ProRail
Persbericht
30-03-2007
Tweede helft van april weer treinverkeer Almelo-Hengelo
De werkzaamheden tussen Almelo en Hengelo zullen nog zeker twee weken
gaan duren. In het weekend van 24 en 25 maart verliep het testen van
de veiligheidssystemen niet succesvol. Omdat de problemen zich bleven
voordoen is een âsecond opinionâ uitgevoerd om de oorzaak vast te
stellen. De conclusie is dat er fouten zitten in het ontwerp van het
ingenieursbureau. Daarom heeft ProRail besloten het veiligheidssysteem
volledig opnieuw te laten controleren en deels opnieuw te laten
ontwerpen. De verwachting is dat de controle, het ontwerp en de bouw
van dit systeem in de tweede helft van april zijn afgerond.
ProRail realiseert zich dat deze situatie voor de reizigers veel
ongemak met zich meebrengt, maar het opleveren van veilig spoor is
prioriteit nummer één. Daarom wordt altijd gewerkt met testen en
protocollen die waarborgen dat het eindproduct veilig en betrouwbaar
is. Het zorgt er ook voor dat fouten worden aangetoond en dat geen
infrastructuur wordt opgeleverd die niet honderd procent veilig is. In
Almelo is het gevolg dat veel werk opnieuw moet worden gedaan.
Begin volgende week is er tussen Almelo en Hengelo één spoor
beschikbaar waarop met beperkte snelheid kan worden gereden. In
overleg met de vervoerders is vandaag besloten dat de capaciteit die
ProRail op dit spoor kan aanbieden, onvoldoende is voor een robuuste
en regelmatige reizigersdienst. Om die reden hebben de NS besloten om
het huidige aanbod met bussen tussen Almelo en Hengelo te continueren.
Het is wel mogelijk om NS Internationaal met voorrang te laten rijden.
De overige capaciteit wordt verdeeld tussen de verschillende
goederenvervoerders.