abcdefgh
Aan
de voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
30 maart 2007 -
Ons kenmerk Uw kenmerk
IVW/07GU000028 -
Onderwerp
Uitgiftetermijn passen Digitale Tachograaf
Geachte voorzitter,
In het Algemeen Overleg van uw Kamer met de minister van Financiën en de
staatssecretaris van Economische Zaken d.d. 26 oktober 2006 inzake Reductie
administratieve lasten en Vereenvoudiging Vergunningen is door de staatssecretaris
van Economische Zaken toegezegd dat zij de uitgiftetermijn van kaarten voor de
Digitale Tachograaf met de minister van Verkeer en Waterstaat zou bespreken.
Dit na een opmerking van kamerlid Smeets, die aangaf begrepen te hebben dat de
uitgifte van de kaarten voor de Digitale Tachograaf 6 weken kost, hetgeen een groot
probleem is voor chauffeurs die bij een bedrijf moeten invallen.
Hieronder geef ik mijn reactie op de opmerking van kamerlid Smeets. Deze reactie
heeft even op zich laten wachten vanwege nadere afstemming tussen mijn ministerie
en kamerlid Smeets over de precieze vraagstelling.
In algemene zin geldt, dat de betreffende Europese verordening geen specifieke eisen
stelt omtrent de afhandelingtermijn. In Nederland gaat de Algemene wet
bestuursrecht voor dit soort gevallen uit van een "redelijke termijn". De op basis
hiervan opgezette Regeling tachograafkaarten gaat uit van een maximale doorlooptijd
van 6 weken, een periode die ook bij andere regelingen in Nederland gebruikelijk is
In de praktijk wordt op dit moment 75% van de aanvragen binnen een periode van 3
weken afgehandeld, gerekend van het moment dat de aanvraag compleet is.
In aanvulling op het bovenstaande, bericht ik u graag als volgt.
Postadres Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 351 61 71
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 351 78 95
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
IVW/07GU000028
Om personeel zo flexibel mogelijk in te zetten kan ik mij voorstellen dat elke chauffeur
met een vrachtwagenrijbewijs reeds in het bezit is van een bestuurderskaart. Mijn
inspectie heeft hier ook in een vroeg stadium al op gewezen. Reeds twee jaar geleden
zijn door de inspectie contacten gelegd met de grote uitzendbureaus in Nederland,
waarna zij op grote schaal bestuurderskaarten zijn gaan aanvragen voor
`invalchauffeurs' die bij hen ingeschreven staan. Ook VNO/NCW is destijds door de
inspectie middels een brief geïnformeerd.
Uiteraard zoekt mijn inspectie altijd naar mogelijkheden om het uitgifteproces te
optimaliseren. De meest ideale totale doorlooptijd voor de aanvraag van een
bestuurderskaart is 11 dagen. Om u een goed inzicht te verschaffen in de actuele
procedure heb ik deze hieronder voor u uiteengezet:
Dag
1 Voorlopige aanvraag via internet (inspectie verstuurt aanvraagformulier)
2 Aanvrager vult aanvraagformulier in (incl. pasfoto + handtekening)
Aanvrager verstuurt aanvraag retour naar de inspectie
Aanvrager maakt vergoeding (70 per kaart) over
3 Inspectie ontvangt aanvraagformulier retour
6 Inspectie ontvangt betaling (aanvraag is nu compleet, op dit moment start
de wettelijke termijn van 6 weken waarbinnen een besluit genomen
moet worden)
Inspectie behandelt aanvraag
Inspectie doet een productie-aanvraag bij de SDU
7+8 Productie van de kaart door de SDU (incl. beveiligingscertificaat)
9-11 Verzending en verspreiding naar postkantoor (i.v.m. identificatietoets)
Deze ideale looptijd is alleen te realiseren indien:
· Het aanvraagformulier vóór 12.00 uur via internet aangevraagd is;
· Bezorging door TNT telkens binnen één dag plaats vindt;
· De aanvrager het aanvraagformulier (voorzien van pasfoto en handtekening) op de dag
van ontvangst terug stuurt;
· De aanvrager de betaling op de dag van ontvangst van het aanvraagformulier verricht;
· De betaling op dag 6 bij de inspectie in het systeem verwerkt is.
Elke dag vertraging in dit proces levert een dag vertraging in de procedure op.
Derhalve is veel afhankelijk van de aanvrager zelf. Wanneer een aanvrager niet
voldoet aan de voorwaarden voor een bestuurderskaart is nader onderzoek
noodzakelijk, wat uiteraard ook vertraging van het proces tot gevolg heeft. Ook
technische problemen kunnen oorzaak zijn voor vertraging, deze zijn helaas niet altijd
te voorzien.
---
IVW/07GU000028
Al bij de inrichting van het proces heeft mijn inspectie het belang van de klant voor
ogen gehad. Tijdens de voorlopige aanvraag via internet worden de door hem
ingevoerde gegevens direct gecontroleerd via bronbestanden van de RDW en de
Gemeentelijke Basisadministratie. Wanneer alles in orde is hoeft de aanvrager geen
aanvullende bescheiden (kopie rijbewijs, uittreksel) meer te overleggen. Uiteraard
verkort dit de behandeltijd aanzienlijk.
Desondanks is mijn inspectie bereid om op nationaal niveau nogmaals te onderzoeken
of er een verkorting van de doorlooptijd, alsmede een verlichting van de
administratieve lasten voor de branche, mogelijk is. Binnen drie maanden zal ik u over
de voortgang van dit onderzoek informeren.
Ik heb u al eerder toegezegd (TK 20062007, 30 800 XII, nr. 8) dat ik mij ook op
Europees niveau zal inzetten voor meer efficiënte procedures en een verlaging van de
administratieve lasten voor de branche.
In dit kader bestaat overigens een verschil tussen de procesgang bij een volledig
nieuwe aanvraag en een aanvraag in het kader van beschadiging, slechte werking,
verlies of diefstal.
In geval van beschadiging, slechte werking, verlies of diefstal schrijft de Verordening
(EEG) 3821/85 voor dat de bevoegde autoriteit binnen 5 werkdagen een kaart
afgeeft, na een met redenen omkleed verzoek daartoe. De termijn van 5 dagen gaat in
zodra het aanvraagformulier voor een vervangende kaart (zonder handtekening +
pasfoto) en de betaling binnen zijn. In dit geval behoeven de checks (behandeltijd van
dag 6 bij een ideale looptijd) niet opnieuw uitgevoerd te worden en zal de opdracht
tot productie op dezelfde dag gegeven kunnen worden.
Gezien het vorenstaande zal ook bij een reguliere (complete) aanvraag (bij een ideale
looptijd, zie kader) de kaart binnen 5 werkdagen op het postkantoor liggen. De
aanvrager kan de kaart dan daar ophalen.
Ik vertrouw er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
mw. J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat