Ingezonden persbericht


Persbericht

NU.nl lanceert sociale nieuwssite

~ Op NUjij.nl bepaalt de lezer wat belangrijk is ~

Amsterdam, 2 april 2007 - Nederlands grootste nieuwssite NU.nl lanceert http://www.NUjij.nl . Waar bij NU.nl objectiviteit en de keus van de redactie voorop staat, krijgt bij NUjij.nl de lezer vrij spel. Hij kan op NUjij.nl niet alleen reageren op al het nieuws, maar hij kan ook zelf nieuws van alle mogelijke bronnen aandragen. Dit interactieve element van NUjij vormt voor NU.nl een belangrijke aanvulling.

Na een verplichte registratie staat in een handomdraai de eigen favoriete headline op de site. Andere lezers kunnen hier vervolgens op stemmen, zodat de lezer uiteindelijk bepaalt welk nieuws een prominente plek krijgt. Dit model van zogenoemde sociale nieuwssites is komen overwaaien uit de Verenigde Staten waar de site Digg.com op dit gebied een pioniersrol heeft vervuld.

Laurens Verhagen, hoofdredacteur van NU.nl en van NUjij.nl, ziet voor NUjij.nl echter een duidelijk onderscheidende rol weggelegd. "Digg heeft een aantal belangrijke nadelen. Zo is het nieuws uiteraard erg Amerikaans georiënteerd, maar ook nogal eenzijdig. Technisch nieuws domineert nog altijd." Verder blijkt een zeer kleine groep lezers verantwoordelijk te zijn voor het aandragen van bijna al het nieuws.

"Door de koppeling met NU.nl denken wij dit anders te kunnen doen", meent Verhagen. Onder ieder artikel op NU.nl zal binnenkort een verwijzing komen naar NUjij.nl. Wie wil reageren op het nieuws, kan dat vervolgens doen op deze nieuwe site. "NU.nl houden we graag zo bondig en neutraal mogelijk. Reacties passen daar niet in."

Vanzelfsprekend kunnen ook andere sites en blogs een icoontje van NUjij.nl bij hun artikelen plaatsen, zodat hun lezers dit stuk eenvoudig kunnen aandragen bij NUjij.nl.

(265 woorden)

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over ilse media groep
ilse media is actief sinds 1995 en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste internetuitgever van Nederland. Met een rijk portfolio van websites, waaronder ilse.nl, Kieskeurig.nl, Startpagina.nl, NU.nl en web-log.nl bereikt ilse media maandelijks meer dan 66 procent van alle internetters van 13 jaar en ouder in Nederland. De jeugd- en jongerenwebsites Kaboem.nl, Cu2.nl en de jongerenportalen van Yourscene.nl zijn onderdeel van ilse media dochter newrulez. Daarnaast exploiteert ilse media de mannen- en entertainment titels van Sanoma Men's Magazines (SMM) en TVGids.nl, een website van Programmabladen AKN. Samen genereren ilse media, newrulez, TVGids.nl en de SMM-titels per maand meer dan zeshonderd miljoen pageviews op het internet.

ilse media is een onderdeel van Sanoma Uitgevers, met ruim 80 publiekstijdschriften en ruim 125 websites de grootste multimediale uitgever van Nederland. In 2005 haalde Sanoma Uitgevers en haar deelnemingen een omzet van 541 miljoen euro. Inclusief dochterondernemingen telt Sanoma Uitgevers ca. 1650 werknemers.

Meer informatie over de ilse media groep: www.ilsemedia.nl