Week 14 | |
| | |Datum: 3 april 2007 | | | |Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en | |wethouders | | | |1. Opknapbeurt voor Noordertunnel | |Het college heeft besloten om de Noordertunnel onder het Centraal | |Station op te knappen. Het gaat om de voetgangerstunnel die van het | |Smakkelaarsveld naar de sporen leidt. Uit diverse onderzoeken blijkt | |dat mensen zich in de tunnel onveilig voelen. Nieuwe verlichting is | |een belangrijk middel om dat tegen te gaan. Licht zorgt er ook voor | |dat de tunnel met al zijn onderdelen (vertrekstaten, reclameborden, | |perronaanwijzgingen) een geheel gaat vormen. Het deel van de tunnel | |onder de sporen is eigendom van ProRail, het deel vanaf het | |Smakkelaarsveld tot de sporen is van de Gemeente Utrecht. De | |opknapbeurt wordt gezamenlijk aangepakt en uitgevoerd. Het opknappen | |gebeurt in drie fases. Het deel van ProRail wordt in 2007-2008 | |aangepakt. Vervolgens is de gemeente aan de beurt met fase 2. In deze | |fase wordt het deel onder het huidige busstation onder handen genomen | |(2008-2010). De laatste fase betreft een complete metamorfose van de | |entree op het Smakkelaarsveld. Deze entree maakt in 2015 plaats voor | |een nieuwe entree in de plint van de nieuwbouw die in de Stationstraat| |wordt gerealiseerd. Dit laatste deel ondergaat in 2007-2008 wel | |een beperkte facelift om er tot 2015 tegenaan te kunnen. | | | |Meer informatie: Hans Scholten, 030- 286 10 15 | | | |2. Gemeente Utrecht akkoord met Kwaliteitsnet Goederenvervoer Regio | |Utrecht | |Een goede afwikkeling van het goederenvervoer is essentieel voor de | |economie en leefbaarheid van de stad. Anderzijds veroorzaakt | |goederenvervoer ook hinder op het gebied van luchtkwaliteit, geluid en| |verkeersveiligheid. Het college heeft daarom ingestemd in met het | |Kwaliteitsnetwerk Goederenvervoer Regio Utrecht, dat overheden en | |bedrijfsleven hebben ontwikkeld binnen het project "Samen Goed | |Geregeld". | | | |Deelname aan het Kwaliteitsnetwerk Goederenvervoer Regio Utrecht | |betekent dat wegen die deel uit maken van het netwerk moeten voldoen | |aan eisen op het gebied van toegankelijkheid, bereikbaarheid, | |leefbaarheid en veiligheid. Zowel de gemeente -als stedelijke | |wegbeheerder- als andere wegbeheerders buiten de stad gaan deze | |kwaliteitseisen hanteren. Daarmee garandeert het Kwaliteitsnet een | |goede bereikbaarheid van Utrecht voor het goederenvervoer. Op zijn | |beurt heeft het bedrijfsleven toegezegd het Kwaliteitsnet | |Goederenvervoer Regio Utrecht op te nemen in hun routeplanners. | |Op een beperkt aantal knelpunten na voldoet het stedelijk deel van het| |Kwaliteitsnet Goederenvervoer Regio Utrecht aan de gestelde eisen. De | |knelpunten hebben betrekking op: | | | |De doorstromingsproblematiek op de Letschertweg tussen de | |Oudenrijnseweg en de Meerndijk. Hiervoor is geen eenvoudige snelle | |oplossing voorhanden en zullen de ontwikkelingen rond Rijnenburg en de| |A12 worden afgewacht. | |De hoogtebeperkingen in de Bleekstraat en de Albatrosstraat. Er doet | |zich nu de kans voor om dit knelpunt op te lossen bij de | |spoorverdubbeling ter plekke. In de onderhandelingen zal Utrecht vanaf| |nu een doorrijhoogte van 4,60 m als voorwaarde stellen. | |Voor andere knelpunten is reeds een aantal maatregelen gepland. De | |maatregelen in het kader van het Programma Bereikbaarheid, de | |herinrichting van het stationsgebied en de lopende aanpak van de | |"black spots" verkeersveiligheid zijn afdoende. Verder is ook een | |aantal maatregelen gepland in het kader van het Actieplan | |Luchtkwaliteit. Na het uitvoeren van deze maatregelen ter verbetering | |van de luchtkwaliteit blijft er echter nog een restopgave over, | |waarvoor aanvullende maatregelen genomen zullen moeten worden. | |Ten slotte zijn er wegvakken, die weliswaar niet voldoen aan sommige | |kwaliteitseisen, maar waar de bestaande situatie vanwege andere | |belangen (bijvoorbeeld verkeersveiligheid of de parkeerdruk ter | |plaatse) acceptabel of zelfs wenselijk is. Hier zijn dan ook geen | |maatregelen nodig. | | | |Het college heeft verder ook beleidsuitgangspunten voor de | |bevoorrading vastgesteld. Ook deze uitgangspunten zijn in nauw overleg| |met het bedrijfsleven ontwikkeld. Het gaat onder meer om de | |aansluiting op het Kwaliteitsnet, het waar mogelijk voorkomen van | |voertuigbeperkingen en venstertijden, en regeling van laad- en | |losmogelijkheden bij de bestemming. Door standaard met de | |beleidsuitgangspunten bevoorrading rekening te houden worden de | |voorwaarden geschapen voor een goede inpassing van het goederenvervoer| |in Utrecht. | | | |Meer informatie: Gerard Derksen, 030- 286 11 68 | | | |3. Aanpassingen bibliotheektarieven | |Het college stelt voor een aantal van de tarieven van de | |Gemeentebibliotheek Utrecht met ingang van 1 juli aan te passen. De | |overige tarieven, waaronder die van de meeste boeken, blijven gelijk. | |Het tarief voor het uitlenen van muziekcd's wordt verlaagd naar E 0,75| |(was E 1,25). | |Het tarief voor het uitlenen van sprinters (populaire actuele boeken) | |wordt verhoogd naar E 1,00 (was E 0,25), het boetetarief voor | |sprinters wordt E 0,20 per dag (was E 0,10). | |Voor cd-roms geldt vanaf 1 juli de tariefstelling van boeken (gratis | |bij een standaardabonnement en voor jeugdleden; E 0,25 bij een | |leengeldabonnement, in plaats van E 1,00). | |Voor dvd's blijven vooralsnog de huidige tarieven gelden. | |De verlaging van het tarief voor muziekcd's is nodig om te voorkomen | |dat de uitleen van cd's nog verder terugloopt. Dit heeft te maken met | |de concurrentie van het downloaden van muziek en de prijsdaling van | |minder recente cd's. | |De verhoging van het tarief voor de sprinters is acceptabel omdat de | |huidige prijs zeer laag is ten opzichte van bibliotheken in de | |provincie en de rest van het land. Voor het tarief van de cd-roms | |geldt dat er een teruglopende vraag is en een daling in de | |aanschafprijs. Het huidige tarief van de uitleen van cd-roms is een | |drempel. | |De gemeenteraad neemt het definitieve besluit over dit | |tarievenvoorstel. | |Meer informatie: Hans Scholten, 030- 286 10 15 | | | |4. Kunstgrasveld op sportcomplex Zoudenbalch | |Het college stelt de raad voor een krediet van E 600.000 beschikbaar | |te stellen voor de aanleg van een kunstgrasveld op sportcomplex | |Zoudenbalch. Hierdoor wordt het voor FC Utrecht mogelijk om mee te | |doen aan de eredivisie vrouwenvoetbal. Het kunstgrasveld geeft meer | |oefencapaciteit, waar zowel het vrouwenelftal terecht kan, alsook een | |nieuw D2-jeugdelftal. De investering wordt terugverdiend door een | |verhoging van de huur. | |Om de relatie tussen topsport en breedtesport goed te verankeren zijn | |FC Utrecht en de gemeente van plan een samenwerkingsovereenkomst te | |sluiten op het gebied van sportstimulering en voetbal, in het | |bijzonder voor meisjes. Op basis van een (jaarlijks vast te stellen) | |activiteitenplan kan FC Utrecht hiervoor eventueel subsidie krijgen | |van maximaal E 100.000 voor een periode van drie jaar. | |Meer informatie: Hans Scholten: 030- 286 10 15 | | | |5. Startdocument Burgemeestersreferendum | |Het college heeft het startdocument voor het burgemeestersreferendum | |vastgesteld. In dit document worden de planning, begroting en | |organisatie van het referendum op 10 oktober 2007 beschreven. | |Burgemeester Brouwer-Korf heeft aangegeven per 1 januari 2008 te | |stoppen. De gemeenteraad besloot op 12 oktober 2006 om een | |burgemeestersreferendum te houden. Op 8 februari 2007 besloot de | |gemeenteraad vervolgens om dat referendum op 10 oktober te houden. | | | |Meer informatie: Hans Scholten, 030- 286 10 15 |
---- --