Gemeente Tilburg
3-4-2007
Contouren van de Cityring steeds meer zichtbaar
Eerste hulst aan de Spoorlaan geplant
Met de start van het inplanten van hulst op de Spoorlaan tekenen de
contouren van de Cityring zich steeds duidelijker af. Afgelopen
donderdag is ook het asfalt aangebracht voor het stationsgebouw. In de
nacht van dinsdag 3 april op woensdag 4 april wordt er asfalt
aangebracht voor de inrit naar het busstation.
Groen
De Cityring is ontworpen als een brede laan om het stadscentrum, met
aan weerszijde een rij bomen. Op de Spoorlaan komt er ook aan twee
zijden een blokhaag. De hulst, Ilex miservaea 'Blue Angel', ook wel
bekend als Amerikaanse hulst, heeft een donkergroen blad en blijft
zowel in de zomer als winter groen. Het is een langzaam groeiende
haag, waarbij eenmaal snoeien per jaar voldoende is. De haag laat zich
makkelijk snoeien, ook met groot materieel. Deze week wordt het
inplanten van de hulst vervolgd tot en met de Willem II straat. Over
twee weken, in week 16, worden ook de bomen geplant tot aan de
Magazijnstraat. Het gaat om platanen (Platanus oriëntalis
''Minaret''). Deze bomen hebben bij planting een wortelgestel van
ongeveer 80 bij 80 centimeter. De stammen hebben een doorsnede van 25
tot 30 centimeter en de platanen zijn 6 tot 8 meter hoog. Het zijn
zuilvormige bomen met een diep ingesneden blad, welke bestand zijn
tegen stedelijke situaties. De gemeente treft ondergronds ruime
voorzieningen om in een goede groei te voorzien, in de vorm van
parallelle stroken aan de rijbaan. De bomen worden met een kraan
aangevoerd en geplaatst. In totaal komen er circa 300 bomen langs de
Cityring. De gemeente heeft al deze bomen nu al aangekocht, om te
voorkomen dat straks verschil in hoogte ontstaat. Naar mate de
Cityring verder vordert, worden er steeds grotere bomen geplant. Zo
zijn straks alle bomen langs de Cityring even groot.
Planning
De werkzaamheden aan de Spoorlaan verlopen volgens planning. De
werkzaamheden aan de Spoorlaan, het deel van de rijbaan aan de
stadskant tussen de Willem II straat en de Heuvelring en het deel aan
de spoorzijde tussen het busstation en de Willem II straat, duren nog
tot half mei. Daarna beginnen de werkzaamheden aan de spoorzijde,
tussen de Willem II straat en de Noordhoekring. In totaal duren de
werkzaamheden aan de Spoorlaan tot augustus 2007.
Achtergrond informatie
De Cityring wordt gevormd door de Spoorlaan, Heuvelring, Paleisring,
Schouwburgring en Noordhoekring. De auto's rijden straks in één
richting, over twee rijstroken, met de klok mee. Verkeer in één
richting zorgt voor minder kruisend verkeer, dat beter doorstroomt.
Ook bussen rijden op de twee rijstroken. Fietsers en voetgangers
krijgen meer ruimte. Fietsers blijven in twee richtingen rijden over
vrijliggende fietspaden. Voetgangers krijgen een bredere stoep. Er
komt meer groen en is er aandacht voor kunst in de openbare ruimte. De
aanleg van de Cityring is begonnen in september 2006 en duurt tot
2012. Naar verwachting is na de herinrichting van de Paleisring vanaf
2008 de grootste verkeersoverlast rondom het winkelgebied achterwege.
Met de aanleg van de Cityring blijft de binnenstad ook in de toekomst
bereikbaar en leefbaar.