Eddy Clement, de nieuwe directeur-generaal van Infrabel Netwerk
30/03/2007
Eddy Clement, de huidige General Manager Aankopen en Logistiek van de
NMBS, is vandaag benoemd tot directeur-generaal Netwerk van Infrabel,
de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet. Vanaf 1 mei
vervangt hij Marcel Baele, de huidige directeur-generaal Netwerk, die
de pensioensgerechtigde leeftijd heeft bereikt.
Een transparante procedure
Op vraag van gedelegeerd bestuurder Luc Lallemand en na positief
advies van het benoemingscomité, heeft de Raad van Bestuur van
Infrabel deze donderdag 29 maart de benoeming van de heer Eddy Clement
als directeur-generaal Netwerk van Infrabel goedgekeurd. Deze
goedkeuring was de laatste stap in een selectieprocedure die in
november 2006 werd opgestart met het oog op de vervanging van Marcel
Baele, die inmiddels de pensioensgerechtigde leeftijd (65 jaar) heeft
bereikt.
Eddy Clement, 58 jaar, zal vanaf 1 mei de functie van
directeur-generaal aan het hoofd van het departement Netwerk van
Infrabel uitoefenen. Hij is burgerlijk ingenieur van opleiding en
heeft een management diploma (Vlerick Gent) en een postgraduaat
bedrijfskunde (KUL). Eddy Clement beschikt over een rijke ervaring in
de spoorwegsector. In 1975 is hij zijn carrière bij de NMBS-Groep
gestart als ingenieur kwaliteitscontrole bij de toenmalige dienst
Aankopen. Vervolgens oefende Eddy Clement verscheidene andere functies
uit alvorens in 2005 General Manager Aankoop en Logistiek bij de NMBS
te worden.
Talrijke uitdagingen
De directie Netwerk van Infrabel telt 6.000 medewerkers. Zij
organiseren, coördineren en controleren samen het treinverkeer én
waken over de veiligheid, de vlotheid en de regelmaat. Bovendien
verstrekken ze kwalitatieve informatie aan de klanten. Deze directie
is eveneens verantwoordelijk voor de nodige aanbevelingen met
betrekking tot de aanpassingen en uitrustingen voor de verdere
verbetering van de betrouwbaarheid en veiligheid van de installaties.
Ook het ontwerp van de nieuwe spoorlijnen behoort tot de bevoegdheden.
Na de fusie van de 19 regios in 13 regios GBI-N (Gewestelijke Beheren
Infrabel-Netwerk) en de fusie van de 4 regionale verkeersleidingen in
één nationaal Traffic Control, zijn de grote uitdagingen voor de
directie Netwerk de concentratie van de seinposten (van 368 naar 31
tegen 2012), de inpassing van het digitale communicatiesysteem GSM-R
en de implementatie van het signalisatiesysteem ETCS.
NMBS