Zin en onzin van 30 kilometer zones
02-04-2007 * Naar aanleiding van recente publicaties van de ANWB over de zin en onzin van dertig-kilometer zones, stelt de SP fractie vandaag schriftelijke vragen aan het college. "Terugdringen van de snelheid in verband met veiligheid is een goed uitgangspunt, maar het moet wel wérken".
Ook Tilburg kent steeds meer straten waar de maximumsnelheid op dertig kilometer per uur wordt gesteld. "Maar het neerzetten van een bordje "30" is niet genoeg, dat levert alleen maar onduidelijkheid op". In de Groenstraat tussen de Ringbaan Zuid en de Broekhovensweg mag ook maar dertig gereden worden, maar geen automobilist die zich daar aan houdt. Van den Hout: "Daar is de aard van die straat ook niet naar, dat ding is breed en vlak en is een belangrijke doorgaande route. Als fietsers of voetgangers er daar vanuit gaan dat auto's maar dertig rijden komen ze van een koude kermis thuis".
De ANWB merkt in haar publicaties op dat er meer nodig is dan een verbodsbordje, zoals bijvoorbeeld drempels of versmallingen: "Een lagere snelheid zul je soms ook gewoon moeten afdwingen", aldus de autoclub. De SP wil nu van het college weten in hoeveel 30-kilometer zones dat ook werkelijk gebeurd is. Van den Hout: "Beleid moet wel werken, aan alleen maar goede bedoelingen heeft niemand iets. Ik wil weten welke doelen het college zich precies gesteld heeft met die zones en hoe ze het uiteindelijk effect daarvan dan meet en beoordeelt". In ieder geval hebben volgens hem de zogenaamde 'verkeerstafels' in bijvoorbeeld de Groenstraat geen enkele zin: "Daar kun je met zestig overheen zonder iets te merken. Het is zelfs gevaarlijk, want sinds het aanleggen daarvan hebben kleine zijstraatjes van rechts voorrang op het verkeer in de Groenstraat. Ik moet de eerste fietser die dat durft te nemen nog tegenkomen".