Ingezonden persbericht


DE GOEDE WEEK IN DE LAMBERTUSKERK

Hét hoogtepunt in het liturgisch of kerkelijk jaar nadert nu snel: Pasen is in aantocht. Velen zullen niet weten dat het woord "pasen" afgeleid is van het joodse woord "pesach", dat doortocht betekent. Als Christenen vieren wij met Pasen de doortocht van Jezus als eerste van ons, mensen, dóór de dood heen naar het leven bij God. Wij vieren Zijn "Verrijzenis", zijn "Opstanding". We vieren dat Hij niet in de dood is gebleven, maar lééft.

Nu vieren we dit in de katholieke kerken eigenlijk elke zondag en zelfs elke keer als er een mis wordt gevierd. Maar met Pasen doen we dat meer uitgebreid en plechtiger. We trekken er veertig dagen voor uit om ons erop voor te bereiden, en de viering van wat Jezus doet en laat gebeuren in Zijn laatste dagen vóór Zijn dood en verrijzenis strekken we uit over meerdere dagen en vieringen.

Dit begint met Palmzondag (dit jaar op 1 april). De evangelisten verhalen hoe Jezus naar de hoofdstad Jeruzalem gaat om er het Joodse Paasfeest te vieren met Zijn leerlingen. Hij is al zeer bekend. Hij is opgetreden als leraar, spreekt in Gods Naam, en heeft tekenen gedaan waaruit blijkt dat Hij de lang verwachte Messias of Christus is: de door God aangekondigde mens die vol is van Gods Geest. Maar Hij maakt vijanden. Hij roept op tot bekering tot God, en schopt tegen bepaalde heilige huisjes. Heel bewust van het feit dat Hij opgepakt zal worden in Jeruzalem, trekt Jezus op een triomferende wijze die stad binnen, gezeten op een ezel. Hij wordt toegejuicht met palmtakken door Zijn leerlingen en aanhangers als Messias en Koning. In onze kerk begint de viering van Palmzondag dan ook bij de toegangsdeur. De palmtakjes worden gezegend en het verhaal van Jezus' intocht in Jeruzalem wordt gelezen. Daarna trekken de priester met de misdienaars en andere kinderen tijdens een loflied naar voren, zoals eens Jezus Jeruzalem introk. Zaterdag 31 maart gezinsmis om 19.00 uur, op zondag 1 april Missen om 9.00 (samenzang) en 11.00 uur (m.m.v. het Gregoriaans koor Schola Cantorum Veldhoven).

Na Palmzondag is het de Goede of Heilige Week, met na drie dagen het Paastriduum (letterlijk: de Paasdriedaagse). Deze bestaat uit Witte Donderdag, Goede Vrijdag, stille zaterdag en eindigt met de Paaswake op diezelfde (Paas)zaterdag.

Op Witte Donderdag vieren we 's avonds het Laatste Avondmaal van Jezus en Zijn leerlingen in een bovenzaal in Jeruzalem. Hij neemt tijdens de maaltijd brood en wijn, en maakt er de tekenen van Zijn aanwezigheid van (instelling van de eucharistie). Zijn verrader is een apostel en vriend, die tijdens deze maaltijd weggaat naar de overheden. Na de maaltijd gaat Jezus naar de Olijfberg buiten de stad om er te bidden. De mis van Witte Donderdag is de laatste tot die van de Paaswake. We voegen ons in in de gebeurtenissen rond Jezus' lijden en sterven. Vandaar dat het tabernakel waar anders de Hosties (Jezus' Lichaam!) worden bewaard leeg is bij de aanvang van de viering. De Hosties die na de communie over blijven worden plechtig overgebracht naar een rusttabernakel in de doopkapel. Hiermee wordt symbolisch uitgedrukt dat de Heer "buiten" is. Hij verenigt Zich in gebed op de Olijfberg met God de Vader, en wij als katholieke gemeenschap kunnen ons daarbij aansluiten in die doopkapel. Er is gelegenheid om daar bij het gesloten tabernakel te bidden. De viering wordt besloten met het leegruimen van het altaar. Het altaar blijft leeg en ontbloot achter. Symbolisch wordt daarmee verwezen naar het ontzagwekkende drama dat nu begint. Nog op de Olijfberg komen de verrader en de overheden Jezus oppakken, om Hem voor te leiden voor Zijn rechters. Jezus wordt door al Zijn vrienden en leerlingen in de steek gelaten. Uiteindelijk wordt Hij na een schijnproces door de Romein Pilatus ter dood veroordeeld. Na de viering is dit alles stof ter overdenking. De Kerk verenigt zich met Jezus' eenzaamheid en lijden, en toont dit ook in haar gebouwen. Het lege altaar kan als symbool van de aanstaande dood van Jezus worden gezien. Ook in geluid, of beter gezegd in de afwezigheid van geluid, toont de Kerk dit: tijdens het Gloria klinken de kerkklokken voor het laatst tot tijdens het Gloria in de Paaswake. Voor de aanvang van de vieringen op vrijdag en zaterdag -óók bij uitvaarten- worden de klokken dan niet geluid. Witte Donderdag, 5 april, Mis om 19.00 uur m.m.v. het Broekwegkoor.

Goede Vrijdag is er wel een viering in de kerk, maar dit is zoals gezegd géén Mis. Jezus sterft aan een kruis. Het is een slavendood. Hij hangt tussen twee misdadigers. Na het feestelijke wit van Witte Donderdag bij de herdenking van de instelling van de eucharistie, dragen we in de kerk bij de herdenking van Jezus' lijden en sterven het rood van het bloed. Na lezing van het lijdensverhaal wordt het kruis vereerd. Het kruis waaraan Jezus stierf, maar dat door Hem wordt omgevormd tot een teken van hoop op leven. Jezus overwint de dood op dat kruis, en maakt zo van het kruis teken van eeuwig leven. De aanwezige gelovigen lopen langs het kruis en vereren het zoals men wil, bijvoorbeeld door een bloemetje neer te leggen, of ervoor te buigen of te knielen. Na de kruisverering wordt de communie uitgereikt. We mogen de Heer ontvangen, juist op het moment van herdenking van Zijn diepste lijden. Hij is er altijd voor ons. Voor ons is Hij gestorven, om ons tot het goddelijk leven te brengen. Goede Vrijdag, 6 april. Om 15.00 uur Kruisweg m.m.v. kinderen en samenzang met orgel. Om 19.00 uur de Lijdensherdenking, m.m.v. het Lambriakoor.

Tenslotte volgt de stilte van het graf op "stille zaterdag". Maar 's nachts tegen het ochtendgloren breekt het licht baan. Terwijl voor de vrienden en leerlingen van Jezus alle hoop vervlogen is, mogen ze plots ontdekken dat Hij leeft. Hij is opgestaan uit de dood. Dát vieren wij in de nacht van Paaszaterdag op zondag in de Paaswake. We beginnen bij de ingang van de donkere kerk. De nieuwe paaskaars wordt ontstoken aan nieuw vuur. Daarna wordt dat licht van de paaskaars de kerk ingedragen, en horen we even later de paasjubelzang zingen. Door de lezingen worden we vervolgens herinnerd aan Gods bevrijdend handelen in onze mensengeschiedenis. Tijdens het Gloria klinken de kerkklokken weer, en worden er steeds meer kaarsen aangestoken. Het Paasevangelie wordt gevolgd door de wijding van het doopwater, teken van nieuw leven. En tenslotte het hoogtepunt: viering van de heilige Eucharistie, waarin wij met Jezus mogen delen in Zijn dood en verrijzenis. Paaszaterdag, 7 april: Paaswake om 20.00 uur m.m.v. het jongerenkoor 'De Meergalm'. Paaszondag 8 april en -maandag 9 april: Missen om 9.00 en 11.00 uur, met op zondag om 11.00 uur het Lambriakoor.

Pastoor D. Donders.


---- --
VIERINGEN LAMBERTUSKERK MEERVELDHOVEN

-Palmzondag: Zaterdagavond 31 maart gezinsmis om 19.00 uur, op zondag 1 april Missen om 9.00 (samenzang) en 11.00 uur (m.m.v. het Gregoriaans koor Schola Cantorum Veldhoven). -Witte Donderdag, 5 april, Mis om 19.00 uur m.m.v. het Broekwegkoor. -Goede Vrijdag, 6 april. Om 15.00 uur Kruisweg m.m.v. kinderen en samenzang met orgel. Om 19.00 uur de Lijdensherdenking, m.m.v. het Lambriakoor. -Paaszaterdag, 7 april: Paaswake om 20.00 uur m.m.v. het jongerenkoor 'De Meergalm'. -Paaszondag 8 april en -maandag 9 april: Missen om 9.00 en 11.00 uur, met op zondag om 11.00 uur het Lambriakoor.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Pastoor D.Donders,

Kapelstraat-Zuid 18, 5503 CW Veldhoven.

Tel. 040-2532231. E-mail: h.lambertuskerk.meerveldhoven@planet.nl
---- --