Consument blij met Code Reisaanbiedingen
02.04.2007 / 13:51 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Vliegwinkel
Vliegwinkel
Consument blij met Code Reisaanbiedingen
Uit onderzoek blijkt dat het vertrouwen in naleving nog moet groeien
Consumenten zijn zeer te spreken over de Code Reisaanbiedingen die met ingang van 1 april
jl. in werking is getreden. Uit recent onderzoek dat in de afgelopen weken is uitgevoerd
in opdracht van online reisaanbieder Vliegwinkel.nl. blijkt dat 95% van de ondervraagden
de Code Reisaanbiedingen een goed tot zeer goed initiatief vindt. Een nog hoger
percentage, maar liefst 96%, zegt door de Code meer vertrouwen te krijgen in het boeken
van reizen en vliegtickets via het internet. De Code verplicht reisaanbieders om correcte
en duidelijke prijzen te publiceren inclusief onvermijdbare bijkomende kosten, zoals
luchthavenbelastingen en brandstof- en veiligheidstoeslagen.
De naleving van de Code Reisaanbiedingen door reisaanbieders ziet de Nederlander nog wel
als een probleem: slechts 29% van de ondervraagden zegt hier veel vertrouwen in te
hebben. Een ruime meerderheid van 67% heeft er 'enigszins' vertrouwen in dat
reisorganisaties zich aan de Code zullen houden.
Door de invoering van de Code Reisaanbiedingen verwacht 95% van de ondervraagden vooraf
beter te kunnen bepalen wat de totaalprijs van een vliegreis is en dat maakt het
vergelijken van prijzen eenvoudiger. De gerealiseerde steekproef die het gerenommeerde
onderzoeksbureau Millward Brown uitvoerde in opdracht van Vliegwinkel is representatief
voor de Nederlandse bevolking. De doelgroep bestond uit consumenten die in de afgelopen
twee jaar een vliegticket hebben geboekt.
De brancheorganisatie ANVR heeft aangegeven dat er streng wordt toegezien op de naleving
van de Code. Om een vinger aan de pols te houden heeft de Consumentenbond vorige week een
oproep gedaan om misleidende en oneerlijke reisaanbiedingen te melden.
Marcel Veenhuizen, directeur Vliegwinkel.nl in Haarlem: 'Als een van de grootste online
aanbieders van vliegtickets in Nederland ben ik verheugd over de grote bekendheid met de
Code. Wel ben ik geschrokken van het gebrek aan vertrouwen in de naleving hiervan. Het is
daarom van groot belang dat de hele reisbranche zich strikt aan de Code houdt. Vliegwinkel
publiceert al vanaf het begin van dit jaar ticketprijzen inclusief onvermijdbare
bijkomende kosten, want we willen er alles aan doen om het vertrouwen van de consument te
winnen.'
Nu het in de reisbranche verplicht is een all-in aanbiedingsprijs te noemen, is het voor
de consument gemakkelijker om prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken. De
consument dient dan wel bijkomende kosten als verzekeringspremies en reserveringskosten
te controleren en vergelijken, want die verschillen per aanbieder en zijn niet inbegrepen
bij de (all in) aanbiedingsprijs.
Uit het onderzoek blijkt dat de frustratie bij consumenten vaak hoog zit. Mensen voelen
zich vooral bij stuntprijzen achteraf vaak beet genomen, omdat pas bij de boeking
allerlei verborgen kosten in rekening worden gebracht, waardoor de uiteindelijke prijs
vaak honderden procenten hoger blijkt uit te vallen.
De meest schrijnende voorbeelden die uit het marktonderzoek naar voren kwamen waren een
geval waarin een reis voor drie personen naar Londen maar liefst duizend euro duurder
uitviel en een ondervraagde die aangaf 250 euro per ticket extra te moeten betalen voor
allerlei toeslagen en belastingen.
Veenhuizen: 'De Code Reisaanbiedingen maakt hopelijk een einde aan de praktijk van sommige
reisaanbieders om misbruik te maken van de vele verschillende soorten toeslagen en
belastingen, doordat deze vanaf heden in de consumentenprijs verrekend moeten zijn.'
---///---
Het rapport van het onderzoek Code Reisaanbiedingen door Millward Brown en het onderzoek
van de Reisgids van de Consumentenbond naar de extra kosten bij het boeken van een
vliegticket staan gepubliceerd op www.vliegwinkel.nl
Vliegwinkel.nl is met 4 miljoen bezoekers per jaar een van de grootste online
reisaanbieders van Nederland. Op Vliegwinkel.nl kan de bezoeker per bestemming en
luchthaven alle maatschappijen - ook low-cost airlines - en ticketprijzen in
één oogopslag vergelijken en reserveren. Het ticket kan worden gecombineerd
met reserveringen voor hotels en autohuur. In 100 landen worden meer dan 24.000 hotels
aangeboden en wereldwijd heeft men uitgebreid keus uit het aanbod van de grote
autoverhuurorganisaties. Daarnaast kan men aanvullende diensten boeken, zoals
luchthavenvervoer en excursies in buitenlandse steden.
Vliegwinkel.nl is een activiteit van Airtrade Holding B.V. in Haarlem, een dochterbedrijf
van BCD Holdings N.V. Dit is een familiebedrijf dat in 1975 opgericht door de heer John
Fentener van Vlissingen. Het bedrijf is een marktleider in de reisindustrie en een
succesvolle 'niche player' in de financiële dienstverlening.
BCD Holdings bestaat verder uit: BCD Travel (zakenreizen), Park 'N Fly (parkeren nabij
luchthavens), TRX (reistechnologie) en Primary Capital (onroerendgoedfinanciering). Het
bedrijf is actief in meer dan 90 landen met 14.000 medewerkers en behaalde in 2006 een
omzet, inclusief franchising, van U.S.$ 13 miljard.
Voor meer informatie kan de redactie contact opnemen met:
Marcel Veenhuizen, directeur webretail Airtrade Holding
Tel. 023-516 02 60; GSM 06-22457831
Mieke Bosman, PR Adviseur voor Airtrade Holding
Tel. 0499-475688; GSM 06-53413702