Gemeente Arnhem

Rheden en Arnhem samen nieuw CMS (27-03-07)
De gemeenten Rheden en Arnhem kiezen voor hetzelfde Content Management Systeem (CMS) voor het onderhoud en beheer van hun websites. Arnhem en Rheden zijn in 2006 hiervoor samen een aanbestedingstraject ingegaan. Het resultaat is dat maandag 2 april beide gemeenten het contract met de leverancier van het nieuwe systeem, Green Valley, gaan tekenen.

Veel gemeenten hebben de afgelopen jaren op het internet hun dienstverlening verbeterd door de opening van digitale loketten. Naast het online aanbieden van informatie is het streven om zoveel mogelijk producten en diensten die aan de balie geleverd worden, nu ook via internet af te handelen. De burger kan zelf bepalen hoe hij contact zoekt met de gemeente: via de balie, de telefoon, e-mail of internet.

Ontwikkeling e-dienstverlening
De toename van de aangeboden produkten en diensten op internet en de daarbij behorende handelingen zoals electronisch identificeren en betalen, heeft ervoor gezorgd dat de ICT-huishouding van de gemeenten een stuk ingewikkelder is geworden. Door deze toegenomen complexiteit is het voor gemeenten steeds aantrekkelijker om samen te werken en de kosten en kennis te delen.

Samenwerking
Begin 2006 is er door de gemeentesecretarissen van de gemeenten Rheden en Arnhem gesproken over samenwerking. Na een eerste oriëntatie bleek dat zowel Arnhem als Rheden een Content Management Systeem zochten. Na de keuze voor een systeem wordt de samenwerking nu verder uitgebreid.

De gemeenten gaan samen verder met de daadwerkelijke invoering en technische hosting en beheer van het systeem. Met de ondertekening van het contract op 2 april wordt de samenwerking officieel gecontinueerd. Bezoekers van de website van Arnhem kunnen in de toekomst beter hun weg vinden door de verbeterde navigatie en zoekfunctionaliteit. Inwoners van Rheden kunnen vanaf 2008 bij het digitaal loket terecht.