Luisteren in de buik van een Boeing
03-04-2007 | nieuwsbericht | onderwerp: Minister, Pieken in de Delta
Noordvleugel Randstad
Met een bezoek aan de Noordvleugel Randstad is minster Van der Hoeven
maandag 2 april 2007 een serie van werkbezoeken aan ondernemend
Nederland begonnen. Doel van de werkbezoeken: luisteren.
Op de Mediawharf - op het oude terrein van scheepswerf NDSM in
Amsterdam - spreekt de minister met ondernemers uit de creatieve
industrie. De muren in de ruimte zijn rood en zwart en overal staan
spelcomputers. De creatieven kennen elkaar alleen van gezicht, blijkt
na een korte voorstelronde. Van der Hoeven: "Eigenlijk ben ik dus de
verbindende schakel."
De minister heeft een lijst met vragen bij zich. Ze wil weten wat
ondernemers van de overheid verwachten. En het gesprek gaat over
Amsterdam als vestigingsplaats voor creatieve ondernemers. "Wij zaten
eerst in Bussum. Maar het grootste gedeelte van ons personeel woont in
Amsterdam. Hier is de infrastructuur, glasvezel. Dat is heel
belangrijk voor ons," vertelt Dan Ligtvoet, directeur van MTV
Networks.
Sellaband
Ligtvoet is directeur van een multinational. Maar er zitten ook
startende ondernemers aan tafel. Zoals Pim Betist van de website
Sellaband. De site maakt het muzikanten mogelijk om investeerders te
vinden voor muziek. Hij vertelt over wat hij meemaakte toen hij met
zijn onderneming begon. "Ik kwam bij de Kamer van Koophandel en daar
keken ze me heel raar aan. Eigenlijk paste wat ik wilde helemaal niet
in hun hokjes. Ze hadden eigenlijk geen advies voor me." Betist vond
het wiel uiteindelijk zelf uit.
Van der Hoeven luistert aandachtig en maakt aantekeningen. Als Betist
zegt dat hij financiers zoekt maar daarvoor bij gewone banken niet
terecht kan, ziet Van der Hoeven een match . Ondernemer Walter Amerika
- die tegenover Betist zit - is bezig met een bank voor
creatievelingen. "Ik weet heel goed hoe het gaat. Als je als creatief
met een plan bij de bank komt, kijken ze je glazig aan. Het is iets
wat ze niet kennen." Amerika wil daar met zijn bank iets aan doen.
Presentatoren
Na een uur luisteren en discussiëren, gaat het gezelschap richting
hoofdkantoor van MTV. In de grote hal van de muziekzender krijgt Van
der Hoeven uitleg over de geschiedenis van het gebouw en de filosofie
van de muziekzender. Terwijl directeur Ligtvoet van MTV vertelt, lopen
cameramensen en presentatoren in en uit in het gebouw.
Op de bovenverdieping van het gebouw spreekt de minister kort met de
programmaredactie. "Alle clips die we uitzenden voldoen aan de
Kijkwijzer," verzekert een medewerker de minister.
Boeing 747
Het tweede gedeelte van het programma vindt plaats op luchthaven
Schiphol. Daar wordt gesproken over e-freight, het afhandelen van
vervoerspapierwerk via internet. Ook wordt een Boeiing 747 van KLM
Cargo bekeken.
De minister luistert geboeid naar het verhaal van hoofd
vrachtafhandeling Bert Jansen. Het gaat over de vloot van KLM. Sommige
maatschappijen gebruiken vliegtuigen zowel voor personen- als voor
vrachtvervoer. "Ze kunnen de kist simpelweg ombouwen," vertelt Jansen.
KLM/Air France doet dat niet. "Wij hebben vier vrachtvliegtuigen."
Het vliegtuig - in KLM-blauw met grote witte letters Cargo op de
zijkant - kan 117 ton vracht verstouwen, vertelt Jansen in de buik van
de enorme Boeing. De minister luistert en wil graag weten wat `Den
Haag' kan doen voor de KLM. Het antwoord van Jansen is helder: meer
ruimte om te groeien voor Schiphol en de KLM.
Ministerie van Economische Zaken