Deltaplan op koers: Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude op 1 april
van start
Het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude (CBV) ziet op 1 april
officieel het levenslicht. Vanuit dit nieuwe centrum, dat binnen het
Verbond fungeert, moet de realisatie van het Deltaplan Aanpak fraude
bij Schadeverzekeringen verder vorm krijgen. Volgens projectleider Jan
Westerbeek is dat ook nodig. "We zijn een eind op weg als het gaat om
het besef dat fraude hard moet worden aangepakt, maar qua uitvoering
staat er nog heel wat te gebeuren. Het CBV zal daarbij een prominente
rol vervullen."
Het Verbond liet in 2005 een onderzoek uitvoeren naar de omvang van
fraude. De resultaten logen er niet om: de schade van
verzekeringsfraude ligt alleen al voor schadeverzekeringen rond de één
miljard euro per jaar en de pakkans is minder dan één procent.
Het Verbond besloot dan ook tot drastische maatregelen. In het
voorjaar van 2006 werd het Deltaplan Aanpak fraude bij
Schadeverzekeringen gepresenteerd, dat een concrete doelstelling
voorstaat: een vertienvoudiging van de pakkans en een verdubbeling van
de fraudegedetecteerde bedragen. "Niet eenvoudig", beaamt Westerbeek,
die als projectleider voor de uitvoering van het Deltaplan werd
aangesteld, "vooral omdat de branche moest worden overtuigd van nut en
noodzaak van een harde fraudeaanpak. Voor dat bewustwordingsproces
hebben we het afgelopen jaar gesprekken gevoerd met
schadeverzekeraars, met als doel hen niet alleen te motiveren het
Deltaplan te implementeren, maar ook om een soort 'nulmeting' te
doen."
Op de agenda
Het Deltaplan kent vier fraudebeheersingsniveaus: niveau nul houdt in
dat de verzekeraar nog heel weinig doet, op niveau één is de
verzekeraar zich bewust van het fraudeprobleem en onderneemt hij -
ongestructureerd - enkele activiteiten. Op niveau twee heeft hij een
fraudeafdeling opgericht, die de juiste bevoegdheden heeft en beschikt
hij over een aantal voorzieningen. Niveau drie tot slot is het summum,
waarbij de verzekeraar zijn systemen zo heeft ingericht dat opvallende
zaken automatisch uit het systeem worden gefilterd en aansluitend
passende acties plaatsvinden.
Een van de doelstellingen van het Deltaplan is dat alle
schadeverzekeraars medio 2008 in ieder geval op niveau twee zitten en
het liefst deels al op niveau drie. "De gesprekken, die we met
schadeverzekeraars hebben gevoerd, hebben uitgewezen dat dat op dit
moment nog lang niet zover is", meent Westerbeek, "al staat het
Deltaplan wel bij alle bezochte leden op de agenda. De mate van
realisatie en de planning lopen echter sterk uiteen."
Sturing kan beter
Op projectniveau (het Deltaplan bevat vijf deelprojecten) moet er nog
het nodige gebeuren, meent Westerbeek. Bij de deelprojecten één tot en
met drie (versterking van het imago van de bedrijfstak,
fraudebewustzijn en -preventie) wordt volgens hem nog te weinig een
relatie gelegd tussen een (negatief) imago van de bedrijfstak en de
(lage) drempel voor verzekeringsfraude. Ook is het fraudeprotocol nog
niet overal integraal geïmplementeerd en kan de sturing vanuit het
hoogste managementniveau beter. Verder moet fraude, méér dan nu, een
onderwerp in de productontwikkeling worden. Bij deelproject vier
(verbetering van de risicoanalyse en detectie) wordt nog te weinig
(structureel) gewerkt met fraude-indicatoren, databanken en
risicomodellering.
Westerbeek benadrukt dat het allemaal om een momentopname gaat. "Het
is nog geen 2008 en een groot winstpunt is al wel dat fraude langzaam
maar zeker op de kaart staat. Met de oprichting van het CBV verwacht
ik dat de verdere realisatie van het Deltaplan een fikse impuls
krijgt."
In het CBV worden alle beleidsmatige en een aantal operationele
activiteiten op het terrein van fraudebeheersing, waaronder het Bureau
Justitiële Zaken en het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf,
ondergebracht. Op korte termijn zullen alle ins en outs worden
gecommuniceerd.
Toolbox
Met de komst van het CBV bouwt Westerbeek zijn werkzaamheden als
projectleider af. "Het bureau staat in de startblokken en het
voorbereidende veldwerk is binnenkort gereed. Op dit moment koppelen
we de resultaten van de gesprekken terug naar de maatschappijen en
geven we de onderwerpen aan, die volgens ons aandacht behoeven.
Bovendien zijn we bezig de zogenaamde 'toolbox' te complementeren, die
concrete handvatten bevat om fraudeaanpak naar een hoger plan te
tillen. Verder staat er een audit fraudebeheersing in de planning, die
naar verwachting dit najaar bij verzekeraars gaat plaatsvinden. Dan
kunnen we exact zien hoe de vlag ervoor hangt."
Verzekerd!, maart 2007
Verbond van Verzekeraars