Kwaliteitsprijs KWH-prestatie-index woningcorporaties
03.04.2007 / 17:15 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Kwh
Kwh
Kwaliteisprijs KWH-prestatie-index woningcorporaties:
En de winnaar is...
Tijdens het jaarcongres Ranking stars van het KWH dat op dinsdag 3 april gehouden werd in
Aalsmaar, werd onder andere de winnaar van de KWH-prestatie-index van woningcorporaties
bekend gemaakt. De prijs ging naar Woningstichting Hardinxveld-Giessendam.
KWH stimuleert al jaren de kwaliteit van woningcorporaties. De prestaties van corporaties
worden zo transparant en kunnen corporaties hun prestaties kunnen vergelijken met
collega-corporaties. Met als van elkaar leren om hun prestaties te verbeteren. Om deze
vorm van zelfregulering te stimuleren heeft KWH de prestatie-index woningcorporaties
ontwikkeld.
Op dit moment is de prestatie-index gebaseerd op de meetresultaten van het KWH-Huurlabel.
Maar ook recent ontwikkelde nieuwe labels als het KWH-Maatschappijlabel,
KWH-Participatielabel als KWH-Goed werkgeverschaplabel zijn in de index opgenomen. Zo
ontstaat een breed integraal beeld van de kwaliteit van woningcorporaties.
Het KWH-Huurlabel zegt veel zegt over de kwaliteit van de dienstverlening van corporaties.
Corporaties verzetten enorm veel werk om dit label te behalen. Alle corporaties die
meedongen naar de prijs van de best presterende corporatie zijn op alle tien de
onderdelen van het KWH-Huurlabel gemeten, zoals telefonische bereikbaarheid,
klantvriendelijkheid en de snelheid waarmee klachten worden opgelost. Eind maart waren de
resultaten verwerkt en op 3 april werd tijdens het jaarcongres Ranking Stars van het KWH
de winnaar van de prestatie-index bekend gemaakt. Woningstichting Hardinxveld-Giessendam
ontving de felbegeerde KWH-Trofee.
Erwin Bel, directeur van het KWH, ziet de prestatie-index voor woningcorporaties niet
alleen als een goed instrument om de dienstverlening te verbeteren. In een ruimer verband
betekent het ook dat corporaties als maatschappelijk ondernemers zichtbaar kunnen maken
hoe zij presteren. Een belangrijk middel dus om de transparantie en het imago van
corporaties te verbeteren.
Om de transparantie en het imago verder te verbeteren introduceert KWH KWALITEITSTERREN
VOOR WONINGCORPORATIES. Als corporaties conform de normen van KWH voldoen aan een hoog
kwaliteitsniveau van haar dienstverlening, maatschappelijk ondernemerschap,
bewonersparticipatie of goed werkgeverschap, wordt dit met sterren beloond. Zo zijn er in
Nederland al enkele tweesterscorporaties en komt de eerste driesterscorporatie er mogelijk
in 2007 aan.
Corporaties die de afgelopen jaren een belangrijke kwaliteitsprijs hebben gewonnen - beste
verhuurder, Het Glazen Huis of de KWH-Trofee brachten tijdens het KWH-jaarcongres in vier
verschillende deelsessies hun de best practices voor het voetlicht. Overige
programmaonderdelen van het jaarcongres waren: Hoe bereik je als corporatie de X-factor
met Henkjan Smits, talentscout, marketingmanager, jury-lid X-factor, de Zoektocht naar
kwaliteitssystemen om te legitimeren door Teun Hardjono, hoogleraar Quality Management
Erasmus Universiteit Rotterdam, lid International Academy of Quality en Rijzende sterren
in het buitenland: hoe werken kwaliteits- en benchmarksystemen in de UK ingeleid door
Tony Cotter, chief executive Gallions Housing Association.
Het KWH heeft bijna 200 leden (Nederland telt circa 470 woningcorporaties). Haar leden
vertegenwoordigen meer dan 52% van de sociale huurwoningen. Van de leden hebben inmiddels
158 corporaties het KWH-Huurlabel behaald.