Door betere constructie autostoelen
Bescherming tegen whiplash mogelijk
Den Haag, 30 maart 2007
Door meer aandacht te besteden bij de autofabricage kan de kwaliteit van autostoelen sterk verbeteren. De ANWB heeft samen met de ADAC de stoelen van 30 verschillende typen auto's getest op de bescherming die deze stoelen tegen whiplash moeten bieden. Whiplash is letsel aan de halswervelkolom en kan tot grote maatschappelijke kosten leiden.
In de jongste test blijkt dat de kwaliteit van de stoelen van de Audi sterk is verbeterd. Audi heeft zijn stoelen voorzien van een nieuw systeem voor het opvangen van achteropbotsingen. Het voordeel van het systeem is dat de hals bij een botsing slechts kleine belastingen ondervindt, doordat deze het hoofd en het bovenlichaam gelijkmatig opvangt.
Bij de test krijgen naast de Audi A6 (vanaf model 2007) de Volvo V50, Volvo S80 (model 2007) , Saab 9-3 de beoordeling 'zeer goed'. De stoelen van de VW Fox en de BMW 5-serie krijgen de beoordeling 'slecht'.
Tips voor de consument:
Voor een goede bescherming tegen whiplash is een correcte instelling van stoel en hoofdsteun belangrijk (zie ook het instructieboekje):
* de rugleuning moet zo veel mogelijk rechtop gezet worden, zodat bij een achteropbotsing het bovenlichaam niet te sterk wordt uitgestrekt en het hoofd niet over de hoofdsteun heen glijdt;
* de hoofdsteun moet zo ver uitgetrokken worden dat de bovenkant zo mogelijk gelijk met de bovenkant van het hoofd staat;
* de afstand van achterhoofd tot hoofdsteun moet zo klein mogelijk zijn, zodat de beweging van hoofd en bovenlichaam zo gelijk mogelijk verloopt;
* dreigt een achteropbotsing dan is het het gunstigst bovenlichaam en hoofd dicht tegen rugleuning en hoofdsteun te drukken.
Persdienst ANWB
070 314 62 39 (Annelies Tichelaar)
070 314 62 88 (Markus van Tol)
070 314 62 54 (Ad Vonk)
070 314 78 03 (fax)
Koninklijke Nederlandse Toeristenbond ANWB