NMBS

Eddy Clement, de nieuwe directeur-generaal van Infrabel Netwerk

30/03/2007

Eddy Clement, de huidige General Manager Aankopen en Logistiek van de NMBS, is vandaag benoemd tot directeur-generaal Netwerk van Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet. Vanaf 1 mei vervangt hij Marcel Baele, de huidige directeur-generaal Netwerk, die de pensioensgerechtigde leeftijd heeft bereikt.

Een transparante procedure

Op vraag van gedelegeerd bestuurder Luc Lallemand en na positief advies van het benoemingscomité, heeft de Raad van Bestuur van Infrabel deze donderdag 29 maart de benoeming van de heer Eddy Clement als directeur-generaal Netwerk van Infrabel goedgekeurd. Deze goedkeuring was de laatste stap in een selectieprocedure die in november 2006 werd opgestart met het oog op de vervanging van Marcel Baele, die inmiddels de pensioensgerechtigde leeftijd (65 jaar) heeft bereikt.

Eddy Clement, 58 jaar, zal vanaf 1 mei de functie van directeur-generaal aan het hoofd van het departement Netwerk van Infrabel uitoefenen. Hij is burgerlijk ingenieur van opleiding en heeft een management diploma (Vlerick Gent) en een postgraduaat bedrijfskunde (KUL). Eddy Clement beschikt over een rijke ervaring in de spoorwegsector. In 1975 is hij zijn carrière bij de NMBS-Groep gestart als ingenieur kwaliteitscontrole bij de toenmalige dienst Aankopen. Vervolgens oefende Eddy Clement verscheidene andere functies uit alvorens in 2005 General Manager Aankoop en Logistiek bij de NMBS te worden.

Talrijke uitdagingen

De directie Netwerk van Infrabel telt 6.000 medewerkers. Zij organiseren, coördineren en controleren samen het treinverkeer én waken over de veiligheid, de vlotheid en de regelmaat. Bovendien verstrekken ze kwalitatieve informatie aan de klanten. Deze directie is eveneens verantwoordelijk voor de nodige aanbevelingen met betrekking tot de aanpassingen en uitrustingen voor de verdere verbetering van de betrouwbaarheid en veiligheid van de installaties. Ook het ontwerp van de nieuwe spoorlijnen behoort tot de bevoegdheden.

Na de fusie van de 19 regios in 13 regios GBI-N (Gewestelijke Beheren Infrabel-Netwerk) en de fusie van de 4 regionale verkeersleidingen in één nationaal Traffic Control, zijn de grote uitdagingen voor de directie Netwerk de concentratie van de seinposten (van 368 naar 31 tegen 2012), de inpassing van het digitale communicatiesysteem GSM-R en de implementatie van het signalisatiesysteem ETCS.