Amsterdam, 30 maart 2007
ABN AMRO intensiveert campagne voor veilig computergebruik na
virusaanval op PC's klanten
ABN AMRO intensiveert per direct een campagne voor veilig
computergebruik thuis en op kantoor. De campagne is reeds gestart op
internet en krijgt morgen een vervolg in de dagbladen. PC-gebruikers
die internet bankieren worden gewezen op de vijf gouden regels die
gelden voor internet bankieren.
Aanleiding is dat vier klanten, die gebruik maken van internet
bankieren (www.abnamro.nl), zijn gedupeerd door internetcriminelen. De
klanten hebben een computervirus op hun PC geactiveerd door op een
bijlage van een e-mailtje te klikken. Hierdoor is een nep ABN AMRO
site geactiveerd, die criminelen toegang hebben verschaft tot internet
bankieren. De klanten zijn direct schadeloos gesteld door de bank. Het
gaat om zogenoemde spoedoverboekingen. De bank heeft deze internet
bankieren functionaliteit uit voorzorg voor alle klanten gestopt om
nieuwe criminele overboekingen te voorkomen.
Johan van Hall, directielid ABN AMRO Nederland: "Wij nemen dit
incident zeer serieus en nemen naast de voorlichting alle technische
maatregelen die in ons vermogen liggen om dit in de kiem te smoren.
Bij internet bankieren is veilig gebruik van de computer thuis of op
kantoor een voorwaarde. We gaan onze klanten nog meer dan voorheen
hier op wijzen. Indien de gebruiker zich houdt aan regels is internet
bankieren een zeer veilige, snelle en gemakkelijke manier om te
bankieren."
Het virus dat de PC's van klanten "aanvalt" werkt middels het principe
van "man in the middle". De verbinding die de klant via de
geïnfecteerde PC opzet met internet bankieren wordt door het virus
omgebogen naar een nep-website. Deze nep-website doet zich voor als de
internet bankieren website en vraagt de klant om in te loggen. Tijdens
het inloggen op de PC van de klant worden de inlog-gegevens opgevangen
en wordt via een andere verbinding ingelogd op de internet bankieren
website van de bank. De klant worden meerdere keren gevraagd om zijn
inlog gegevens op te geven. De foutmeldingen die dan worden getoond
wijken af van de, voor de klant, vertrouwde schermen. Niet zichtbaar
wordt door de internetcrimineel ingelogd binnen internet bankieren met
ongewenste transacties als gevolg.
Jan Peter Schmittmann, ceo ABN AMRO Nederland benadrukt: "Internet
bankieren blijft veilig als klanten de vijf gouden regels voor veilig
internet bankieren in acht nemen."
Deze vijf gouden regels zijn:
* Controleer altijd het gele hangslotje; door erop te klikken
verschijnt het unieke ABN AMRO certificaat
* Controleer altijd uw betaalopdrachten via 'Bij- en afschrijvingen'
* Open nooit bijlagen van e-mails met een onbekende afzender
* Installeer alleen software van vertrouwde bronnen
* Bescherm uw PC met een virusscanner en een firewall
Perscontacten: 020 6288900
ABN AMRO