Verhitte strijd rond Almere levert Kevin Abbring zege op
(4/3/2007)
Ook de tweede wedstrijd van de Mitsubishi Colt Cup 2007, de LG Almere
Rally, leverde een eclatante zege op voor Kevin Abbring en Harmen
Scholtalbers. Het KNAF Talent First-duo reed op de klassementsproeven
in en rond Almere een gedegen wedstrijd, waarin geen foutje werd
gemaakt. De strijd om de twee overige ereplaatsen was een stuk
spannender, met uiteindelijk Edwin Abbring voor Henk Westerbeek.
De LG Almere Rally verliep helaas niet van een leien dakje. Van de
geplande 109 kilometer klassementsproef werden er uiteindelijk 89
daadwerkelijk gereden. Althans door de eerste deelnemers want toen de
Mitsubishi-rijders op KP 5 aankwamen, bleek ook die te zijn
geneutraliseerd. Het maakte de wedstrijd er eigenlijk alleen maar
spannender op, met name ook omdat het te rijden traject erg veel
valkuilen opleverde. Dat ondervond al snel Mark Nieuwlaar. Hij had
daags tevoren samen met Hans Weijs junior, de Mitsubishi Colt-kampioen
van 2006, de Almere rallysprint gereden. âHans heeft me toen een
aantal trucs en behendigheidjes laten zien en toen ik zelf reed met
hem ernaast, ging dat echt fantastischâ, vertelde Nieuwlaar, terwijl
hij naast zijn gestrande bolide stond. Op de tweede KP was hij
namelijk na Weijsâ lessen wel erg enthousiast van leer getrokken, wat
bijna in een salto mortale eindigde. Met een afgebroken
voorwielophanging moesten hij en navigator Jan-Coert Kapteijn helaas
de strijd staken.
Op diezelfde tweede KP was Edwin Abbring een fractie sneller dan zijn
vliegende zoon Kevin. Het was maar één seconde, maar toch. âDie
proef is behoorlijk link en juist dan kom ik goed uit de voeten. Op
sommige andere proeven was het erg glad en daar heb ik het niet zo op.
Toch mooi dat ik twee keer sneller was dan Kevin. Als ik hem een
beetje kan bijhouden dan is mijn rally al geslaagdâ, oordeelde de
routinier, die wel gas zal moeten blijven geven, want Henk Westerbeek
sluipt steeds naderbij. Die had op de eerste KP veel hinder
ondervonden van een andere rijder die aanzienlijk langzamer was maar
hem er niet voorbij liet. Ook op KP 4 verloor Westerbeek een aantal
seconden maar daarna was hij bijna steeds sneller dan Edwin Abbring.
âEn daar gaat het me om. Nu mijn tijden bij die van Edwin zitten moet
hij zich zorgen gaan maken over zijn bijna permanente tweede
plaatsenâ, waarschuwde de breed lachende snelle Voorschotense
postbode. André Hof keek al even tevreden terug op de rally. Hij weet
dat hij zich niet in de strijd om de zege kan mengen en als je je dan
op de eerste klassementsproef al even verremt, dan wordt het zelfs
oppassen geblazen. Maar daarna was er geen vuiltje meer aan de lucht.
Met zijn nieuwe navigator Paul Neeskens klikte het vanaf de eerste
meter prima wat in steeds betere tijden uitmondde. âTegen het eind
zaten we nog maar een paar seconden van de voorsten af. Toen liep het
tussen ons ook echt gesmeerd. Het is altijd even wennen aan een nieuwe
man naast je maar ik weet nu dat we samen nog mooie dingen gaan
belevenâ, aldus de glunderende André Hof.
Kevin Abbring genoot op dat moment al na van een perfect verlopen
rally. Zijn training van afgelopen winter op de bevroren Zweedse meren
kwam hem op de onverharde proeven goed van pas. Maar nog
doorslaggevender was zijn rijden op de industrieterreinen. Normaal
gesproken worden die niet zo door rallyrijders gewaardeerd, maar
aangezien Abbring in het kader van het KNAF Talent First-project een
racecursus op het circuit volgde, weet hij exact hoe ideale lijnen
moeten worden gereden. Wat zijn grote voorsprong meteen verklaart. âIk
vind zoân industrieterrein ook gaaf, zeker dat van Lelystad. Maar ook
op het onverhard ging het fantastisch. Ik rijd trouwens wel helemaal
op zeker, zeg 95% van wat zou kunnen, maar dat is al ruim voldoende
voor de overwinningâ.
AutoRai