Verbond van Verzekeraars

Deltaplan op koers: Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude op 1 april van start

Het Centrum Bestrijding Verzekeringsfraude (CBV) ziet op 1 april officieel het levenslicht. Vanuit dit nieuwe centrum, dat binnen het Verbond fungeert, moet de realisatie van het Deltaplan Aanpak fraude bij Schadeverzekeringen verder vorm krijgen. Volgens projectleider Jan Westerbeek is dat ook nodig. "We zijn een eind op weg als het gaat om het besef dat fraude hard moet worden aangepakt, maar qua uitvoering staat er nog heel wat te gebeuren. Het CBV zal daarbij een prominente rol vervullen."

Het Verbond liet in 2005 een onderzoek uitvoeren naar de omvang van fraude. De resultaten logen er niet om: de schade van verzekeringsfraude ligt alleen al voor schadeverzekeringen rond de één miljard euro per jaar en de pakkans is minder dan één procent. Het Verbond besloot dan ook tot drastische maatregelen. In het voorjaar van 2006 werd het Deltaplan Aanpak fraude bij Schadeverzekeringen gepresenteerd, dat een concrete doelstelling voorstaat: een vertienvoudiging van de pakkans en een verdubbeling van de fraudegedetecteerde bedragen. "Niet eenvoudig", beaamt Westerbeek, die als projectleider voor de uitvoering van het Deltaplan werd aangesteld, "vooral omdat de branche moest worden overtuigd van nut en noodzaak van een harde fraudeaanpak. Voor dat bewustwordingsproces hebben we het afgelopen jaar gesprekken gevoerd met schadeverzekeraars, met als doel hen niet alleen te motiveren het Deltaplan te implementeren, maar ook om een soort 'nulmeting' te doen."

Op de agenda
Het Deltaplan kent vier fraudebeheersingsniveaus: niveau nul houdt in dat de verzekeraar nog heel weinig doet, op niveau één is de verzekeraar zich bewust van het fraudeprobleem en onderneemt hij - ongestructureerd - enkele activiteiten. Op niveau twee heeft hij een fraudeafdeling opgericht, die de juiste bevoegdheden heeft en beschikt hij over een aantal voorzieningen. Niveau drie tot slot is het summum, waarbij de verzekeraar zijn systemen zo heeft ingericht dat opvallende zaken automatisch uit het systeem worden gefilterd en aansluitend passende acties plaatsvinden.
Een van de doelstellingen van het Deltaplan is dat alle schadeverzekeraars medio 2008 in ieder geval op niveau twee zitten en het liefst deels al op niveau drie. "De gesprekken, die we met schadeverzekeraars hebben gevoerd, hebben uitgewezen dat dat op dit moment nog lang niet zover is", meent Westerbeek, "al staat het Deltaplan wel bij alle bezochte leden op de agenda. De mate van realisatie en de planning lopen echter sterk uiteen."

Sturing kan beter
Op projectniveau (het Deltaplan bevat vijf deelprojecten) moet er nog het nodige gebeuren, meent Westerbeek. Bij de deelprojecten één tot en met drie (versterking van het imago van de bedrijfstak, fraudebewustzijn en -preventie) wordt volgens hem nog te weinig een relatie gelegd tussen een (negatief) imago van de bedrijfstak en de (lage) drempel voor verzekeringsfraude. Ook is het fraudeprotocol nog niet overal integraal geïmplementeerd en kan de sturing vanuit het hoogste managementniveau beter. Verder moet fraude, méér dan nu, een onderwerp in de productontwikkeling worden. Bij deelproject vier (verbetering van de risicoanalyse en detectie) wordt nog te weinig (structureel) gewerkt met fraude-indicatoren, databanken en risicomodellering.
Westerbeek benadrukt dat het allemaal om een momentopname gaat. "Het is nog geen 2008 en een groot winstpunt is al wel dat fraude langzaam maar zeker op de kaart staat. Met de oprichting van het CBV verwacht ik dat de verdere realisatie van het Deltaplan een fikse impuls krijgt."
In het CBV worden alle beleidsmatige en een aantal operationele activiteiten op het terrein van fraudebeheersing, waaronder het Bureau Justitiële Zaken en het Fraudeloket Verzekeringsbedrijf, ondergebracht. Op korte termijn zullen alle ins en outs worden gecommuniceerd.

Toolbox
Met de komst van het CBV bouwt Westerbeek zijn werkzaamheden als projectleider af. "Het bureau staat in de startblokken en het voorbereidende veldwerk is binnenkort gereed. Op dit moment koppelen we de resultaten van de gesprekken terug naar de maatschappijen en geven we de onderwerpen aan, die volgens ons aandacht behoeven. Bovendien zijn we bezig de zogenaamde 'toolbox' te complementeren, die concrete handvatten bevat om fraudeaanpak naar een hoger plan te tillen. Verder staat er een audit fraudebeheersing in de planning, die naar verwachting dit najaar bij verzekeraars gaat plaatsvinden. Dan kunnen we exact zien hoe de vlag ervoor hangt."

Verzekerd!, maart 2007