abcdefgh
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer
Der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
- -
Datum Bijlage(n)
30 maart 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
DGP/WV/U.00251 07-VW-B-024
Onderwerp
A74 bij Venlo
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg (AO) met de Commissie Verkeer en Waterstaat van 20 maart
2007 heb ik u mondeling gemeld dat er een fout is geconstateerd in de verkeersprognoses
die ten grondslag hebben gelegen aan het OTB voor de A74 en aan het luchtonderzoek
naar de vergelijking tussen het Plateau- en Klagenfurt alternatief. Over de resultaten van
dit onderzoek heb ik u bij brief van 3 februari 2007, kenmerk DGP/ WV/u.07.00214,
geïnformeerd. Ik heb in het AO toegezegd u binnen 1 week te informeren over het
vervolgproces.
Inmiddels is duidelijk dat er verkeerde aannames zijn gedaan in het verkeersmodel, welke
resulteren in te lage verkeerscijfers. Dit maakt de kwaliteit van de informatie onvoldoende
om nu een besluit op te baseren.
Ik vind het belangrijk alle feiten goed in beeld te hebben alvorens een volgende stap in de
besluitvorming te zetten. Snelheid en zorgvuldigheid moeten hierbij hand in hand gaan.
Snelheid, omdat ik eraan hecht de verkeersproblematiek in Venlo zo snel mogelijk op te
lossen; zorgvuldigheid, omdat een goed besluit alleen genomen kan worden op basis van
goede informatie en met inachtneming van ieders belangen.
Daarom zullen in de komende maanden op basis van correcte aannames opnieuw
verkeersprognoses worden gemaakt. Op basis van deze prognoses zal het luchtonderzoek
worden gecorrigeerd. Ik verwacht u hierover over 3 maanden te kunnen informeren.
Vervolgens zal in de daarop volgende maanden het OTB worden geactualiseerd, waarna
dit na het zomerreces ter visie kan worden gelegd.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
DGP/WV/U.00251
Zoals ik u al in het AO van 20 maart 2007 heb aangegeven ben ik mij bewust van het
belang van een voortvarend besluit voor de regio Venlo, en betreur het dan ook dat deze
fout is gemaakt. Verkeersmodellen zijn complex. Ook bij de A4 Delft-Schiedam zijn fouten
op dit gebied gemaakt. Naar aanleiding van de problemen met de verkeerscijfers bij de A4
Delft Schiedam heeft Rijkswaterstaat haar kwaliteitsborgingssysteem doorgelicht, en
verbetermaatregelen geformuleerd. Deze verbetermaatregelen zullen zo snel mogelijk,
maar in ieder geval voor de zomer van 2007 in de organisatie worden geïmplementeerd.
Ik heb ook rond de A74 een onderzoek gelast naar de oorzaken en verantwoordelijken.
Ook dit onderzoek wil ik laten resulteren in maatregelen die herhaling van dit soort fouten
voorkomen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat