Provincie Limburg

Senior en Mobiliteit in Limburg Senioreneconomie

De cijfers van de derde enquête van het seniorenpanel zijn bekend. Dit keer stond de enquête in het teken van het onderwerp Senior & Mobiliteit in Limburg. Een paar opmerkelijke resultaten: Ondanks meer vrije tijd, is de senior toch minder actief buitenshuis. De senior die er op uit gaat doet dat meestal met de auto. Daguitstapjes in Limburg en elders in Nederland zijn het voornaamste reisdoel. Met het stijgen van de leeftijd daalt het aantal senioren dat uitstapjes maakt en op vakantie gaat. Van het openbaar vervoer in Limburg wordt door de senioren maar beperkt gebruik gemaakt. De belangrijkste redenen hiervoor zijn het feit dat men een auto heeft, de hoge kosten van het openbaar vervoer en de lange reistijden. In het algemeen vindt de senior zichzelf nog zeer mobiel, ondanks bepaalde belemmeringen als het gebrek aan comfort bij het openbaar vervoer, de persoonlijke gezondheid en de verkeersdrukte. Het meest mobiel zijn senioren in de hogere inkomensklassen en de jongere senior.

Senioreneconomie is één van de actielijnen in het thema Ondernemend Limburg. Om deze actielijn verdere invulling te kunnen geven is door GS in augustus 2005 opdracht verleend aan bureau R & M om een seniorenpanel als klankbord op te zetten. Dit panel, dat bestaat uit meer dan 850 leden, die representatief zijn voor de Limburgse 50+ bevolking, wordt in totaal zes keer bevraagd over diverse onderwerpen. De derde enquête gehouden in november 2006 had als onderwerp Senior & Mobiliteit in Limburg. Het doel van deze enquête is om inzicht te krijgen in:

- de activiteiten van senioren buitenshuis

- het reisgedrag van senioren

- het gebruik en waardering van het openbaar vervoer in Limburg
- de mate waarin de senior zich nog mobiel vindt (d.w.z. in staat om zich te verplaatsen).

De senior geeft aan het openbaar vervoer in Limburg een gemiddeld rapportcijfer van 6,1. Naarmate de senior echter meer gebruik maakt van het openbaar vervoer wordt dit cijfer hoger. Dit duidt er op dat het openbaar vervoer in het bijzonder een negatief imago heeft onder niet-gebruikers respectievelijk laag-verbruikers. Ten tijde van het onderzoek waren de veranderingen in het openbaar vervoer nog niet van kracht (Veolia en een nieuwe dienstregeling). Eind 2007 zal dit onderzoek daarom herhaald worden om onder andere te bepalen of het openbaar vervoer er volgens de senior beter of slechter op is geworden.

De nieuwsbrief en de rapportage van de derde ronde van het seniorenpanel is te vinden op www.limburg.nl/senioreneconomie.

2-4-2007 11:11