Resultaten Miko 2006
Omzet: + 9 % - Nettowinst: + 11 %
Turnhout, 29 maart 2007 - Miko, de op Eurolist by Euronext Brussels genoteerde specialist in koffieservice en kunststofverpakkingen, realiseerde over 2006 een groei van de nettowinst met 11,0 % (exclusief minderheidsbelangen).
OMZET
Miko behaalde in 2006 een geconsolideerde omzet van 90,62 miljoen euro, een stijging met 9,2 % t.o.v. 2005. De koffieserviceactiviteiten namen 56 % van de groepsomzet voor hun rekening, de overige 44 % was voor de kunststofverpakkingen. Circa 75 % van de omzet werd gerealiseerd in het buitenland.
De koffieserviceomzet nam toe met 8,0 % tot 50,90 miljoen euro. Deze stijging kwam er door organische groei in Frankrijk, Nederland en Engeland, met toenames van respectievelijk 17 %, 5 % en 4 %. Voor Frankrijk speelt ook het feit dat Caf'équip voor het eerst voor de volle 12 maanden in de cijfers verwerkt zit. België was licht positief, en dit ondanks het volledig wegvallen in 2006 van de omzet van watercoolers en bijhorende waterflessen, door de overdracht ervan aan Sip-Well in de loop van 2005. In deze cijfers werd ook de omzet van Miko Leo Kaffee in Duitsland opgenomen.
De omzet van de kunststofverpakkingen kende een toename met 10,8 % tot 39,72 miljoen euro. Dit is de resultante van zeer goede prestaties neergezet door zowel de Belgische als Poolse kunststofdochters, die een omzetstijging realiseerden van respectievelijk 9 en 38 %.
RESULTAAT (EXKLUSIEF MINDERHEIDSBELANGEN)
De Miko-groep kende een behoorlijk 2006, met een nettowinst die vooruit ging met 11,0 % tot 4,93 miljoen euro. De EBIT nam af met 5,4 % tot 6,84 miljoen euro.
Binnen de IFRS-segmentering daalde de EBIT van de koffieserviceafdeling met 20,9 % tot 3,26 miljoen euro. Deze daling kent 2 oorzaken. Om strategische redenen werd besloten om internationaal de stijging van de koffieprijzen niet overal door te rekenen. Dit gaat weliswaar ten koste van de marge, maar beschermt de marktpositie. Tevens was er de vroeger reeds vermelde afboeking bij Miko Engeland wegens de faling van een zeer grote klant. Het betrof de afwaardering van de uitstaande vorderingen alsook van de koffiemachines die er in huur stonden.
Het bedrijfsresultaat van de kunststofverwerkingsafdeling kende een toename met 21,8 % tot 3,86 miljoen euro. Vooral het bedrijfsresultaat van de Poolse productievestiging kende een aanzienlijke stijging, omdat de snelle omzetgroei er een betere efficiëntie met zich brengt.
INVESTERINGEN EN CASH FLOW
In 2006 bedroegen de investeringen 10,68 miljoen euro. Hiervan werd onder meer 2,72 miljoen euro geïnvesteerd in de aanschaf van professionele drankenapparatuur, die vervolgens bij klanten in huur of bruikleen werd geplaatst. 6,67 miljoen euro werd geïnvesteerd in het productieapparaat van de kunststofverpakkingsafdeling. De courante cash flow nam toe met 5,4 % tot 12,97 miljoen euro.
BELANGRIJKE GEBEURTENISSEN IN 2006
In mei 2006 lanceerde Miko haar nieuwe fairtrademerk "Puro" op de Belgische markt. Met dit nieuwe merk wenst Miko het belang van duurzaam ondernemen te onderkennen, door de 3 P's van het duurzaam ondernemen in één koffieconcept aan te bieden. Naast Profit, erkent Puro de P van People door het feit dat het een fairtradekoffie is die aan kleine koffietelers een meerprijs garandeert die hoger ligt dan de marktprijs. De P van Planet komt aan bod omdat Puro 2 % van de omzet afstaat voor de aankoop en duurzame bescherming van regenwoud in Ecuador.
In juli 2006 nam Miko een participatie van 49 % in het in Hamburg Duitsland gevestigde koffieservicebedrijf Leo Coffee GmbH. Het betreft een kleine koffieserviceoperator met een koffie-omzet van 800.000 euro die de focus legt op de "buitenhuismarkt", met name waar koffie wordt aangeboden buiten de huiselijke sfeer zoals in de horeca, bedrijven en instellingen.
In augustus 2006 werden de koffieserviceactiviteiten van Collingwoods Coffee & Tea in Bristol Engeland overgenomen. De omzet bedraagt er 470.000 euro. Deze overname gebeurde door het in Exeter gevestigde Miko Coffee South West. Op deze manier wordt de actieradius van dit bedrijf uitgebreid. Vermits Bristol de grootste stad is ten zuiden van Londen, moet het een belangrijke groeimarkt worden.
In de tweede jaarhelft van 2006 kondigde Miko een investeringsplan aan van 6,12 miljoen euro via haar dochteronderneming MPC-DG Plastics in haar fabrieken in Oud-Turnhout en in Polen. De investering is een rechtstreeks gevolg van de almaar stijgende vraag naar kunststofverpakkingen in de voedingsnijverheid in bestaande afzetmarkten in België, Nederland, Polen en Duitsland, maar ook in nieuwe regio's zoals Scandinavië en Centraal Europa, die vooral vanuit de Poolse vestiging bediend worden. Deze 6,12 miljoen euro komen bovenop de investering van 2,2 miljoen euro in productie- en opslagruimte in de Poolse dochteronderneming.
BELANGRIJKE GEBEURTENISSEN SINDS BALANSDATUM
Einde 2006 nam Miko de resterende 49 % aandelen over van haar in Duitsland gevestigde verkooporganisatie MPC-GROTENHUIS. Na balansdatum werd 30 % van de aandelen doorverkocht aan het Nederlandse kunststofbedrijf Hordijk. Ook Hordijk heeft een belangrijke marktaanwezigheid voor kunststofverpakkingen in Duitsland. Gezien de complementariteit in het productie-assortiment van beide ondernemingen, zal het nieuwe MPC-HORDIJK haar positie in de Duitse markt verstevigen.
VOORUITZICHTEN
Gezien de schommelingen van de grondstoffenprijzen wordt geen uitspraak gedaan over de concrete verwachtingen voor het jaar 2007. De Miko-groep ziet de toekomst positief tegemoet en bevestigt een investeringsbudget van 12 miljoen euro.
DIVIDENDEN
De raad van bestuur zal op de algemene vergadering van 9 mei 2007 voorstellen een bruto dividend van 0,79 euro per aandeel uit te keren. Dit is een stijging met 4,0 % t.o.v. het boekjaar 2005.
OVERZICHT GECONSOLIDEERDE JAARRESULTATEN MIKO-GROEP PER 31.12.2006
(IN MILJOEN EURO)
BELANGRIJKSTE FINANCIELE GEGEVENS
|Geconsolideerde jaarresultaten|31.12.2006 |31.12.2005 |Variatie | |Miko-groep |KEUR |KEUR |2006/2005 | | | | | | |Omzet |90.623 |82.987 |9,20 % | |DA |6.319 |5.372 |17,62 % | | | | | | |EBITDA |13.161 |12.606 |4,41 % | |EBIT |6.842 |7.233 |- 5,41 % | |Financieel resultaat |- 177 |- 205 | | |EBT |6.665 |7.028 |- 5,17 % | |Inkomstenbelastingen |- 1.728 |- 2.503 |- 30,94 % | |Nettowinst van de groep |4.937 |4.526 |9,08 % | |Aandeel van de groep in het |4.927 |4.439 |10,99 % | |resultaat | | | | |Netto courante winst |4.927 |4.439 |10,99 % | |Courante cash-flow |12.974 |12.314 |5,36 % | | | | | | |Aantal aandelen (basis, in |1.237.525 |1.234.550 | | |stuks) | | | | |Gewone winst per aandeel (in |3,98 |3,60 |10,73 % | |EUR) | | | | |Netto courante winst per |3,98 |3,60 |10,72 % | |aandeel (in EUR) | | | | |Courante cash-flow per aandeel|10,48 |9,97 |5,11 % | |(in EUR) | | | | |Bruto-dividend (in EUR) |0,79 |0,76 |3,95 % |Toelichting bij de gebruikte definities:
DA: afschrijvingen en waardeverminderingen EBITDA: winst uit operationele activiteiten voor afschrijvingen, waardeverminderingen, belasting, financieringskosten en andere verwante kosten EBIT: winst uit operationele activiteiten voor belasting, financieringskosten en andere verwante kosten EBT: winst voor belastingen
Courante cash flow:
EBT + DA - minderheidsbelangen
De commissaris - PricewaterhouseCoopers Bedrijfsrevisoren bcvba, vertegenwoordigd door de heer Luc Discry - heeft bevestigd dat zijn controlewerkzaamheden, die reeds substantieel zijn afgewerkt, geen betekenisvolle correctie hebben aan het licht gebracht die in de boekhoudkundige informatie, opgenomen in het communiqué, zou moeten doorgevoerd worden.
De financiële instelling welke instaat voor de financiële dienstverlening van de Miko-groep is de KBC-Bank.
Vanaf 1 juni 2007 betaalt deze instelling (na goedkeuring terzake door de algemene vergadering) het netto dividend uit van 0,59 euro per aandeel na afgifte van coupon nr. 9.
OVER MIKO
Miko is al meer dan 200 jaar actief in koffieservice en sinds een 30-tal jaren in kunststofverpakkingen, en werd in 1998 geïntroduceerd op Eurolist by Euronext Brussels. Miko volgt een "tweepijlerstrategie" waarbij de kernactiviteiten - koffieservice en kunststofverpakkingen - nagenoeg zelfstandige entiteiten zijn met elk hun eigen management, zodat beide activiteiten een eigen groeipad kunnen volgen. De groep stelt 540 mensen te werk en haalde in 2006 een omzet van 90,62 miljoen euro. Momenteel is 44 % hiervan voor rekening van de kunststofdivisie. De overige 56 % wordt gerealiseerd door de koffieserviceafdeling. Het is een internationale groep met eigen ondernemingen in België, Frankrijk, Nederland, Engeland, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slowakije.
EINDE