Avond- en/of nachtdistributie is de toekomst
28.03.2007 / 11:53 / Rubriek: Binnenland / Organisatie: Senternovem
Senternovem
Avond- en/of nachtdistributie is de toekomst
Vrachtvervoer is steeds minder welkom in de binnenstad. Uitstoot van vervuilende stoffen,
de verkeersveiligheid en geluidsoverlast zijn drie belangrijke redenen waarom gemeenten
overgaan tot een steeds stringenter toelatingsregime voor de stadscentra.
Om geluidsoverlast te beperken zijn in het kader van het programma PIEK de afgelopen jaren
ruim 60 nieuwe 'stille producten op de markt gekomen. Op de carrosseriebeurs in Hardenberg
zijn veel van deze stille oplossingen te zien.
De getoonde producten voldoen aan de nachtnorm van 60 dB(A), zodat het mogelijk is in de
avond en de nachtelijke uren winkels te bevoorraden, zonder dat omwonenden hiervan hinder
ondervinden.
Het daadwerkelijk overschakelen op avond- en/of nachtdistributie vereist een nauwe
samenwerking tussen vervoerder, verlader, de supermarkten en gemeenten. De afgelopen
jaren is de samenwerking tussen vervoerder, verlader en de supermarkt gerealiseerd. Deze
drie partijen hebben de afgelopen jaren mede dankzij de subsidieregeling PIEK ongeveer 65
miljoen euro geïnvesteerd in 'stil'materieel.
Het congres 'STIL. Hoe krijgen we de winkelschappen nog gevuld', dat op vrijdag 30 maart
2006 tijdens de carrosserie vakdagen in Hardenberg, plaatsvindt (aanvang 10.00 uur),
staat in het teken van een verdere samenwerking met de gemeenten. Indien gemeenten voor
'stil' materieel ruimere venstertijden toestaan, dan heeft dit grote voordelen voor de
gehele maatschappij. Avond- en/of nachtdistributie resulteert in efficiënter vervoer
met minder vrachtwagens en leidt dus tot minder vervuiling. Omdat de bevoorrading
plaatsvindt op een tijdstip dat er weinig tot geen voetgangers en fietsers op straat
zijn, betekent dit ook dat de verkeersveiligheid ermee gediend is.
Als avond- en/of nacht distributie in Nederland breed wordt ingevoerd dan kan dit
resulteren in
- Nox -/- 41%, PM10 -/- 42%;
- Verkeersdoden -/- 44%, gewonden -/- 41%.
Daarnaast zullen avond- en nachtdistributie ook bijdragen aan een betere benutting (betere
spreiding van gebruik) van de infrastructuur. Avond- en/of nachtdistributie betekent dat
deze vrachtwagens niet meer noodgedwongen in de ochtend-/avondspits hoeven te rijden.
Om deze samenwerking met gemeenten te realiseren geven Sligro Food Group, Jumbo
Supermarkten, Albert Heijn, St. van den Brink en de Commissie Stedelijke Distributie hun
visie op de bevoorradingsproblematiek van supermarkten in Nederland. Op de beurs
presenteert de Stichting Piek-Keur het keurmerk waaraan 'stil' materieel herkenbaar is.
Het programma PIEK vindt zijn oorsprong in de normen van de AMvB 'Besluit detailhandel en
ambachtsbedrijven milieubeheer', van VROM, die sinds december 1998 van kracht is. In de
avondperiode (19.00 - 23.00 uur) moet bij laden/lossen de geluidsproductie beperkt
blijven tot 65 dB(A). In de nachtperiode (23.00 - 07.00 uur) is de norm gesteld op 60
dB(A).
Het subsidieprogramma PIEK van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening
en Milieubeheer, uitgevoerd door SenterNovem, heeft de afgelopen jaren de ontwikkeling en
toepassing van technieken en gedrag, die het bevoorradingsverkeer en de laad- en
loshandelingen in de bewoonde omgeving stiller maken, gestimuleerd.
Voor verdere informatie: de heer R. Goevaers (030) 239 37 26.
[shariff url="http://opennieuwsbank.nl/bericht/2007/03/30/E053-avond-enof-nachtdistributie-is-de-toekomst.html" title="Avond- en/of nachtdistributie is de toekomst"]