Senior en Mobiliteit in Limburg
Senioreneconomie
De cijfers van de derde enquête van het seniorenpanel zijn bekend. Dit
keer stond de enquête in het teken van het onderwerp Senior &
Mobiliteit in Limburg. Een paar opmerkelijke resultaten: Ondanks meer
vrije tijd, is de senior toch minder actief buitenshuis. De senior die
er op uit gaat doet dat meestal met de auto. Daguitstapjes in Limburg
en elders in Nederland zijn het voornaamste reisdoel. Met het stijgen
van de leeftijd daalt het aantal senioren dat uitstapjes maakt en op
vakantie gaat. Van het openbaar vervoer in Limburg wordt door de
senioren maar beperkt gebruik gemaakt. De belangrijkste redenen
hiervoor zijn het feit dat men een auto heeft, de hoge kosten van het
openbaar vervoer en de lange reistijden. In het algemeen vindt de
senior zichzelf nog zeer mobiel, ondanks bepaalde belemmeringen als
het gebrek aan comfort bij het openbaar vervoer, de persoonlijke
gezondheid en de verkeersdrukte. Het meest mobiel zijn senioren in de
hogere inkomensklassen en de jongere senior.
Senioreneconomie is één van de actielijnen in het thema Ondernemend
Limburg. Om deze actielijn verdere invulling te kunnen geven is door
GS in augustus 2005 opdracht verleend aan bureau R & M om een
seniorenpanel als klankbord op te zetten. Dit panel, dat bestaat uit
meer dan 850 leden, die representatief zijn voor de Limburgse 50+
bevolking, wordt in totaal zes keer bevraagd over diverse onderwerpen.
De derde enquête gehouden in november 2006 had als onderwerp Senior &
Mobiliteit in Limburg. Het doel van deze enquête is om inzicht te
krijgen in:
- de activiteiten van senioren buitenshuis
- het reisgedrag van senioren
- het gebruik en waardering van het openbaar vervoer in Limburg
- de mate waarin de senior zich nog mobiel vindt (d.w.z. in staat om
zich te verplaatsen).
De senior geeft aan het openbaar vervoer in Limburg een gemiddeld
rapportcijfer van 6,1. Naarmate de senior echter meer gebruik maakt
van het openbaar vervoer wordt dit cijfer hoger. Dit duidt er op dat
het openbaar vervoer in het bijzonder een negatief imago heeft onder
niet-gebruikers respectievelijk laag-verbruikers. Ten tijde van het
onderzoek waren de veranderingen in het openbaar vervoer nog niet van
kracht (Veolia en een nieuwe dienstregeling). Eind 2007 zal dit
onderzoek daarom herhaald worden om onder andere te bepalen of het
openbaar vervoer er volgens de senior beter of slechter op is
geworden.
De nieuwsbrief en de rapportage van de derde ronde van het
seniorenpanel is te vinden op www.limburg.nl/senioreneconomie.
2-4-2007 11:11
Provincie Limburg