Meldpunt ruimteverspilling
Auto in de Toekomst wekt veel interesse op de
eerste publieksdag van de AutoRAI
30 maart 2007 - De argeloze bezoeker van de AutoRAI komt aanlopen
tussen de nieuwste glimmende modellen van Citroën en Chevrolet en ziet
dan uit zijn ooghoeken een wel heel grote, en eveneens glimmende
voorruit. Hij blijft even staan om te kijken en verbaast zich over de
buitenissige vorm. Is dit ook een auto? Hij gluurt naar binnen bij
c,mm,n (spreek uit common), maar het blinkende koetswerk blijkt leeg.
Achterstevoren
Het interieur staat een stukje verderop. Dat is minstens zo ongewoon
als het uiterlijk van c,mm,n. Het stuur zit als een hoepel om de
bestuurder heen. En de voorstoel kun je achterstevoren draaien, als je
liever wilt kletsen met je medepassagiers, terwijl je in colonne
rijdt. Bij het achterste model van deze Auto in de Toekomst is het het
drukst. Daar kun je de techniek, waterstofcel en ophanging bewonderen.
Studenten van de drie technische universiteiten, gestoken in witte
overalls, geven uitleg en beantwoorden de soms gedetailleerde
technische vragen. Tussen de modellen in staan schermen waarop uitleg
wordt gegeven over allerlei aspecten van deze Auto in de Toekomst.
Alles is ook te lezen in de autospecial van opinieblad Terra, die dan
ook gretig aftrek vindt.
Premier Balkenende krijgt uitleg over de techniek van de c,mm,n.
Medewerkers van Stichting Natuur en Milieu spreken de bezoekers aan en
vertellen hoe deze toekomstige auto tot stand is gekomen. Bijna
iedereen zegt dat hij deze auto al op televisie heeft gezien. Dat kan
kloppen, want er stond letterlijk een haag van tv-cameras en
fotografen bij de onthulling op dinsdag 27 maart. De aandacht van de
pers was overweldigend, zowel bij de perspresentatie s middags als bij
de onthulling door minister-president Balkenende tijdens de
gala-avond.
'Hartstikke goed'
Een opvallend groot aantal RAI-bezoekers blijkt meer te willen weten
over de duurzaamheid van de Auto in de Toekomst. Hier moet het
naartoe. Ook de auto-industrie kan hier niet omheen. Hartstikke goed
dat de milieubeweging op de AutoRAI staat.
Sommige bezoekers mopperen op andere partijen die volgens hen op de
rem staan bij de ontwikkeling van zuinige en schone autos, zoals de
oliemaatschappijen en de politiek. Maar dat de traditionele
benzineslurpers van de autofabrikanten niet de toekomst hebben,
daarvan zijn ze overtuigd.
Intussen doen de eerste kinderen mee met de keyring-game. Ze
verzamelen bij andere stands informatie over de duurzaamheid van de
huidige generatie autos, krijgen gadgets voor aan hun sleutelring en
maken kans op een i-pod.
Een aantal bezoekers moet wennen aan de gestroomlijnde vorm van
c,mm,n. Sommigen zeggen ronduit dat ze hem lelijk vinden. Dat blijkt
een mooi aanknopingspunt om te vertellen dat de c,mm,n de eerste echte
open-source-auto is. Iedereen kan bijdragen aan het ontwerp, via
www.autoindetoekomst.nl. Dat blijkt alom interesse te wekken. Velen
willen wel meedenken hoe deze auto nog slimmer en mooier kan worden.
'Wanneer rijdt hij echt?'
Deze auto is anders dan al die andere. Veler ogen gaan ervan glimmen.
Hij is van plastic, licht, naar wens zelfsturend, er komt waterdamp
uit de uitlaat, en ga zo maar door. Ieder pikt er een aspect uit dat
zijn, of een enkele keer haar, interesse heeft. Wanneer gaat hij echt
rijden?, vragen velen. Het antwoord: Met uw hulp (*) over twee jaar.
Claire Tielens
(*) Help mee om de c,mm,n een succes te maken!
* Open source. Denk mee en draag bij aan de realisatie van c,mm,n
* Steun duurzame mobiliteit in de toekomst
* Autofabrikant. Neem de eerste duurzame auto in productie!
Publicatiedatum: 30-03-2007
Stichting Natuur en Milieu