Pedagogisch denken en handelen binnen de BredeSchool
dinsdag 03 april 2007
Tijdens een tweedaags veldatelier moeten de deelnemers inzicht krijgen in
wat nu echt de kern is van de BredeSchool.
Wat is werkelijk samenbindend in de BredeSchool? Beheer en organisatie
zijn heel belangrijk, maar te vaak wordt voorbijgegaan aan de kern en
de diepere betekenis van de BredeSchool. Sardes en het Seminarium voor
Orthopedagogiek/SVO Consult willen deelnemers aan het veldatelier
'Pedagogisch denken en handelen binnen de BredeSchool' helpen juist
daarin (door) te groeien.
Als het fundament van de brede school steviger is, zal ook de
uitwerking beter zijn. Het traject richt zich op het fundamentele
concept van de BredeSchool. De doorgaande lijn, het buitenschools
leren, de pedagogische uitgangspunten, voorbeelden uit Scandinavië en
de pedagogische dialoog komen daarbij aan de orde. Het hart van de
BredeSchool wordt tijdens het veldatelier in het zonnetje gezet.
Het praktijkgerichte aanbod van de organisatoren bestaat uit twee
dagen. De eerste dag staat in het teken van de pedagogiek van de
BredeSchool. De tweede dag is bestemd voor een bezoek aan een
operationele BredeSchool in de eigen regio. De situatie daar is de
basis voor reflectie. Er zijn inleiding, maar ook actieve werkvormen.
De deelnemers kunnen het traject benutten om in de periode tussen de
beide bijeenkomsten opdrachten uit te werken die de eigen werksituatie
ten goede komen.
Er zijn drie trajecten, bedoeld voor alle betrokkenen bij de
BredeSchoolontwikkeling uit verschillende sectoren (werkvloer,
management, coördinatie en ambtenaren):
1. Arnhem (22 mei 2007 en 20 juni 2007).
2. Meppel / Zwolle (24 mei 2007 en 25 juni 2007).
3. Utrecht (13 september 2007 en 11 oktober 2007).
De bijeenkomsten worden verzorgd door Frank Studulski en Jacques
Verheijke. Studulski (Sardes) begeleidt gemeenten en scholen op het
gebied van visieontwikkeling, profilering van de BredeSchool,
evaluatie en beleidsvorming. Hij schreef 'De brede school. Perspectief
op een educatieve reorganisatie' (2002), schreef mee aan het 'Handboek
Brede School' (2004) en was betrokken bij de evaluatie van de
Groninger Vensterscholen (2004). Verheijke (Seminarium voor
Orthopedagogiek / SvO Consult) is pedagoog en werkt als
procesbegeleider en beleidsadviseur ten behoeve van diverse
BredeSchoolprojecten. Hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van
de masteropleiding voor BredeSchoolcoördinatoren en organiseert
studiereizen op het gebied van BredeScholen naar diverse landen, met
name Zweden.
Het veldatelier kost 350 all in voor twee dagen. Minimaal 15 en
maximaal 25 deelnemers kunnen zich per traject aanmelden. Wanneer de
betaling niet op tijd is ontvangen kan niet worden deelgenomen.
Aanmelden: mail het traject van uw voorkeur en uw volledige gegevens
naar secretariaat(at)sardes.nl