Ingezonden persbericht


Persbericht

Achmea groep selecteert BancTec voor document- en content processing: Complexe documentstroom via BancTec scanoplossing naar bedrijfsapplicaties

Nieuwegein, 2 april 2007 - - De Group Facility Services van Achmea heeft voor de inkomende poststromen van de diverse divisies de geautomatiseerde verwerking geheel vernieuwd. Met de gefaseerde ingebruikname van in totaal zes BancTec Docuscan 6000 systemen wordt een volgende stap gezet naar het 'standaard' aanbieden van de inkomende documentenstroom aan de verschillende bedrijfskritische bedrijfsprocessen. De criteria voor de vervangingsinvestering: kwaliteit verbeteren en snelheid verhogen. BancTec heeft deze criteria succesvol kunnen invullen.

De hoeveelheid inkomende documenten bij de Achmea groep omvat een complexe, hoogvolume en data-intensieve stroom die geautomatiseerd de bedrijfsprocessen moet worden ingevoerd. Hierbij geldt dat deze poststroom veelal bestaat uit verschillende papierkwaliteiten en -formaten, waardoor er bijzondere eisen gesteld worden aan het doorvoeren en scannen van deze documenten. Document- en content-processing dus; van papieren documenten worden images gemaakt, waarna deze images via de interface in de workflow of routering van de achterliggende bedrijfsprocessen worden opgenomen.

Front office applicatie
De Achmea groep kent een groot aantal divisies met daarbij horende merken: Direct (Centraal Beheer / FBTO); Intermediair (Avero - via tussenpersonen); Bancair (Interpolis); Pensioenen; Zorg (Groene Land / Zilveren Kruis) en Sociale Zekerheid (Arbodiensten enz.). Voor alle zes divisies binnen Achmea wordt de 'front-end', het scannen en digitaliseren van de binnenkomende documentstromen, nu geïmplementeerd op DocuScans van BancTec. Henk Borger, Manager Logistiek binnen de Group Facility Services van Achmea: "De documenten worden zodanig aangeboden dat in het daaropvolgende proces de gegevens/data worden ingevoerd in het primaire informatiesysteem zodat alles verder kan worden afgehandeld. Alle bestaande scansoftware is vervangen. Voor Intelliscan, de scansoftware van de DocuScan, is een interface naar de verschillende achterliggende systemen ontwikkeld en geïmplementeerd". Er zijn zes DocuScan 6000 systemen geïnstalleerd in vijf verschillende vestigingen: Amsterdam, Apeldoorn, Leeuwarden, Meppel en Noordwijk. Deze zijn goed voor de verwerking op jaarbasis van zo'n 35 miljoen documenten. De DocuScan 6000 is specifiek voor dit soort toeppassingen en voldoet daarmee aan de hoge eisen van Achmea. Het is ontworpen met een compleet 'open track' systeem waardoor documentdoorvoer sterk verbeterd is, ten opzichte van klassiekere scansystemen. Dit vertaalt zich met name in een forse reductie van de hersteltijd na bijvoorbeeld een paper-jam. De scanner kan tot 260 pagina's per minuut verwerken en creëert daarmee een complete end-to-end oplossing voor document management en archiefsystemen.

Ondanks het feit dat steeds meer documenten elektronisch bij verzekeringsorganisaties binnenkomen bij voorbeeld via de basisverzekering; instellingen leveren hun declaraties digitaal aan - gaat het volume te digitaliseren documenten dat binnenkomt nog steeds omhoog. "Ook daarom was deze investering nodig", stelt Borger. "Als interne dienstverlener binnen de Achmea groep heeft Facility Services in ieder geval door een samenwerking met BancTec een product met marktconforme tarieven binnen de divisies vernieuwd kunnen uitrollen, met een centrale regie voor decentrale uitvoering."

BancTec - Weverstede 17, 3431 JS Nieuwegein

Telefoon: 030 - 602 39 00. Internet: www.banctec.nl en www.banctec.co.uk

Over BancTec

BancTec biedt softwareoplossingen en diensten op het gebied van systeemintegratie en Business Process Outsourcing (BPO), die organisaties ondersteunen hun bedrijfskritische data- en papierintensieve processen te automatiseren en te stroomlijnen. Sinds de oprichting in 1972 zijn de BancTec-oplossingen wereldwijd al in meer dan 50 landen ingezet en worden minstens 50 miljoen documenten of items dagelijks geregistreerd en verwerkt door systemen van BancTec. De productreeks van BancTec combineert op unieke wijze flexibiliteit, schaalbaarheid en connectiviteit. Het biedt organisaties optimale mogelijkheden om de registratie, verwerking én verzending van hun elektronische en papieren document- en transactiestromen te automatiseren en te structureren. Naast de productreeks levert de organisatie ook hardwareoplossingen en service- en supportdiensten.