Stichting Natuur en Milieu

Meldpunt ruimteverspilling

Auto in de Toekomst wekt veel interesse op de eerste publieksdag van de AutoRAI

30 maart 2007 - De argeloze bezoeker van de AutoRAI komt aanlopen tussen de nieuwste glimmende modellen van Citroën en Chevrolet en ziet dan uit zijn ooghoeken een wel heel grote, en eveneens glimmende voorruit. Hij blijft even staan om te kijken en verbaast zich over de buitenissige vorm. Is dit ook een auto? Hij gluurt naar binnen bij c,mm,n (spreek uit common), maar het blinkende koetswerk blijkt leeg.

Achterstevoren
Het interieur staat een stukje verderop. Dat is minstens zo ongewoon als het uiterlijk van c,mm,n. Het stuur zit als een hoepel om de bestuurder heen. En de voorstoel kun je achterstevoren draaien, als je liever wilt kletsen met je medepassagiers, terwijl je in colonne rijdt. Bij het achterste model van deze Auto in de Toekomst is het het drukst. Daar kun je de techniek, waterstofcel en ophanging bewonderen.

Studenten van de drie technische universiteiten, gestoken in witte overalls, geven uitleg en beantwoorden de soms gedetailleerde technische vragen. Tussen de modellen in staan schermen waarop uitleg wordt gegeven over allerlei aspecten van deze Auto in de Toekomst. Alles is ook te lezen in de autospecial van opinieblad Terra, die dan ook gretig aftrek vindt.

Premier Balkenende krijgt uitleg over de techniek van de c,mm,n.

Medewerkers van Stichting Natuur en Milieu spreken de bezoekers aan en vertellen hoe deze toekomstige auto tot stand is gekomen. Bijna iedereen zegt dat hij deze auto al op televisie heeft gezien. Dat kan kloppen, want er stond letterlijk een haag van tv-cameras en fotografen bij de onthulling op dinsdag 27 maart. De aandacht van de pers was overweldigend, zowel bij de perspresentatie s middags als bij de onthulling door minister-president Balkenende tijdens de gala-avond.

'Hartstikke goed'
Een opvallend groot aantal RAI-bezoekers blijkt meer te willen weten over de duurzaamheid van de Auto in de Toekomst. Hier moet het naartoe. Ook de auto-industrie kan hier niet omheen. Hartstikke goed dat de milieubeweging op de AutoRAI staat.

Sommige bezoekers mopperen op andere partijen die volgens hen op de rem staan bij de ontwikkeling van zuinige en schone autos, zoals de oliemaatschappijen en de politiek. Maar dat de traditionele benzineslurpers van de autofabrikanten niet de toekomst hebben, daarvan zijn ze overtuigd.

Intussen doen de eerste kinderen mee met de keyring-game. Ze verzamelen bij andere stands informatie over de duurzaamheid van de huidige generatie autos, krijgen gadgets voor aan hun sleutelring en maken kans op een i-pod.

Een aantal bezoekers moet wennen aan de gestroomlijnde vorm van c,mm,n. Sommigen zeggen ronduit dat ze hem lelijk vinden. Dat blijkt een mooi aanknopingspunt om te vertellen dat de c,mm,n de eerste echte open-source-auto is. Iedereen kan bijdragen aan het ontwerp, via www.autoindetoekomst.nl. Dat blijkt alom interesse te wekken. Velen willen wel meedenken hoe deze auto nog slimmer en mooier kan worden.

'Wanneer rijdt hij echt?'
Deze auto is anders dan al die andere. Veler ogen gaan ervan glimmen. Hij is van plastic, licht, naar wens zelfsturend, er komt waterdamp uit de uitlaat, en ga zo maar door. Ieder pikt er een aspect uit dat zijn, of een enkele keer haar, interesse heeft. Wanneer gaat hij echt rijden?, vragen velen. Het antwoord: Met uw hulp (*) over twee jaar.

Claire Tielens

(*) Help mee om de c,mm,n een succes te maken!

* Open source. Denk mee en draag bij aan de realisatie van c,mm,n
* Steun duurzame mobiliteit in de toekomst
* Autofabrikant. Neem de eerste duurzame auto in productie!

Publicatiedatum: 30-03-2007