Consument blij met Code Reisaanbiedingen


02.04.2007 / 13:51 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Vliegwinkel

Vliegwinkel

Consument blij met Code Reisaanbiedingen

Uit onderzoek blijkt dat het vertrouwen in naleving nog moet groeien

Consumenten zijn zeer te spreken over de Code Reisaanbiedingen die met ingang van 1 april jl. in werking is getreden. Uit recent onderzoek dat in de afgelopen weken is uitgevoerd in opdracht van online reisaanbieder Vliegwinkel.nl. blijkt dat 95% van de ondervraagden de Code Reisaanbiedingen een goed tot zeer goed initiatief vindt. Een nog hoger percentage, maar liefst 96%, zegt door de Code meer vertrouwen te krijgen in het boeken van reizen en vliegtickets via het internet. De Code verplicht reisaanbieders om correcte en duidelijke prijzen te publiceren inclusief onvermijdbare bijkomende kosten, zoals luchthavenbelastingen en brandstof- en veiligheidstoeslagen.

De naleving van de Code Reisaanbiedingen door reisaanbieders ziet de Nederlander nog wel als een probleem: slechts 29% van de ondervraagden zegt hier veel vertrouwen in te hebben. Een ruime meerderheid van 67% heeft er 'enigszins' vertrouwen in dat reisorganisaties zich aan de Code zullen houden.

Door de invoering van de Code Reisaanbiedingen verwacht 95% van de ondervraagden vooraf beter te kunnen bepalen wat de totaalprijs van een vliegreis is en dat maakt het vergelijken van prijzen eenvoudiger. De gerealiseerde steekproef die het gerenommeerde onderzoeksbureau Millward Brown uitvoerde in opdracht van Vliegwinkel is representatief voor de Nederlandse bevolking. De doelgroep bestond uit consumenten die in de afgelopen twee jaar een vliegticket hebben geboekt.

De brancheorganisatie ANVR heeft aangegeven dat er streng wordt toegezien op de naleving van de Code. Om een vinger aan de pols te houden heeft de Consumentenbond vorige week een oproep gedaan om misleidende en oneerlijke reisaanbiedingen te melden.

Marcel Veenhuizen, directeur Vliegwinkel.nl in Haarlem: 'Als een van de grootste online aanbieders van vliegtickets in Nederland ben ik verheugd over de grote bekendheid met de Code. Wel ben ik geschrokken van het gebrek aan vertrouwen in de naleving hiervan. Het is daarom van groot belang dat de hele reisbranche zich strikt aan de Code houdt. Vliegwinkel publiceert al vanaf het begin van dit jaar ticketprijzen inclusief onvermijdbare bijkomende kosten, want we willen er alles aan doen om het vertrouwen van de consument te winnen.'

Nu het in de reisbranche verplicht is een all-in aanbiedingsprijs te noemen, is het voor de consument gemakkelijker om prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken. De consument dient dan wel bijkomende kosten als verzekeringspremies en reserveringskosten te controleren en vergelijken, want die verschillen per aanbieder en zijn niet inbegrepen bij de (all in) aanbiedingsprijs.

Uit het onderzoek blijkt dat de frustratie bij consumenten vaak hoog zit. Mensen voelen zich vooral bij stuntprijzen achteraf vaak beet genomen, omdat pas bij de boeking allerlei verborgen kosten in rekening worden gebracht, waardoor de uiteindelijke prijs vaak honderden procenten hoger blijkt uit te vallen.

De meest schrijnende voorbeelden die uit het marktonderzoek naar voren kwamen waren een geval waarin een reis voor drie personen naar Londen maar liefst duizend euro duurder uitviel en een ondervraagde die aangaf 250 euro per ticket extra te moeten betalen voor allerlei toeslagen en belastingen.

Veenhuizen: 'De Code Reisaanbiedingen maakt hopelijk een einde aan de praktijk van sommige reisaanbieders om misbruik te maken van de vele verschillende soorten toeslagen en belastingen, doordat deze vanaf heden in de consumentenprijs verrekend moeten zijn.'


---///---

Het rapport van het onderzoek Code Reisaanbiedingen door Millward Brown en het onderzoek van de Reisgids van de Consumentenbond naar de extra kosten bij het boeken van een vliegticket staan gepubliceerd op www.vliegwinkel.nl

Vliegwinkel.nl is met 4 miljoen bezoekers per jaar een van de grootste online reisaanbieders van Nederland. Op Vliegwinkel.nl kan de bezoeker per bestemming en luchthaven alle maatschappijen - ook low-cost airlines - en ticketprijzen in één oogopslag vergelijken en reserveren. Het ticket kan worden gecombineerd met reserveringen voor hotels en autohuur. In 100 landen worden meer dan 24.000 hotels aangeboden en wereldwijd heeft men uitgebreid keus uit het aanbod van de grote autoverhuurorganisaties. Daarnaast kan men aanvullende diensten boeken, zoals luchthavenvervoer en excursies in buitenlandse steden.

Vliegwinkel.nl is een activiteit van Airtrade Holding B.V. in Haarlem, een dochterbedrijf van BCD Holdings N.V. Dit is een familiebedrijf dat in 1975 opgericht door de heer John Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is een marktleider in de reisindustrie en een succesvolle 'niche player' in de financiële dienstverlening. BCD Holdings bestaat verder uit: BCD Travel (zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij luchthavens), TRX (reistechnologie) en Primary Capital (onroerendgoedfinanciering). Het bedrijf is actief in meer dan 90 landen met 14.000 medewerkers en behaalde in 2006 een omzet, inclusief franchising, van U.S.$ 13 miljard.

Voor meer informatie kan de redactie contact opnemen met:

Marcel Veenhuizen, directeur webretail Airtrade Holding Tel. 023-516 02 60; GSM 06-22457831

Mieke Bosman, PR Adviseur voor Airtrade Holding
Tel. 0499-475688; GSM 06-53413702