Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Cognos start Shared Service Center EMEA voor finance in Amsterdam

Stap naar centralisatie en standaardisatie ondersteunt compliance en groeiambities - Werving medewerkers in volle gang

Nieuwegein, 3 april 2007 - Cognos (NASDAQ: COGN; TSX:CSN), wereldwijd marktleider in oplossingen voor Business Intelligence en Performance Management, is bezig met het opzetten van een Shared Service Center ter ondersteuning van de financiële/administratieve processen van zijn vestigingen in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. Het servicecenter, dat gevestigd zal zijn in Amsterdam, neemt de activiteiten over van vier regionale centra op het gebied van revenue accounting, general accounting, financial planning & analysis en commission & payroll. Vanaf 1 juni aanstaande zal het de regio's Noord-Europa en Centraal- en Oost-Europa bedienen. Vanaf 1 september komen daar het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Europa, het Midden-Oosten en Zuid-Afrika bij. Cognos heeft zich in de afgelopen tien jaar sterk ontwikkeld. Met de opzet van het servicecenter maakt het Canadese bedrijf een belangrijke stap naar centralisatie en standaardisatie en kan het de verdere groei in goede banen leiden.

"In de 37 jaar van zijn bestaan heeft Cognos verschillende fases doorgemaakt. Het laatste decennium zijn we enorm gegroeid. We hebben de kaap van 1 miljard dollar omzet gerond en ons ontwikkeld tot een groot bedrijf dat wereldwijd aanwezig is. In de komende jaren verwachten we opnieuw een snelle groei, zowel autonoom als door eventuele overnames. Met een centrale backoffice en gestandaardiseerde administratieve processen kunnen we deze ontwikkeling beter ondersteunen en bovendien economische voordelen behalen. Zeer belangrijke reden voor het opzetten van het servicecenter is bovendien dat we makkelijker kunnen voldoen aan aangescherpte regelgeving, zoals van de NASDAQ en SoX", zegt René van der Steeg, als Vice-President Finance Europe van Cognos verantwoordelijk voor het Shared Service Center.

Werving medewerkers voor posities op verschillende niveaus

In het Shared Service Center komen circa zestig mensen te werken van diverse nationaliteiten. Deze moeten een weerspiegeling zijn van de landen die vanuit het servicecenter bediend worden. Cognos is momenteel volop bezig met de werving van geschikte kandidaten. Het bedrijf is voor posities op verschillende niveaus op zoek naar zowel ervaren mensen met een financiële of (commercieel) administratieve achtergrond als jongere medewerkers die intern verder zullen worden opgeleid. De medewerkers moeten behalve hun moedertaal ook het Engels goed beheersen. Dit wordt de voertaal in het servicecenter. De bedoeling is om medio mei zo veel mogelijk mensen aan boord te hebben.

Cognos heeft Nederland gekozen als locatie voor het servicecenter vanwege de centrale ligging en het gunstige belastingklimaat. De keuze voor Amsterdam heeft onder meer te maken met de multinationale achtergrond van de mensen die er wonen. Het Shared Service Center zal gevestigd zijn in een nieuw, modern en open ingericht pand in Amsterdam Zuid-Oost, nabij onder meer de Heineken Music Hall en de Amsterdam Arena, waar zich naast een voetbalstadion ook een winkelcentrum en een groot bioscoopcomplex bevinden.

"Medewerkers van ons nieuwe servicecenter kunnen een plezierige en dynamische omgeving verwachten, waarin mensen van allerlei leeftijden en nationaliteiten met elkaar samenwerken", zegt Dave van Lochem, HR Manager Northern Europe. "Bovendien is Cognos een gevestigd, nog steeds groeiend Canadees bedrijf met een sociale cultuur en aantrekkelijke en flexibele arbeidsvoorwaarden. Het biedt in veel opzichten toekomstperspectief."

Wie geïnteresseerd is in een baan bij het Shared Service Center van Cognos kan voor meer informatie terecht op www.cognos.com of bellen naar Dave van Lochem op +31-30-6028856.

Over Cognos
Cognos, wereldwijd marktleider in oplossingen voor Business Intelligence en Performance Management, levert toonaangevende software en diensten voor Enterprise Planning en BI die organisaties helpen hun financiële en operationele prestaties te plannen, te begrijpen en te beheren.

Cognos biedt klanten een compleet Performance System door technologie, analyseapplicaties, best practices en een omvangrijk netwerk van partners bij elkaar te brengen. Dit Performance System is een open en makkelijk aanpasbare oplossing die de ERP-, packaged applications- en database-investeringen van een organisatie beter doen renderen. Het geeft klanten de mogelijkheid vragen te beantwoorden (Hoe doen we het? Liggen we op koers? Wat moeten we eraan doen?) en stelt hen in staat hun huidige prestaties te begrijpen en te volgen en toekomstige businessstrategieën te plannen.

Cognos bedient meer dan 23.000 klanten in ruim 135 landen. De organisaties uit de top-100 die klant bij Cognos zijn, presteren constant beter dan de marktindex. Cognos' oplossingen en diensten voor Performance Management zijn tevens verkrijgbaar via meer dan 3.000 partners en resellers over de hele wereld. Voor meer informatie: www.cognos.nl.



Ingezonden persbericht