Time : 17:19:00
Date : 03 April 2007
Sender Name: Utopia Belgium
GOEDE BEDRIJFSRESULTATEN IN 2006 VOOR UTOPIA
Luxemburg, 3 april 2007
De Raad van Bestuur van UTOPIA S.A., een bedrijf dat genoteerd is op
de beurs van Luxemburg en bioscoopzalen beheert in Luxemburg, België,
Nederland en Frankrijk, is op 30 maart 2007 bijeengekomen om zijn
algemene jaarvergadering voor te bereiden die wordt gehouden op
donderdag 3 mei 2007. Tijdens deze vergadering zal het bedrijf zijn
aandeelhouders de geconsolideerde bedrijfsresultaten van het boekjaar
2006 presenteren.
MARKTTENDENSEN
In 2006 verkocht de groep Utopia 3.777.663 bioscoopkaartjes, een
toename van 8,54 % vergeleken met het jaar 2005. In termen van
globaal bezoek, vormt 2006 dus het op één na beste jaar voor de
groep, na het buitengewone jaar 2004.
Voor de locaties in Luxemburg bereikte het aantal bezoekers 1,16
miljoen, dat wil zeggen 7,17 % meer ten opzichte van een
vergelijkbaar kader in 2005. Wegens de niet-verlenging van de
huurovereenkomst, heeft de groep de exploitatie van Cinéma Ariston te
Esch/Alzette eind mei 2006 beëindigd.
De Belgische locaties van de groep Utopia, die zich allemaal in de
Vlaamse regio bevinden, trokken 1,17 miljoen bezoekers, een stijging
van 7,2 %. Deze toename ligt ver boven het gemiddelde dat wordt
gerealiseerd in Vlaanderen, dat wordt geschat op ongeveer 3 %. De
totale markt in België, die vooral wordt gekenmerkt door meerdere
grote Franse succesfilms, bedroeg 8,7 %.
In het kader van de Franse markt die een stijging van 7,5 % heeft
vertoond, heeft Utopolis Longwy, met 280.000 verkochte kaartjes, zijn
bezoekersaantallen met 11,7 % kunnen verhogen.
In Nederland hebben de locaties van de groep een totale toename van
11,5% gerealiseerd. Wanneer we dit vergelijken met eenzelfde aantal
zetels bedraagt deze toename echter slechts 0,24 % op een markt die
zich heeft gestabiliseerd na twee opeenvolgende jaren van een sterke
daling. De absolute toename van het bezoek van de groep in Nederland
is dus hoofdzakelijk te danken aan de exploitatie van de nieuwe
locatie in Emmen, die geopend is in november 2005, terwijl de
sluiting om economische redenen van de vestiging in Hengelo , geen
fundamenteel negatief effect heeft gehad.
FINANCIËLE RESULTATEN
De geconsolideerde omzet voor het jaar 2006 bedraagt ¤ 36 miljoen,
een stijging van 8 % en ligt dus in de lijn van het aantal bezoekers.
Het geconsolideerde EBITDA (het resultaat vóór belastingen,
interesten, reserves en afschrijvingen) bedraagt ¤ 7,1 miljoen en
kende een stijging van 23 %, wat erop duidt dat de zaken zich goed
ontwikkelen.
Het bedrijfsresultaat (EBIT) dat in 2006 werd gerealiseerd, bedraagt
¤ 2,4 miljoen, tegen slechts ¤ 0,3 miljoen in 2005. Dit resultaat,
dat getuigt van een aanzienlijke stijging van de
bedrijfsrentabiliteit van de groep, is bereikt ondanks een steeds
negatieve bijdrage van Utopia Nederland.
Uit voorzorg heeft het moederbedrijf haar deelneming in het
Nederlandse filiaal ten bedrage van ¤ 7,1 miljoen volledig
afgeschreven en heeft zij een voorziening gevormd van ¤ 3,2 miljoen
voor haar vorderingen op deze laatste. Ondanks het goede
geconsolideerde bedrijfsresultaat verklaren deze buitengewone lasten
zowel het negatieve bedrijfsresultaat van Utopia SA (¤ -7,8 miljoen )
als de geconsolideerde winst van ¤ 248 618.
De groep heeft een operationele cashflow gegenereerd van ¤ 5,7
miljoen tegen ¤ 4,8 miljoen in jaar ervoor. Op 31 december 2006
bedroeg de nettoschuld van de groep ¤ 23,5 miljoen, tegen ¤ 28,3
miljoen eind 2005.
Gezien het bedrijfsresultaat stelt de Raad van Bestuur voor geen
dividend uit te keren met betrekking tot het boekjaar 2006.
ACTIVITEITEN
Naast het nauw volgen van de start van de meest recente locaties,
vooral Utopolis Emmen (NL), en het dynamisch maken van de bioscopen
van de groep in de vier landen waar deze aanwezig is, heeft het
bedrijf zich voornamelijk gericht op de moeilijke situatie in
Nederland.
In België en Frankrijk heeft het management de invoering en de
ontwikkeling van nieuwe activiteiten voortgezet, evenals de
uitbreiding van een meer uitgesproken marketing. In Luxemburg waren
de inspanningen hoofdzakelijk gericht op technologische innovaties en
de viering van de 10e verjaardag van de eerste Utopolis.
De groep Utopia heeft de ontwikkeling van nieuwe producten op alle
gebieden waar het bedrijf aanwezig is, uitgebreid. Zo is het aanbod
aangepast aan de nieuwe eisen en de ontwikkeling van de vraag van de
verschillende publieksgroepen. In 2006 bestond het hoofddoel eruit
nieuwe doelgroepen te bereiken, zowel wat betreft het klassieke
cliënteel als het commerciële cliënteel. Het concept 'Ladies Movie
Night', ontwikkeld door Utopia in Nederland en sinds 2005 ingevoerd
in andere regio's, is een onverhoopt succes geworden in alle locaties
van de groep en is overgenomen door vele andere bioscoopexploitanten.
De groep Utopia, die sinds 2004 vooroploopt, doet dat ook op het
gebied van digitale cinema. In juni van vorig jaar was Utopia
namelijk de Europese groep met het grootste aantal zalen met High
Definition Digital Cinema projectieapparatuur. Utopolis Luxemburg was
het eerste Europese multiplex dat voor 100% met digitale
bioscoopprojectoren was uitgerust. Zo heeft de nieuwe technologie het
mogelijk gemaakt nieuwe inhoud aan het publiek te laten zien (zoals
de high definition heruitzending van het wereldkampioenschap voetbal)
en bedrijven flexibele commerciële oplossingen te bieden voor hun
presentaties en conferenties.
PERSPECTIEVEN
Het jaar 2007 kenmerkt zich door veelbelovende programmeringen, zowel
wat betreft de grote publiekstrekkers als de arthouse of lokale
films.
In Nederland is de financiële situatie nog steeds zeer gespannen. In
België en Frankrijk kunnen we een stijging van de huuropbrengsten
verwachten die overigens de aantrekkelijkheid van de locaties zal
vergroten.
De groep blijft de digitale technieken in 2007 ontwikkelen om zo snel
mogelijk te kunnen profiteren van de voordelen die deze technologie
met zich meebrengt. Zo gebruiken alle Luxemburgse zalen van de groep
hun digitale installaties al sinds januari 2007 om
reclamevoorprogramma's in dit nieuwe formaat te vertonen, dat
flexibeler en toegankelijker voor adverteerders is.
Zo is Utopolis Luxemburg dankzij de digitale film de eerste bioscoop
in de Benelux die een speelfilm van de Disney-studio's in 3D heeft
geprogrammeerd. Projectie in reliëf, eindelijk volwassen dankzij
digitale film, belooft een belangrijke ontwikkeling door te maken en
Hollywood heeft nu al een serie producties aangekondigd die speciaal
hiervoor bedoeld zijn.
KAPITAALVERMINDERING DOOR INKOOP VAN EIGEN AANDELEN
Het geschil tussen het bedrijf en een voormalige CEO kon in maart
2007 minnelijk worden opgelost.
In het kader hiervan koopt het bedrijf een pakket van 110.824
aandelen voor een totaalbedrag van ¤ 1.454.009,44. De Raad van
Bestuur stelt aan een buitengewone algemene vergadering voor alle
eigen aandelen die worden aangehouden door het bedrijf op te heffen
door middel van een kapitaalvermindering. Deze operatie zal dus alle
aandeelhouders ten goede komen die profiteren van een opwaardering
van ongeveer 10%.
Kerncijfers 2006:
GROEP UTOPIA
Geconsolideerde kerncijfers
in 000 ¤
2006 2005
Verkochte kaartjes 3 777 663 +8,54%3 480 517
Omzet 36 018 +8,09%33 322
Bruto Marge 15 621 +17,33%13 314
EBITDA 7 099 +23,01%5 771
Netto Resultaat 249 -11 802
Eigen Vermogen 17 733 17 451
Netto Schuldpositie 23 467 -17%28 273
Eigen Vermogen / Balanstotaal 32% 29%
Het volledige beheersrapport evenals de enkelvoudige en de
geconsolideerde jaarrekening zijn beschikbaar op aanvraag op de zetel
van de vennootschap vanaf 3 mei 2007
Relatie met de Pers en de Investeerders:
De heer Nico SIMON
CEO
Tel. : +352 42 95 11 33
Fax : +352 42 95 11 92
Email : utopolis@utopolis.com
Mevr Marleen ELSEN
CFO
Tel. : +32 15 56 08 48
Fax. : +352 42 95 11 92
Email : melsen@utopolis.com
www.utopolis.com