23 maart 2007
GEMEENTE WEERT PAKT DRUGSOVERLAST INTEGRAAL AAN
De gemeente Weert heeft een integraal plan van aanpak gemaakt om de overlast van drugs te verminderen. Alcohol- en drugsverslaafden veroorzaken vaak veel overlast, criminaliteit en onveiligheidsgevoelens bij inwoners en bezoekers van Weert. In Weert gaat het om een groep tussen de 40 en 45 verslaafden die zorgen voor overlast. Zo'n 18 van deze verslaafden zijn aan te merken als veelpleger. Om de overlast en criminaliteit die zij veroorzaken effectief aan te pakken, is er in nauwe samenwerking met partners een integraal plan ontwikkeld. Dit plan wordt maandag 2 april besproken in de raadscommissie Algemene Zaken van de gemeente Weert.
De overlast van verslaafden is vooral te merken in het centrum van Weert. De integrale aanpak richt zich de komende jaren dan ook op dit gebied, te beginnen bij het stationsgebied. Voor een prettige uitstraling van de gemeente Weert is het van belang dat het station en de omgeving van het station schoon, heel en veilig is voor zowel inwoners, ondernemers als bezoekers.
Inzicht in de problematiek
Een effectieve aanpak vraagt om goed inzicht in de problematiek. Daarom heeft de gemeente in nauwe samenwerking met diverse partners (o.a. politie, NS, taxibranche, maatschappelijke opvang voorziening, zorginstellingen) allereerst de mate van overlast door de groep verslaafden en de fysieke verbeterpunten in en rond het station Weert in beeld gebracht. Op basis van deze analyse is gezamenlijk een samenhangend plan opgesteld met persoonsgebonden, groepsgebonden en locatiegebonden maatregelen.
Geregistreerde overlast en criminaliteit
Op basis van politiegegevens blijkt dat de groep van 43 Weerter verslaafden in het jaar 2006 verantwoordelijk is voor 149 incidenten. Ze komen op jaarbasis in totaal 175 keer als verdachte in het politiesysteem voor. De groep verslaafden bestaat grotendeels uit mannen, heeft veelal de Nederlandse nationaliteit en zijn tussen de 30 en 45 jaar. Veel van deze verslaafden zijn bezoeker van de maatschappelijke opvang voorziening aan de Wilhelminasingel.
Subjectieve veiligheid
Inwoners, ondernemers en bezoekers ervaren vaak overlast van drugsverslaafden. Deze overlast beïnvloedt het veiligheidsgevoel. Voor de veiligheidsbeleving en de uitstraling van de gemeente Weert is het belangrijk dat de overlast en criminaliteit van deze groep wordt aangepakt.
Pakket van maatregelen
Onder regie van de gemeente Weert zijn, samen met partners, persoonsgebonden, groepsgebonden en locatiegebonden maatregelen ontwikkeld. Bij de persoonsgebonden maatregelen gaat het om trajecten in het Veiligheidshuis, schuldhulpverlening en huis-op-proeftrajecten. Groepsgebonden maatregelen hebben betrekking op de groep als geheel, zoals effectief handhavingsbeleid door de politie en stadstoezicht, een postadres in Weert (in plaats van Venlo) voor verslaafden die een traject willen volgen, de inzet van een ex-verslaafde die de groep benadert e.d.
De locatiegebonden maatregelen worden getroffen op en rond het station. Het gaat onder andere om de volgende maatregelen: verplaatsen van het bankje naar de taxistandplaats, goede verlichting, snoeien van hoge struiken, sluiten van de wachtruimte op het station e.d.
Bewonersparticipatie
De maatregelen zijn tot stand gekomen in samenwerking met diverse partners. Deze zullen worden uitgevoerd, maar van belang is om ook nieuwe effectieve maatregelen te blijven ontwikkelen. De gemeente zal dan ook binnenkort de omwonenden van het station benaderen hierin mee te denken en met adviezen te komen. Veiligheid is immers iets waar we samen aan werken!
Marijke Creemers,
Infocentrum gemeente Weert
Postadres: Postbus 950, 6000 AZ Weert
Bezoekadres: Beekstraat 54 Weert
Telefoon: (0495) 575 300
Fax: (0495) 542 906
E-mail: m.creemers@weert.nl
Algemeen e-mailadres: gemeente@weert.nl
Website: http://www.weert.nl
2007.072 FS
---- --
Gemeente Weert