Ingezonden persbericht


Persbericht
Utrecht, 10-03-07

'iKi Zutuki' Nederlands eerste azijncocktail

Gezonde Japanse kopstoot Europese primeur van iKi beer en U shake

De gezonde cocktail bestaat! iKi beer met Zutuki, Japans voor een 'kopstoot' bereid uit azijn en boordevol gezonde stoffen. Een regelrechte hype in het land van de Rijzende Zon. Europa maakt voor het eerst kennis met dit revolutionaire drankje tijdens het horeca lifestyle event Bar:nl op 3 en 4 april in de Amsterdam Convention Factory. Welke bevolkingsgroep heeft de hoogste levensverwachting? De Japanners. Niet zo gek gezien de super gezonde ingredienten waarmee het dagelijkse voedsel wordt bereid, met verse vis en soja maar ook, ongetwijfeld tot veler verrassing met azijn. Inmiddels is de consumptie van azijn dermate populair dat in Japan speciale azijnbars zijn ingericht. De kennis over deze bijzondere drank dateert al van eeuwen geleden en de Samoerai voelden zich onoverwinnelijk als zij het hadden gedronken.

Yuzu fruit
De Europese introductie van iKi Zutuki is een initiatief van iKi beer in nauwe samenwerking met Ushake, een Utrechts bedrijf gespecialiseerd in het bedenken van conceptmatige cocktails. Rob Gosker van Ushake: ''iKi bier is gebrouwen met groene thee en Japans yuzu fruit en bevat beduidend meer anti-oxidanten dan gewoon bier. iKi, het Japanse woord voor 'leven', en Zutuki samen zijn de gezonde variant op onze traditionele kopstoot van bier met een jonge jenever. Het vleugje azijn in de iKi Zutuki opent je smaakpapillen, voor een nog intensere beleving van het iKi beer''.

Zuiverend
Azijn heeft een geneeskrachtige, zuiverende werking, bevordert de spijsvertering, helpt tegen vermoeidheid en verlaagt de bloeddruk. iKi Zutuki bevat al deze gezonde elementen en heeft ook nog eens een voortreffelijke smaak. De azijn is van topkwaliteit en geeft de cocktail een lichte, frisse smaak. In principe wordt iKi Zutuki gemixed met alcohol, maar voor de liefhebbers is er ook een heerlijke alcoholvrije variant.

Nieuwsgierigen kunnen de iKi Zutuki op 3 en 4 april aan een eerste smaaktest onderwerpen op de vierde editie van Bar:nl, de place to be voor een kennismaking met de nieuwste ontwikkelingen en trends in de horeca. Dit jaar ligt de focus op de meest innovatieve aanbieders.

Noot voor de redactie (