerkers meer duidelijkheid gegeven over de gevolgen voor de werkgelegenheid van de maatregelen die de onderneming gaat nemen om in een dalende postmarkt met toenemende concurrentie ook op langere termijn succesvol te blijven. De onderneming hoopt collectief gedwongen ontslagen te kunnen voorkomen door operationele efficiency maatregelen te koppelen aan het aanpassen van arbeidsvoorwaarden aan de markt.

TNT Post gaat ervan uit dat de op 4 december 2006 aangekondigde 300 miljoen euro kostenbesparingen niet alleen met operationele efficiency maatregelen zullen worden gerealiseerd. Dit zou tussen 2007 en 2010 leiden tot het verlies van werkgelegenheid voor 11.000 medewerkers; een aantal dat niet op te vangen is met natuurlijk verloop en mobiliteitsprogrammas. Collectief gedwongen ontslag is dan onvermijdelijk. TNT Post vindt dit sociaal niet wenselijk. TNT Post kiest voor een scenario, waarin operationele efficiency maatregelen worden gecombineerd met het aanpassen van de arbeidsvoorwaarden en aanvullende maatregelen om medewerkers te stimuleren het bedrijf te verlaten.

In dit scenario wordt voor de komende 2,5 jaar op zijn best de nullijn gehanteerd. Ook andere arbeidsvoorwaarden zullen meer marktconform moeten worden gemaakt. Op deze manier denkt het bedrijf het banenverlies te kunnen beperken tot 6.500 tot 7.000 medewerkers, wat grotendeels middels natuurlijk verloop en mobiliteit op te lossen is. TNT Post benadrukt dat gedwongen ontslagen ook hierbij helaas niet zijn uit te sluiten.

TNT Post gebruikt de rest van 2007 om de maatregelen verder uit te werken en te bespreken met de vakbonden en medezeggenschap. Eind 2007 verwacht de onderneming te kunnen starten met de implementatie, waarna de eerste besparingen in 2008 kunnen worden gerealiseerd.

Over TNT Post
TNT Post verwerkt dagelijks 16 miljoen poststukken (waarvan 350.000 pakketten) met ruim 7,6 miljoen bestemmingen in Nederland. Het bedrijf verbreedt daarnaast zijn horizon internationaal door middel van acquisities in Europa en Azië. Van groeiend belang zijn diensten die elektronische data omzetten in fysieke post. TNT Post is in de eerste plaats actief op het gebied van post: collectie, sortering, transport en aflevering van brieven en pakketten. Daarnaast is de onderneming gespecialiseerd in data- en documentdiensten, direct mail, e-commerce en internationale post. TNT Post heeft zo'n 58.000 mensen in dienst in Nederland. De omzet over 2006 bedroeg 4,065 miljard euro. TNT Post is onderdeel van TNT N.V. TNT is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid als onderneming en heeft partnerschappen gevormd met het World Food Programme en het Milieuprogramma van de Verenigde Naties om wereldwijd tegen honger en milieuvervuiling te strijden.